האם והאח נחטפו, אח אחר נרצח: הבקשה המצמררת של הקיבוצניקית מנועה ירון דיין

אילת סווטיצקי איבדה את האח הגדול בטבח של החמאס, ואימה נחטפה לעזה יחד עם אח אחר. השתלשלות האירועים הובילה אותה להתעוררות רוחנית מפתיעה, ויחד עם נשות קיבוץ יגור היא ארגנה ערב הפרשת חלה בהובלת נועה ירון דיין

חדשות כיפה חדשות כיפה 20/11/23 18:54 ז בכסלו התשפד

האם והאח נחטפו, אח אחר נרצח: הבקשה המצמררת של הקיבוצניקית מנועה ירון דיין
נועה ירון דיין בערב הפרשת חלה, צילום: נועה ירון דיין

נועה ירון דיין רגילה להנחות ערבי הפרשת חלה, אך הפעם היה זה ערב אחר מסוגו. אילת סווטיצקי, אישה חילונית לגמרי מקיבוץ יגור, ביקשה להזמין אותה לערב מיוחד עם נשות הקיבוץ. ירון דיין נחשפה לסיפורה המטלטל של סווטיצקי: אימה ואחיה נחטפו לעזה, אחיה הגדול נרצח, והיא מצאה את עצמה יושבת שבעה ומוטרפת מדאגה.

אילת סווטיצקי הרגישה התעוררות רוחנית וארגנה ערב הפרשת חלה

סווטיצקי הוזמנה לנאום בקהילה היהודית בלונדון, כחלק מפעילות מטה משפחות החטופים, ושם לקחו אותה לבית הכנסת לתפילה. "פתאום הייתה לה התעוררות רוחנית", מספרת נועה ירון-דיין, ששמעה מסווטיצקי את הסיפור, "רגע של בחירה, והיא החליטה שהיא בוחרת להאמין". סווטיצקי חזרה לארץ וביקשה מחברותיה שיגיעו בשבילה לערב הפרשת חלה וסעודת אמנים עם נועה ירון דיין.

נועה ירון דיין: "זאת לחימה רוחנית"

"בסיום הערב ניגשו אליי הרבה נשים, וכל אחת אמרה לי: 'באתי סקפטית, אבל בסוף היה מדהים'", משתפת מנחת הערב, "אחרי שבאו אליי 30-40 נשים שאמרו שהן היו סקפטיות, שאלתי אותן 'תגידו, מישהי פה האמינה שיהיה יפה?'. הן צחקו". גם ירון-דיין בעצמה חזרה מהערב באורות: "היה כל כך יפה, כל כך מרגש. אני קיבלתי את ההוכחה שעם ישראל חי, קיים וער, ובעיקר קהילות נשים ערות. מתוך אחוות חברות ומתוך שותפות גורל ומתוך חוסר אונים, פתאום מקום כמו חדר אוכל של יגור יכול להתמלא בתפילות ובנרות לצדיקים".

על אף שמדובר בנשים שלא מגיעות מרקע דתי והעולם הזה - של הפרשת חלה וסעודת אמנים - הוא לרוב זר עבורן, הסופרת הרגישה שהיא נמצאת במקום קדוש, שבו נשים עושות אחת למען השנייה ולמען עם ישראל. "זה היה מחבר וגם הן כל כך התרגשו", סיכמה, "הם הגיעו באמת בשביל חברה והסברתי להן שמה שאנחנו עושות זאת לחימה רוחנית. זה היה מדהים".

נועה ירון דיין בערב הפרשת חלה

נועה ירון דיין בערב הפרשת חלה צילום: נועה ירון דיין