שאל את הרב

שבת

חדשות כיפה רבני ישיבת הר ברכה 12/09/10 10:55 ד בתשרי התשעא

שאלה

שלום רב, האם מותר להזמין שתיה בזמן ארוחות שבת בבתי מלון ולשלם עבורה במוצאי שבת. האם יש בזה קבלת בעלות בשבת או שיש בזה משום עונג שבת?

תשובה

שלום
אין בעיה מצד הבעלות אבל צריך לבדוק שהמלון ערוך לזה מבעוד יום מבחינת רישום - זאת אומרת שלא ירשמו את הקניה בשבת ולהלן הרחבה ומקור התשובה ספר פניני הלכה מאת הרב אליעזר מלמד שליט"א
בברכה
אייל משה

מי שנצרך בשבת למאכלים לסעודת שבת, כגון שבאו אצלו אורחים או שלא התכונן כראוי לשבת. רשאי לבא לבעל החנות ולבקש ממנו שיתן לו מאכלים מהחנות, תוך הסכמה שבשתיקה שלאחר השבת ישלם לו. ובלבד שלא ידברו על התשלום, היינו שיבקש את המוצר מן החנווני בצורה שבה הוא מבקש משכנו דבר בהשאלה, בלא להזכיר 'קניה', 'מכירה' ו'תשלום'. ומותר לומר לבעל החנות שבמוצאי שבת או במשך השבוע ידבר עמו על מה שלקח ויתפשרו ביניהם. ואף שבעל החנות מבין מזה שהוא מתכוון לשלם לו, כיוון שלא הזכיר את התשלום במפורש אלא רק ברמז, אין בזה איסור.
ויקפידו שלא להזכיר את מחירו של המוצר, ולא ישקלו או ימדדו אותו כדרך שרגילים לעשות בחול כדי לדעת את מחירו, אבל מותר להם למלא כלי מסוים שלא נועד למדידות, ולסכם שמחר ימדדו אותו מתוך הבנה שלפי זה יחשבו את התשלום, אבל לא יאמרו במפורש שהמדידה תהיה כדי לחשב את התשלום. וכן מותר למלא כלי שנועד למדידות ולקחת בו את המאכלים הנצרכים, אבל אסור למדוד בו את הכמות הנדרשת ולשפוך אותה לכלי של הלוקח, שאז ניכר שהתכוונו למדוד. וכן מותר לבקש מהחנווני חמשה תפוזים או חמשה בקבוקים, שאין מספר זה מבטא מכירה אלא כך הדרך לתאר את הכמות הנצרכת. ואם אותו אדם כבר לקח בעבר מוצרים שכאלה מן החנווני, אסור להם לדבר על חובו המצטבר ולחשב אותו יחד עם מה שלקח היום (שו"ע שכג, א-ד; מ"ב כ, שש"כ כט, יז-כד).
ואם החנווני אינו מאמין לו שיזכור לשלם אחר השבת, יכול החנווני לבקש ממנו להשאיר אצלו בגד או חפץ, אבל לא יאמר שהוא 'משכון' או 'עירבון' כדרך שמדברים בחול (רמ"א שז, יא).

בעל חנות או מלון שמעוניין לתת ללקוחותיו אפשרות לקבל מוצרים בשבת, יכול למכור לפני השבת כרטיסים בצבעים שונים, באופן שכל מי שיבוא בשבת ויתן לו כרטיס צהוב יקבל סעודה ראשונה, ומי שיתן כרטיס אדום - סעודה שנייה, וירוק - משקה, וכחול - עוגה, וכיוצא בזה. וכאשר הצבעים אינם מספיקים למוצרים השונים, מותר לכתוב על הכרטיס את שם המוצר, אבל אסור לכתוב על הכרטיסים את מחיר המוצרים שמחזיק הכרטיס זכאי להם, כי באופן זה הכרטיס נעשה כשטר כספי שאסור לקרוא בו בשבת (מ"ב שז, נ; שכג, כ; שש"כ כט, כה).

כתבות נוספות