אדמונד דה ברז'ראק: הסרט שמאחורי המחזה

"סיראנו דה ברז'ראק" הוא אחד המחזות המצליחים ביותר בכל הזמנים. הסרט, המוצלח גם הוא, מראה את התהליך ההדרגתי של שילוב חיי מחבר בתמונות של המחזה, זה מעורר מחשבה, ופותח אשנב לרזי היצירה הספרותית.

חדשות כיפה נעמי גוטקינד-גולן 25/09/19 12:25 כה באלול התשעט

 אדמונד דה ברז'ראק: הסרט שמאחורי המחזה
צילום: סרטי נחשון

"איך שיר נולד" שאל יונתן גפן באחד משירי "הכבש ה-16", ואת "אדמונד דה ברז'ראק", המופץ בימים אלה על ידי סרטי נחשון אפשר לתמצת בשאלה "איך מחזה גדול נולד". תכניות טלוויזיה רבות מלוות בעידן הריאליטי הנוכחי את תהליך ההפקה והבימוי של סרטים וסדרות חדשות. והיצירות הדוקומנטריות האלה המכונות THE MAKING OF זוכות לרייטינג נכבד על המסך הקטן.
הפעם מדובר בליווי של תהליך כתיבת מחזה. זה לא יכול להיות דוקומנטרי שכן מדובר במחזאי בן המאה ה-19, ובגיבורו בן המאה ה-17. למחזאי אדמון רוסטאן ניתן אולטימטום – עליו לסיים כתיבה של מחזה, אם ברצונו למצוא לו מימון, בשלושה שבועות קצרים. הוא מתלבט מול הדף הריק ובהדרגה בונה סצנות על פי התרחשויות בחייו הפרטיים. כמו רבים מהסופרים והמחברים המשלבים מציאות ובדיון.

התוצאה היא "סיראנו דה ברז'ראק", אחד המחזות המצליחים ביותר בכל הזמנים. בסרט, המוצלח גם הוא, רואים את התהליך ההדרגתי של שילוב חיי מחבר בתמונות של המחזה, וזה מעורר מחשבה, ופותח אשנב לרזי היצירה הספרותית. מענגת במיוחד תנועת המטוטלת בין התיאטרון והקולנוע המתמזגים לקוקטייל הומוגני.  

סיראנו דה ברז'ראק, דמות היסטורית אמתית, לוחם וסופר שחי בתקופת מלחמת שלושים השנה באירופה, הפך לגיבורו של אדמון רוסטאן, שממשיכים להעלות על הבמה בכל העולם עד עצם היום הזה. החריזה המופלאה והשנונה של רוסטאן, היא אחד מסודות ההצלחה של המחזה, לצד העלילה המקורית והראשונית בסוגה וסמלית במהותה: גבר מוכשר, אמיץ מאוד והגון, וירטואוז של שפה ולהטוטן בחסד של חריזה אבל מכוער (בעל אף ענק), מאוהב באשה יפה ואין לו סיכוי לזכות בה  בגלל מראהו. הוא מתגייס לעשות את הדבר היחיד שיכול לדעתו לסייע לו להתקרב אליה, ומלמד בחור יפה אבל שוטה, באמצעות מכתבים ודקלום של מונולוגים פיוטיים ומבריקים שהוא שם בפיו (בין היתר בסצנת מרפסת בלתי נשכחת המהדהדת את רומיאו ויוליה של שייקספיר), לחזר אחריה ולהצליח במקום שבו לכיעורו הפיזי אין סיכוי. את מי אוהבת בסופו של דבר גבירת החלומות של שני הגברים, את הבחור היפה ודל המחשבה או את הגבר המוכשר והמרגש שבמליצותיו היא מתאהבת. תנועת המטוטלת שבין האמת לתדמית, בין מציאות לאשליה, רלוונטית מאוד לדור האינסטגרם והפייסבוק.

צילום: סרטי נחשון

התנועה הלוך ושוב בין התרחשויות מאחורי הקלעים לבין משחק מול קהל, בין הלבוש של המאה ה-19 לתלבושות של המאה ה-17, מהנה. ומי שאוהב שחזורים תקופתיים של ריהוט ובגדים, תסרוקות ומאכלים, יחסים בתוך המשפחה ויחסים בין שחקנים, יתענג במיוחד.

אגב, פסלו של סיראנו עם החוטם הגדול, ניצב בעיר הצרפתית ברז'ראק עד היום, גדולי השחקנים גילמו את דמותו וזכו הודות לה לתהילה מהיום הראשון שעלה על הבמה בפריז. בקולנוע גילמו את סיראנו חוזה פרר בגרסה שביים סטנלי קרמר ב-1950 וזכה על כך באוסקר, וז'ראר דפרדייה ב-1990 שזכה על כך באוסקר הצרפתי, סזאר. גם בארץ הועלה המחזה ב-1987 בכיכבו של איתי טיראן.

 

לא לאלימות – 

צניעות – 

התנהגות ושפה – 

ערכים –

שווה צפייה -

איכות קולנועית –

לביקורות נוספות

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן