סערת חיים ולדר | הרב אבינר נגד הרב שמואל אליהו: "גם אם עשה עבירה, זה מצדיק לפרסם?"

לאחר התאבדותו של חיים ולדר, זכה הרב שמואל אליהו, מי שעמד בראש הדין, לתמיכה רחבה. בשיעור שנתן הרב שלמה אבינר בישיבת עטרת כוהנים, התייחס לפרשה והסתייג: "כל אדם הוא בחזקת כשרות כל זמן שלא הוכח להיפך"

אביחי ישראל אביחי ישראל, חדשות כיפה 29/12/21 21:08 כה בטבת התשפב

סערת חיים ולדר | הרב אבינר נגד הרב שמואל אליהו: "גם אם עשה עבירה, זה מצדיק לפרסם?"
הרב אבינר, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

החברה הדתית סוערת בעקבות התאבדותו של חיים ולדר, מי שהיה דמות חינוכית נערצת וסופר מצליח. ביום שני האחרון התאבד ולדר בסמוך לקבר בנו לאחר שנחשפו העדויות הקשות נגדו. נראה כי למרות התמיכה הרחבה לה זוכה הרב שמואל אליהו, רב העיר צפת ומי שעמד בראש בית הדין, יש מי שמתנגדים לו.

"מה זה נוגע לנו?"

הרב שלמה אבינר, אחד הרבנים הבולטים בציונות הדתית, התייחס גם הוא לפרשה. הרב פתח את שיעורו בישיבת עטרת כוהנים בשאלה שהוא נשאל, כיצד ישנה מחלוקת רבנית ביחס למקרה של חיים ולדר. "למה צריך לעסוק בזה? מה הצורך? הציעו לך שידוך את הבת שלו? גם אם כן, מדובר בו לא בבת שלו. אז למה לחטט בעניינים כאלה?", תהה הרב. "מה זה נוגע לנו? לא יודע למה אנשים מחטטים בזה".

חיים ולדר

חיים ולדר צילום: חיים ולדר, צילום: ויקיפדיה- היצירה שוחררה לנחל הכלל על ידי היוצר

הרב אבינר מתנגד לפרסומים בתקשורת של הפרשה ואומר: "לא לפרסם בתקשורת על ספקות, וגם על וודאי אין לפרסם". הוא הוסיף: "הבן אדם הזה, הרגו אותו, חיסלו אותו, רצחו אותו. גם אם זה אמת". הרב אבינר המשיך: "ואם הוא עשה עבירה, אז עשה עבירה, עשר עבירות. זה מצדיק לפרסם?". בין השאר, הרב פוסק כי מותר לקרוא בספריו של ולדר.

הרב שמואל אליהו, בהתייחסותו לפרשה, אמר: "שמענו בכאב על התאבדותו של חיים ולדר. חבל שהוא בחר בדרך הזו, הצענו לו שיתקן את מה שהוא קלקל. שיבקש סליחה מהנפגעות. שישנה את דרכו. שלא יפגעו עוד נשים" הוא הוסיף: "הוא היה יכול ללמד לרבים דרך תשובה. חבל שהוא בחר בדרך של התאבדות. אנו מחזקים את הנפגעות הרבות בשעה קשה זו, חייהן קודמים לחייו".

"גם אם אדם חטא ופשע, אין זו סיבה לעשות לו לינץ' ציבורי"

באתר בו מתפרסמים דבריו של הרב אבינר בנושאים אקטואליים, נכתב כך:

א. כל הנכתב בהמשך על ולדר, הוא על פי המצב העכשווי של ידיעותנו. אם תהיינה ידיעות חדשות, נצטרך לבחון מחדש.

ב. כל אדם הוא בחזקת כשרות כל זמן שלא הוכח להיפך, מה שנקרא בחוקי הגויים, חזקת החפות.  לא שהוא בחזקת רשע, ועליו להוכיח שלא פשע.  עד כה לא הוכח דבר.

ג. הוכחה צריכה להתבצע, לא על פני התקשורת או הרשתות החברתיות, אלא בבית דין, העושה דרישה וחקירה, כלומר חקירה אדברסרית בנוכחות הצד השני. שמוע בין אחיכם.

ד. עד כה תלונות של נשים לא נחקרו בבית דין, באופן אדברסרי כנ"ל.

ה. האישה היחידה שהגיעה לבית דין, ספרה שנאפה איתו, וכיון שהבעל האמין, די בכך כדי שיתחייב על פי ההלכה לגרש אותה. אבל לא הוכח בבית דין שאכן כך היה הדבר.

ו. לגבי כל השמועות שהופצו עליו, הנה על פי ההלכה, אמנם יש מעמד של שמועות, אך אין זה נאמר על כל שמועה, ויש הלכות מהי שמועה אמינה. יתר על כן, מי שיש לו אויבים, השמועות אינן תקפות. ואכן היו לו מתנגדים רבים מסיבות שונות.

ז. בית הדין בבני ברק שטיפל עתה בנושא, אכן כתב שאם הדברים שהתפרסמו עליו נכונים, אין לקרוא ספריו. אבל הוסיף שעדיין "לא עמד המחבר לבירור ולא הועמדו הטענות לבירור נכון כדין תורה".

ח. גם אם אדם חטא ופשע, אין זו סיבה לעשות לו לינץ' ציבורי, ולהכפיש אותו בתפוצה רחבה, מה שכמובן פוגע גם במשפחתו.  קל וחומר, כאשר שום דבר לא הוכח כדת וכדין.

ט. באשר להתאבדותו, הפוסקים קובעים שאין לדון מתאבד בחומרת דינו, כי אנחנו תולים שמרוב מצוקה הוא איבד שפיות.

י. לכן אפשר לקרוא ספריו.

"פגיעה בכבוד התורה"

מתנועת נאמני תורה ועבודה נמסר: "זו דוגמה חיה איך מונעים הגנה ותמיכה בנפגעים בחסות רבנית, כך שהפוגעים עלולים חלילה להמשיך ולפגוע. מחיר ההסתרה וההגנה על פוגעים הרבה פעמים נסתר מעין, אך גובה קרבנות רבים. יחד עם הפגיעה בנפש, כאשר הדברים יוצאים מפיו של רב ומחנך מדובר גם בפגיעה בכבוד התורה. תפקידנו הראשון, בייחוד כאנשים יראי שמיים, הוא לתמוך בנפגעים ולמנוע מן הפוגעים להמשיך ולפעול".

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן