רבע ל, כמעט

מי אמר שאלטרנטיבי זה רק מהפכני וייחודי? בשביל זה צריך לשמוע את האלבום החדש של "רבע לשבע", מחלוצות המוזיקה היהודית-אלטרנטיבית

חדשות כיפה יערה וייס 16/06/06 00:00 כ בסיון התשסו


"ושם נשיר", יהודה כ"ץ ולהקת רבע לשבע, נועם הפקות

מאמתים חששות

קיבלתי לידיי את הדיסק החדש של רבע לשבע, בחשש מהול בסקרנות מה. בקיאה גדולה בז'אנר אני לא, ותהיתי לעצמי כיצד יישמע האלבום החדש של להקה מוותיקות ה"מוזיקה-יהודית-אלטרנטיבית". השיר הראשון בדיסק אכן אימת מעט את חששותי, כשפתח באוירה רוקיסטית כבדה, אך אולי חיזק בכך את מילות השיר: "אם אין אני לי מי לי...ואם לא עכשיו - אימתי"?

מלבד זאת, בהחלט 'התנחמתי' בשאר השירים שבדיסק, שהתנהלו באוירה רגועה יותר ושילבו סגנונות קאנטרי ולא הסתפקו רק ברוק. גם השירים הקצביים בהמשך, כמו "ושם נשיר", "בך בטחו" (שבו ה"אוי-אוי-אוי" הוא בדיוק אותו ה"אוי-אוי-אוי" שאחרי "והביאותים"...), או "כי הם חיינו" (אהבתי שם מאד את המקצב הסינקופי) הם 'מעודנים' יותר.

השירים השקטים ערבים מאד לאוזן ומולחנים היטב; יופיים הוא בפשטותם. כך, למשל, ב"מי אדיר" - שאף כי אינו דומה ב'עוצמתו' ל"מי אדיר" של שוואקי - עוצמתו היא בלחנו השקט אך העוצמתי כ"כ. הגיטרה הפותחת מממשיכה מעט את המקצב של ההקדמה גם בהמשך השיר, והמקצב הואלסי בהחלט משקף את אווירת החתונה, המתאימה גם למילים.

אחרי "מי אדיר" מופיע שיר קצבי נוסף - "תמיד בשמחה", שיכול להוות בהחלט בהחלט מעין המנון קטן. אולם היה חסר לי קצת 'ביסוס' של השיר - הוא כולו רק פזמון ללא 'בית'. שוב, כאמור - המנון קטן, ולא גדול - כי הלחן שלו הוא על "אש נמוכה".

ופה טמון הפספוס בדיסק, לדעתי: הוא סוחף ופשוט - ולא גדול ובומבסטי - אך כנראה זוהי כוונת הלהקה המנסה "למסור את המסר של שמחת ארץ ישראל ואהבת עם ישראל לארבע כנפות הארץ מהמקום הקטן שלה" (מתוך העטיפה שע"ג הדיסק).

אלטרנטיבי זה גם פשוט

כלהקה המשלבת שירים מקוריים יחד עם עיבודים ייחודיים לשיריו של הרב קרליבך, שלושה משירי האלבום הם לחנים של ר' שלמה - "שומרים הפקד" (בסגנון קליל), "פתחו לי" (שנגינת הכינור וההרמוניות שבו מופלאות), ו"עוצו עצה" - הסוחף כ"כ, הן בתחילתו והן בסופו. העיבודים שנעשו לשירים אינם 'מהפכניים' ו'ייחודיים' באופן מובהק אמנם, אך כאמור - יופיים הוא בפשטותם (קשה לי לחשוב על עיבוד רוקיסטי כבד ל"עוצו עצה", לדוג'...).

ארבע כנפות הארץ כבר אמרנו?השיר היחיד שבאנגלית באלבום זה, גם הוא אינו אנגלית-נטו, והוא נקרא "ג'אמפין (קופצים לים סוף)". השיר ממשיך בפסוקים המוכרים - "אז ישיר משה ובני ישראל את השירה הזאת לה' ויאמרו לאמר" - וכאן נקטע. (כנראה סמכו עלינו שקמנו לשחרית הבוקר...). ולמרות זאת, קצב הקאנטרי בהחלט מיישר את ההדורים.

הדיסק מסתיים בשיר "תפילת הדרך", שהוא קצת 'דקלום' של המילים, והלחן פושר למדי. כנראה שהוא מיועד עבור מילות השירים הכתובות בדף המצורף לדיסק - שאינם כתובים בסדר, אלא בצורה מעגלית, שגרמו לי להטות את הדף ע"מ לדעת מהן מילותיו של שיר כלשהו, או מה השיר הבא.

את האלבום סיימתי לשמוע בצורה מעגלית גם כן: התחלתי בתחושות מעורבות - ובהן סיימתי - תחושה די פושרת של דיסק רגוע-לא רגוע, ממוצה-לא ממוצה.


Notice: Undefined variable: tmpUrl in /srv/sites/kipa.co.il/public_html/incFiles2021/footer.php on line 368

Notice: Undefined variable: tmpUrl in /srv/sites/kipa.co.il/public_html/incFiles2021/footer.php on line 368