"כניעה מבישה". נדחה פינוי חאן אל אחמר

זעם בימין על הקפאת פינוי המאחז על ידי ראש הממשלה. האיחוד הלאומי: "האירופאים שולטים לנו במדינה". נתניהו: "חאן אל אחמר יפונה. העיכוב הוא לזמן קצר"

חדשות כיפה יהונתן קליין 21/10/18 08:23 יב בחשון התשעט

"כניעה מבישה". נדחה פינוי חאן אל אחמר
הכפר חאן אל אחמר, צילום: פורום עוטף ירושלים

פינוי המאחז הבדואי חאן אל אחמר הוקפא עד להודעה חדשה. גורמים בלשכת ראש הממשלה אמרו אמש כי "הכוונה היא לנסות ולמצות את המשא ומתן ואת ההצעות שהתקבלו מגורמים שונים, כולל בימים האחרונים". ההערכות הן כי תושבי הכפר יסכימו לעבור מרצון לאדמות מדינה בסמוך למיקום הנוכחי של המאחז. הכוחות שנערכו לקראת פינוי המאחז הפסיקו את ההכנות.

ההודעה מלשכת רה"מ התקבלה בזעם בימין. זאת לאחר פסיקת בג"צ בחודש שעבר כי יש לפנות את המאחז באופו סופי. המחלוקת מתחילה כבר בצמרת הממשלה כאשר מלשכת שר הביטחון ליברמן נמסר כי "ההחלטה על דחיית פינוי חאן אל-אחמר התקבלה בניגוד גמור לעמדת שר הביטחון ולמרות התנגדותו הנחרצת".

ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס לפינוי חאן אל אחמר בהצהרות לתקשורת עם מזכיר האוצר האמריקני סטיבן מנוצ'ין: "חאן אל אחמר יפונה, זאת החלטה של בית המשפט, זאת המדיניות שלנו והיא גם תתבצע. אין לי כוונה לדחות את זה עד להודעה חדשה, בניגוד לפרסומים, אלא למועד קצר. 
משך הזמן שניתן לנסות לפנות את זה בהסכמה ייקבע על ידי הקבינט. אני אכנס אותו היום, נקבע, זה יהיה קצר, ואני מאמין שזה גם יהיה בהסכמה".

רק הבוקר (א') הוציא שר החינוך ויו"ר הבית היהודי הודעה בנושא, בה נאמר כי: ״חאן אל אחמר יפונה. מדובר בבנייה בלתי חוקית שהריסתה אושרה בבגצ. ‏במדינת חוק אוכפים את החוק גם אם הקהילה הבינלאומית מתנגדת ומאיימת. מפלגת הבית היהודי תוודא שאכן כך יקרה״. דברי בנט.

גם יו"ר האיחוד הלאומי, השר אורי אריאל, הגיב רק הבוקר בעקבות החלטת ההחלטה: "לא ייתכן שאכיפה תתבצע רק כלפי יישובים יהודיים. זוהי פגיעה משמעותית בריבונות ומשילות של ממשלת ימין בישראל. אני קורא לראש הממשלה לחזור בו מההחלטה ולפנות את מאחז חאן אל אחמר עוד השבוע כפי שנקבע. ממשלה ימנית והחלטות לאומיות ולא ממשלת ימין עם כניעה לשמאל."

חברי הכנסת מהבית היהודי לא היססו להגיב כבר אמש. ח"כ מוטי יוגב תקף את ההחלטה ואמר: "התנהלות המדינה ביחס למאחז הערבי הבלתי חוקי חאן אל אחמר - רפיון חסר תקדים אל מול לחצים שהזמינו דחיות. אני קורא לראש הממשלה לקצוב למאמצי ההעתקה וההסדרה, זמן של שבועיים בלבד ואז להעתיקם.
ביקורת בינלאומית אינה סיבה לוותר על ריבונותינו ועל החוק. נמשיך לבנות את ארצנו לאורכה ולרוחבה ארצנו, ונחזק ונבסס בה את שלטוננו".
ועדת המשנה לענייני יהודה ושומרון של ועדת החוץ והביטחון בראשות ח"כ מוטי יוגב תתכנס לדיון בנוגע להשתלטות הפלשתינית על שטחי C ב-1.11.

בתנועת רגבים, שהובילה את המאבק נגד המאחז, תקפו בחריפות את החלטת נתניהו: "ראש הממשלה נתניהו, במשך שנים ארוכות אתה מיישם בפועל מדיניות של אכיפה בררנית כלפי ההתיישבות ביו"ש, וזה לא מאגניב בכלל", אומרים ברגבים.
"פסקי הדין בעמונה ובעפרה, בבית אל ובנתיב האבות, מומשו ככתבם וכלשונם, ומדינת ישראל פעלה כמדינת חוק, אבל מול מאחז הדגל של הרשות הפלשתינית שפועלת במוצהר על פי תכנית אסטרטגית להשתלט על אזורים בשליטה ישראלית, נתניהו תפס רגליים קרות. אם הוא לא יתעשת בהקדם, הרי שההפסד הצורם במאבק על שטחי C ומול הצעדים החד צדדיים של הרשות הפלסטינית, יהיה רשום בספרי ההיסטוריה על שמו. ראש הממשלה לא יכול להפנות אצבע מאשימה לעבר בג"ץ, אלא אך ורק כלפי עצמו". 

ח"כ בצלאל סמוטריץ', (הבית היהודי-תקומה) על דחיית הפינוי במאחז חאן אל אחמר: "‏ספרו לי עוד על ממשלת ימין.  מכעיס מקומם ומדאיג. ביום שני בשעה חמש אחר הצהריים אצא לסיור בהובלת חבריי בתנועת רגבים בחאן אל אחמר. אני קורא לחברי בקואליציה להצטרף לסיור במקום להגיע להצבעות בכנסת. נסייר במקום ויחד ננסה לגדל עמוד שדרה."

גם במפלגתו של סמוטריץ' תוקפים את ראש הממשלה. מזכ"ל האיחוד הלאומי אופיר סופר ואומר: "מדובר בהחלטה מבישה וצבועה. לא ראינו את הממשלה כה מהססת בשיטתיות כזו בפינוי בנתיב האבות ,עמונה ויישובים נוספים. ממשלת הימין מתנהגת כמו אחרוני ממשלת שמאל. האירופאים שולטים לנו במדינה יותר מאשר אנו שולטים בה". 

עו"ד איתמר בן גביר, מראשי עוצמה יהודית, קורא לשרת המשפטים איילת שקד לפרוש מהממשלה. לדבריו: "לאורך שנים ארוכות נתניהו ומפלגתו תירצו את אי אכיפת החוק כלפי הערבים בטענות כי בג"צ לא מאפשר הריסה. הערב נפל דבר בישראל, בג"צ אישר להרוס ודחה פעם אחר פעם  עתירות נגד הפינוי אלא שלפתע יצא המרצע מן השק ואנחנו מתבשרים כי נתניהו הורה לבטל את ההריסה והפינוי". 

לדברי בן גביר זמן בדיוק הזמן ששרת המשפטים איילת שקד וחברי הבית היהודי יפרשו ממשלת נתניהו: "שופט בית המשפט העליון יצחק עמית קבע מפורשות כי הוא לא יאפשר דחיות נוספות ואפילו אם הערבים יטענו כי יש לחכות עם הפינוי לצורך בית הספר שאוכלס שם הוא דחה את הטענה והסביר כי בית הספר אוכלס אך ורק כתרגיל ולצורך מניעת הפינוי . איילת שקד היא שרת משפטים מוערכת, היא אחראית על מערכת המשפט והרב ממשלת ישראל ירקה על מערכת המשפט. עד שבית המשפט העליון נותן פסק דין אחד מתוך מאות שמורה לאכוף את החוק מול הערבים מגיעה  ממשלת ישראל ומתקפלת. על נתניהו אני לא מתפלא, אך שרת המשפטים חייבת לשים לזה סוף ולא לאפשר את הביזיון גם כלפי מערכת המשפט, גם יריקה בפרצוף שלטון החוק ובעיקר פגיעה קשה בבוחרים של "ממשלת הימין" 

בן גביר טוען כי בכל מקרה ברור למערכת הפוליטית כי הולכים לבחירות: "ממשלה שמתקפלת מול כנופיית המחבלים בעזה אסור לה להמשיך לנהל את המדינה אך הערב כאשר הממשלה מתקפלת לא רק מול החמאס אלא גם מול כמה עשרות ערבים שאיימו איומים, אני מצפה שראשי הבית היהודי יקיימו מחר מסיבת עיתונאים ויודיעו: הולכים לבחירות, זה צו השעה וחייבים להחליף את נתניהו ויפה שעה אחת קודם".

שלמה נאמן, ראש מועצת גוש עציון, אמר בתגובה: "תושבי נתיב האבות וההתיישבות כולה שלמו מחיר כבד מאוד בשל עריצות שופטי בגץ שפסלו כל פתרון אפשרי. בתינו נהרסו לא מפני שלא היה להם פתרון - אלא אך ורק בגלל שלא ניתן לנו זמן להסדיר אותם.  משפחות רבות עם ילדים היו יכולות להמשיך לחיות בבתיהן לו רק הממשלה הייתה פועלת להסדרת המקום. בניגוד לחאן אל אחמר,  שאין כל סיכוי להסדיר אותו. ממשלת הימין חייבת להכריע האם היא מקיימת פסקי בג"צ רק כאשר הם  מופנים נגד היהודים".

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן