תחליף חלבון מצוין ותרומה של ויטמינים: 9 סיבות למה לאכול דגים

חלי ממן, מייסדת רשת המתמחה באורח חיים בריא, מסבירה כיצד לבחור דג טרי ולמה כדאי הדגים הקטנים יהיו בריאים יותר | שני מתכונים לסעודות דגים

חדשות כיפה חדשות כיפה 21/03/22 09:42 יח באדר ב'

תחליף חלבון מצוין ותרומה של ויטמינים: 9 סיבות למה לאכול דגים
צילום: shutterstock

1. מוסר בריכה הוא דג רזה במיוחד. רק 85 קלוריות ל 100 גרם (דומה מאוד לביצה או לחצי גביע גבינה לבנה). מוסר הבריכה מכיל רק 1% שומן והוא נפלא כשהוא מוגש על מצע ירקות ססגוני. שימו לב למקום גידולו של הדג. מוסר ים הוא דג שמן יותר.

מתכון לדג סלמון ברוטב לימון ובזיליקום

2. הדג מהווה תחליף חלבון מצוין – במקום העוף, הבשר, הקטניות או הביצה. עם דגש על הבמקום. לא צריך גם וגם וגם. הדג מספק חלבונים, ויטמינים ומינרלים ומהווה מנה עיקרית, חגיגית, קלה ולא מרדימה. ארוחות החג רבות, ולכן כדאי מאוד שלפחות אחת מהן תהיה מורכבת פשוט מדג וסלט גדול לידו. סגרתם פינה של ארוחה מוצלחת שלא תכביד עליכם ועל המתארחים שלכם.

3. מעבר לחלבון, לדגים השונים תרומה ייחודית של ויטמינים ומינרלים: הבאס והבורי עשירים בויטמין E, הלברק מהווה מקור טוב לאבץ, הסרדינים מצטיינים בכמות הסידן שבהם ודג האמנון מכיל כמות משמעותית של ויטמין D. לכן חשוב לגוון בדגים וכך להרוויח את מגוון היתרונות שיש להם להציע.
הדגים מהווים מקור טוב לאומגה 3. מצטיינים בכך הם דגי הים הצפוני - האנשובי, הטונה, הדג לבן, ההרינג, המקרל והסלמון. גם הפורל, הלברק והבורי שגדלים בבריכות בישראל, מכילים כמות יפה של אומגה 3.

4. דגים הם בדרך כלל דלים בנתרן. הקרפיון, אמנון, בורי, באס, מוסר, פורל ולברק מכילים פחות מ-50 מ"ג נתרן ב-100 גרם. כמות הנתרן בדגים אלו נמוכה משמעותית בהשוואה למזונות אחרים עשירים בחלבון כמו העוף ומוצרי חלב מסוימים.

5. בים הדגים חשופים לכספית ולמזהמים שונים. ככל שהדג גדול יותר זה אומר שהוא שהה יותר זמן במים ואכל יותר דגים שגם הם חשופים למזהמים אלו. לכן, כשבוחרים דגים עדיף לבחור דווקא באלו הקטנים יותר .

6. איגודי הבריאות ממליצים לגוון את התפריט עם דגים. הסלמון, הסרדינים, הפורל והאמנון מכילים מעט כספית ולכן יכולים להיאכל בבטחה. גם דגי הבריכה בישראל נקיים מכספית. מאידך, קינג מקרל וטונה טרייה מכילים כמות גדולה יחסית של כספית ולכן יש לצרוך מהם במידה מאוד מתונה. נשים בהריון וילדים יכולים להימנע מדגים אלו ולגוון בסוגים האחרים שתיארנו.

מתכון לדג בעגבניות ושומר

7. לדג טרי טעם מיוחד. כדי שנדע שהדג באמת טרי (ולא נבחר דג כזה שכבר נמצא אצל המוכר מעל שבועיים) חשוב לוודא שהדג אוחסן בקירור, שהעיניים של הדג נוצצות ומבריקות, שהעור מבריק ולח, על הבשר להיות גמיש אך נוקשה (ודאו שבלחיצה לא נוצרת גומה) וחשוב ביותר לשים לב לריחו של הדג. ריח לא נעים עלול להעיד על חוסר טריות. 

8. ואם עדין לא שוכנעתם שדגים מהווים אופציה מצוינת, בריאה ומזינה פשוט הסתכלו סביב – אל הנוף הים תיכוני שלנו. הדגים הם חלק בלתי נפרד מהתזונה הים תיכונית. תזונה ים תיכונית נחשבת לבריאה במיוחד פשוט בגלל שמחקרים מצאו שאלו שאוכלים תזונה כזו חיים יותר זמן ובבריאות טובה. חומצות השומן הטובות שבדגים הן שנותנות את הערך המוסף לבריאות באגן הים התיכון.

9. לבסוף נזכור שדגים זה טוב, אבל גם העטיפה שלהם חשובה. הם עדיפים בהכנה ביתית, עם מעט שמן והרבה ירקות ליד. צלייה טובה לרוב הדגים ועדיפה כמובן על טיגון בשמן עמוק.