בשורה ללומדי הגמרא

ספרו החדש של הרב אייל רזניקוביץ´, ´קונטרסי לימוד´, הוא בשורה של ממש לומדי הגמרא בעיון. הספר מסדר את הסוגיות מראשיתן ועד לעיוני האחרונים ומעניק חוויה עשירה של לימוד. הרב אברהם סתיו ממליץ וגם מגלה לנו מי אחראי על עיצוב הכריכה המיוחד.

חדשות כיפה הרב אברהם סתיו 05/11/15 10:25 כג בחשון התשעו

בשורה ללומדי הגמרא

בישיבת הר עציון לומדים השנה את מסכת בבא מציעא, והשבוע עוסקים בסוגיית "עד-המסייע-לאפטורי-משבועה" (העולה בתחילת המסכת). כלומר: האם כאשר אחד מבעלי הדין חייב בשבועה כדי לזכות בדין, ויש עד אחד שמעיד לטובתו, עדות זו פוטרת את בעל הדין מחובת השבועה.

קולות הלימוד והוויכוחים הסוערים הנשמעים סביבי, זורקים אותי עשר שנים אחורה, לימים שבהם למדתי סוגיה זו בישיבת ההסדר בירוחם. ומה שאני זוכר בעיקר זה, שלא כל-כך היה ברור לי מה פתאום בעל הדין מחויב שבועה, ומה זה בעצם אומר. ומה בכלל הסיפור הזה של עד אחד, מאיפה הוא הגיע פתאום, ואיך אני אמור לדעת אם הוא פוטר משבועה או לא פוטר משבועה.

ולא במהרה קיבלתי תשובות מלאות לכל השאלות הללו, כי אז טרם למדתי את מסכת שבועות וקידושין וכריתות ועוד מסכתות רלבנטיות, ונאלצתי להסתפק בלימוד הוויכוח בין הראשונים והאחרונים, בלי להבין עד-תום את הרקע ואת הבסיס שלו.

לא באתי בדברים אלו למתוח ביקורת על עולם הישיבות. במשך שנים רבות הצמיחו הישיבות תלמידי חכמים גדולים, כך שמסתבר שהן עושות את מלאכתן נאמנה. אך בעת הזאת הגיעה לעולם בשורה חשובה, שיכולה לשנות את חוויית הלימוד באופן משמעותי.

הרב אייל רזניקוביץ', מוותיקי האברכים בישיבת ההסדר בירוחם, התחיל בימים אלו להוציא סדרת ספרים בשם "קונטרסי לימוד", המבוססת על שיעורים שניתנו במשך שנים רבות, ומבקשת לתת מענה למצוקה שאותה תיארתי.

הספר הראשון בסדרה, שיצא זה עתה ועוצב בידי האמן של נעמה הנקין הי"ד, עוסק בנושא "ספק, בירור והכרעה". הספר מוביל את הלומד יד-ביד מן היסודות הלמדניים של מושג הספק ודרכי בירורו, ועד לסוגיות הקצה המורכבות או האזוטריות. מי שילמד את הספר ימצא את עצמו, כשיגיע לסוגיית "עד-המסייע-לאפטורי-בשבועה" (בסביבות עמוד 370), כשהוא מצויד בכלים ובידע עיוני מעמיק על מושג הספק, נאמנותו של עד אחד ועוד, ומתוך כך יזכה לחוויה עמוקה ועשירה יותר של לימוד.

'לומד' דייקא, ולא 'קורא', משום שלא מדובר בספר קריאה או אפילו ספר עיון רגיל. המחבר אסף מקבץ רחב של מקורות המסודרים לפי נושאים, מן הסוגיות ועד לאחרונים, ועמל להנגיש ולתווך אותם לקורא בעזרת שאלות מנחות, סיכומים והסברים. חוויית הלימוד בספר היא חוויה של לימוד-עיון לכל דבר, אך במסגרת של סדר שיטתי, ובמנות קצובות המוגשות היטב.

אני סמוך ובטוח שכל לומד-תורה, בכל גיל ובכל שלב, יוכל להפיק תועלת גדולה מן הספר ולהפוך את לימודו למסודר, שיטתי ומעמיק יותר.

(צילום: כריכת הספר)

קונטרסי לימוד, הרב אייל רזניקוביץ', הוצאת ישיבת ההסדר ירוחם, ניתן להשיג בחנויות דברי-שיר