מלחמת מגן וחץ
מלחמת מגן וחץ

ניתוח "יהיה טוב" מול "לצאת מדיכאון": המשמעות מאחורי השירים שמובילים את המלחמה

יסמין מועלם ויגל אושרי לא דמיינו שהשירים שכתבו בחדר יהפכו להמנוני המלחמה ויתנגנו בכל בית ובסיס במדינה | התבוננות במילים מגלה תמונה מעניינת של שתי נקודות מבט להתמודדות עם שכול ואובדן: לבד בשקט, או יחד ברעש | טור מלחמה

אביחי ישראל אביחי ישראל, חדשות כיפה 12/11/23 14:58 כח בחשון התשפד

"יהיה טוב" מול "לצאת מדיכאון": המשמעות מאחורי השירים שמובילים את המלחמה
יגל אושרי ויסמין מועלם, צילום: טל חמדי, שי פרנקו

מעל לכל מוזיקת המלחמה שמתנגנת ללא הפסקה בחודש האחרון, בולטים שני שירים: "יהיה טוב" של יסמין מועלם ו-"לצאת מדיכאון" של יגל אושרי. שני השירים יצאו כבר לפני כמה חודשים ובצוק העיתים הם קיבלו שכבת משמעות נוספת. השוואה ביניהם נותנת זווית מעניינת למבט הישראלי על תקופת קשות, מלחמות ואובדן.

יסמין מועלם מול יגל אושרי: השוואה והתמודדות

יסמין מועלם, אחת מהזמרות הבולטות שפרצו לחיינו בשנים האחרונות, היא יצור כלאיים נדיר שמצליח להתיך כמה סגנונות יחד. ב-30 במאי היא שחררה את אלבומה השני, "אין עולם", והשיר השלישי מתוכו היה "יהיה טוב". בשיר היא מבטיחה כי "בסוף יהיה טוב, הפרחים ישובו לפרוח תראה שיהיה טוב, גם אם יש עוד דרך לעבור". לעומת מועלם, יגל אושרי הוא אומן פחות מוכר שחזק בעיקר בשטח וברשתות. ב-15 באוגוסט הוא שחרר את שירו "לצאת מדיכאון" שנכתב יחד עם אופיר כהן ונפתח בשאלה "אתם יודעים מה הדרך הכי טובה לצאת מדיכאון?" ומכיל תשובות אליה.

כשמביטים על התשובות והמוטיביציה שמניעים כל אחד מהטקסטים, מתגלה תמונה מעניינת. לפני ההשוואה, נחדד את ההבדלים בין נקודת המוצא של הכותבים: בעוד מועלם לא מתייחסת למצב רע ספציפי ורק מבטיחה שיהיה טוב, אושרי מתייחס למצב של דיכאון ומציב את השאלה כנקודת מוצא לשיר.

לבד בשקט, או יחד ברעש

המשפט הראשון בשיר של מועלם הוא "בסוף זה רק אני ואתה פה", מול השורה הראשונה של אושרי אחרי הצבת השאלה על הדרך הטובה ביותר לצאת מדיכאון: "המשפחה, החברים אולי לצאת לבילויים". מועלם לא מתעלמת מהמשפחה והחברים אבל לשיטתה בסופו של דבר זה רק היא ובן הזוג, לאושרי זו בכלל לא שאלה. המשפחה והחברים הם המפתח הראשון והמרכזי לפתרון.

גם במשפט השני טמון הבדל מהותי. "בסוף היום בשקט באוטו" כותבת מועלם, מול "שיחות עמוקות, שיחות של הנפש בלילה" של אושרי. מועלם מתארת את ההתמודדות שלה כסיטואציה זוגית-אינטימית ללא מילים, מול אושרי שמתאר את ההתמודדות שלו כסיטואציה משפחתית-חברתית עם פריקה ושיחות נפש.


יהיה טוב - יסמין מועלם


לצאת מדיכאון - יגל אושרי

מה אומרים ההבדלים?

לא מופרך לקבוע שהשיר "יהיה טוב" הוא המנון המלחמה של ישראל הראשונה מול "לצאת מדיכאון" כהמנון מהלחמה של ישראל השנייה. אל החילוק הזה אפשר לצרף גם את הבדלי הגיל שמשחקים תפקיד, כשאושרי חזק יותר בקרב הצעירים ומשתמשי הטיקטוק. על רקע החלוקה הזו, נדמה שלמרות ההבדלים הבולטים בין השירים קשה לקפוץ להסקת מסקנות אודות סוציולוגיה של אבל והתמודדות.

נסיים כמו אושרי, בשורה על כוחה של מוזיקה בימים קשים: "להאזין גם לשירים כי זמרים הם הרופאים הכי טובים שיש למדע להציע".