סופרת הילדים תמר בורנשטיין-לזר הלכה לעולמה

סופרת הילדים הישראלית תמר בורנשטיין-לזר, המוכרת בעיקר בשל סדרות ספריה המציגים את הקופים קופיקו וצ'יפופו - הלכה היום לעולמה והיא בת 91

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 16/06/20 14:24 כד בסיון התשפ

סופרת הילדים תמר בורנשטיין-לזר הלכה לעולמה
תמר בורנשטיין-לזר, צילום: יורם ברק

סופרת הילדים המוכרת, תמר בורנשטיין-לזר הלכה היום (ג') לעולמה והיא בת 93. תמר בורנשטיין-לזר פרסמה מספר קבצי סיפורים ואגדות, והפכה למוכרת בעיקר הודות לספריה קופיקו וצ'יפופו, שאף זכו לעיבודים בטלוויזיה ובתאטרון. לזר הייתה נשואה לשלומק'ה ולהם שלוש בנות: נוגה ותאומות בשם אודליה וזהרה. שמות בני משפחתה הם גם שמות הדמויות של סדרת ספרי קופיקו - ארנה ויורם, שהם אחייניה של לזר. 

שר החינוך, יואב גלנט, התייחס לפטירתה של הסופרת תמר בורנשטיין-לזר: "תמר בורנשטיין-לזר, אחת מסופרות הילדים האהובות ביותר, הלכה היום לעולמה, אך יצירותיה ומורשתה יישארו עימנו לעד.
בסגנונה הייחודי, בכישרון עילאי וביצירתיות אין קץ, עמדה תמר מאחורי יצירות שהפכו לנכסי צאן ברזל עבור ילדי ישראל".

והוסיף, "תמר הותירה אחריה את שלוש בנותיה ובני משפחתה, לצד דורות של ילדים וילדות שגדלו על "קופיקו", "צ׳יפופו" וכל מה שביניהם. כולם היו ילדיה, ויצירותיה עיצבו את נוף ילדותם של ילדי ישראל לאורך עשרות שנים. לכתה מאיתנו מסמל סיום של עידן שעבורי ועבור בני גילי היה שמח, מאושר ונאיבי; עולם של ילדים וסיפורים, עולם של מעשים טובים, עולם שבו גם המעשים הרעים היו בגדר הלצה. אני כואב את לכתה ושולח תנחומים לבני המשפחה. יהי זכרה ברוך".

שר התרבות והספורט חילי טרופר הגיב גם הוא: "הסופרת תמר בורנשטיין-לזר, שיצרה את "קופיקו" ו"ציפופו", הלכה לעולמה. תמר הייתה ותיזכר כאחת מהסופרות המוכשרות בישראל ויצירותיה ימשיכו ללוות את ילדינו שנים רבות. יהי זכרה ברוך."

לזר נולדה וגדלה בעין גנים שבפתח תקווה ובשנת 2008 אף הוענק לה אות יקירת פתח תקווה. בעת מלחמת העצמאות שירתה בלהקה הצבאית. בשנת 1950 החלה לזר את הקריירה הספרותית שלה ובמהלך השנים פרסמה מאות סיפורים לגיל הרך, וכתבה כמעט בכל עיתוני הילדים בארץ, סיפורים שמאוחר יותר הפכו לספרים רבים. בשנת 1955 זכתה בפרס יציב על פועלה הספרותי. בנוסף החלה לפרסם שורה של קובצי סיפורים שנושאם "חגי ישראל". 

;

בשנת 1957 החלה לזר לפרסם את ספריה המפורסמים על הרפתקאות קופיקו וצ'יפופו, שמתארים את הרפתקאות שני הקופים. הסדרות הכילו עשרות ספרים וזכו להצלחה רבה מאוד בארץ וחלקם אף תורגמו לשפה האנגלית. דמויותיהם של קופיקו וצ'יפופו הומחזו במספר הצגות לילדים. הספרים זכו לביקורות שליליות מסוימות מצד מורים ומבקרים ספרותיים עקב מה שכונה בפיהם "רמת כתיבה נמוכה".

קופיקו ותמר בורנשטיין לזר

קופיקו ותמר בורנשטיין לזרצילום: Moshe Shai/FLASH90

משנת 1965 החלה לכתוב סידרה נוספת לילדים. גיבור הסדרה החדשה היה ילד אמריקאי והיא מתארת את עלילותיו בישראל. בשנת 1969 החלה לזר לפרסם סדרת ספרים המציגה את עלילות סולימאן ודני - הרפתקאותיהם של שני חברים, יהודי וערבי.