הבחירה של נתניהו באהרון ברק לא מפתיעה

החיבור המפתיע בין ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו לנשיא בית המשפט העליון לשעבר אהרון ברק אומר דרשני: כיצד משתף פעולה הכהן הגדול של מערכת המשפט עם האיש שמזוהה עם רמיסתה? כנראה שהתמונה לא כזו חד משמעית

אביחי ישראל אביחי ישראל, חדשות כיפה 21/01/22 14:10 יט בשבט התשפב

הבחירה של נתניהו באהרון ברק לא מפתיעה
נתניהו נכנס אל בית המשפט, צילום: Oren Ben Hakoon/POOL

לא אשכח את אותו בוקר. בנימין נתניהו, ראש הממשלה, התייצב כאחד האדם בבית המשפט המחוזי בירושלים ברחוב צלאח א-דין. הפריים היה מתוכנן בקפידה, למרות שעת הבוקר המנומנמת וקהל הצופים שכלל כתבים ופנסיונרים. נתניהו התייצב מול המצלמות, כשמאחוריו 15 מחברי סיעתו.

נתניהו בבית המשפט עם פתיחת משפטו

נתניהו בבית המשפט עם פתיחת משפטו צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

"גורמים במשטרה ובפרקליטות חברו יחד לעיתוני השמאל, אני קורא להם 'רק לא ביבי', כדי לתפור לי תיקים הזויים. המטרה היא להפיל ראש ממשלה חזק מהימין וכך להרחיק את המחנה הלאומי מהנהגת המדינה", המילים הללו של נתניהו סימנו את שיאה של ההתנגשות בין יושב ראש הליכוד ומי שנבחר על ידי 1,350,000 אזרחים, לבין המשטרה והפרקליטות. "אזרחי ישראל, אתם הרבה יותר חכמים ממה שהחבורה הזאת חושבת עליכם, עלינו", הוסיף אז נתניהו.

הפרגמטיות של נתניהו

אבל שני הרכבים שדהרו זה לכיוונו של זה הוסטו לפתע ממסלולם. העיתונאי בן כספית דיווח כי ישנם מגעים לעסקת טיעון בין מנדלבליט לנתניהו, דיווח שנתן את האות לתחילתה של דרמה של ממש במערכת הפוליטית, דרמה שנכתבת עד לכתיבת שורות אלה. מי שקרא לתיקים תפורים, הזויים ומזוהמים דווקא נראה שש אליי עסקת טיעון עם המערכות שהופנו כנגדו, לשיטתו, במטרה להפילו. אלא שהתמונה הזו היא אפילו לא חלקית.

חלוקת התכונות בפעילותו של נתניהו היא פחות או יותר שווה, ומעל לכל עומדת מנה גדושה של פרגמטיזם. גם אם עומד מולו מנדלבליט, מי שהואשם בניסיון להפלתו, יתקיים כאן דיאלוג. במישור הפוליטי, נתניהו ייזכר כמי שהפך את רע"מ לבת ברית לגיטימית, בפרגמטיות שלבסוף הופנתה נגדו. במישור הפוליטי, על פי דיווחים מסוימים, גם בתחילת 2020 נשלח עורך דין בכיר מטעם נתניהו כדי לדון בעסקת טיעון.

"גנזתי"

נחדד: לא רק פרגמטיזם יש כאן, גם קורטוב אידאולוגיה. בראיון לערוץ הכנסת לרגל 63 למדינה פירט נתניהו בגאווה רשימת חוקים שהוא מנע, חוקים שביקשו להגביל את כוחה של מערכת המשפט. בין החוקים: חוק לקצץ את סמכויותיו של בג"צ ("גנזתי"), חוק להביא לשימוע שופטים בוועדות הכנסת ("גנזתי") וחוק לשנות את הרכב ועדת הבחירה לשופטים ("גנזתי").

נתניהו סיכם זאת כך: "פשוט שמרתי על עצמאות בית המשפט העליון". אם תביטו היטב, תשימו לב שבנאומו בפתיחת המשפט נתניהו לא דיבר ולו מילה אחת על מערכת המשפט. רק המשטרה והפרקליטות, אלשיך ומנדלבליט, ספגו מנחת לשונו. מיותר לציין שהעובדה הזו היא לרועץ בפניי תומכי נתניהו שדוגלים בריסון כוחו של בג"צ.

על הרקע הזה ברורה פנייתו של נתניהו לאהרון ברק, הכהן הגדול של מערכת המשפט, אחד האנשים שמייצגים את היותה של המערכת הזו עצמאית ואקטיביסטית. ברק כאמור נענה לפנייתו של נתניהו, ולהפתעתה הצפויה של התקשורת ענה במילים הבאות: "נתניהו היה מגדולי המגינים על מערכת המשפט".

האמירה הזו, שאולי רק באה להטריל, מתנהלת לצד תקשורת שכופרת בה בתוקף ומקריבה עכשיו גם את אהרון ברק ("מאכער") על מזבח תיקי נתניהו. גם אם תצא לפועל עסקת הטיעון וגם אם לאו, כדאי לזכור את ההתפתחות הזו בעלילה.

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן