העוקד הנעקד והפרשן

השבת, פרשת "וירא", נקרא בתורה את עקדת יצחק, נדמה שאין סיפור שזכה לכל כך הרבה התיחסויות. ספר חדש בהוצאת ידיעות אחרונות, מביא שמונה סוגי פרשנויות לעקדה, החל מהרמב"ם, דרך הרב קוק ועד לאברהם יהושע השל.

חדשות כיפה יהונתן ברונפמן 10/11/06 00:00 יט בחשון התשסז

סיפור עקדת יצחק הוא ללא ספק אחד הסיפורים המרכזיים ביותר בתורה. לא רק בזכות הסיפור עצמו, יחד עם העומק, המתח והמשמעות שלו, אלא גם בזכות הפרשנויות הרבות להן זכה. החל מחכמי התלמוד והמדרש, דרך פרשני המקרא, ועד לאמנים בני ימינו שעוסקים בצדדים אחרים של סיפור העקידה. ד"ר אלכסנדר אבן-חן, בספרו "עקדת יצחק בפרשנות המיסטית והפילוסופית של המקרא" מביא סוג אחר של פרשנות. לא פרשנות קונקרטית, אלא רחבה יותר, כזו שדרכה ניתן ללמוד גם על ההוגה או הפרשן. לא פרשנות מילולית או תוכנית, אלא רעיונית, וראוי לשים לב שזהו לא פירוש, אלא פרשנות, כלומר היא רחבה ועמוקה יותר וגם אוצרת, כאמור, את הערכים המיוחדים לפרשן עצמו.

הספר מביא שמונה סוגי פרשנויות שמייצגות אסכולות שונות ביהדות לאורך הדורות. חסידי אשכנז הראשונים, הרמב"ם, הזוהר, אברבנאל, ר לוי יצחק מברדיצב, הרש"ר הירש, הראי"ה קוק ואברהם יהושע השל נמצאים כאן בכפיפה אחת, באופן די מפתיע. כי מה לרמב"ם ולרש"ר הירש, ומה לדון יצחק אברבנאל ולהשל. אז זהו, שאין קשר. כל אחד מההוגים (מוזר לקרוא לרמב"ם או לרב קוק "הוגה", אבל ניחא) מובא בפרק נפרד, כאשר אין (כמעט) קישורים או עימותים ביניהם. הספר רוחבי, ולא מתקדם (חוץ ממבחינה כרונולוגית) מפרק לפרק, וכל פרק הוא עולם חדש כביכול. כך אפשר לדלג בין הפרקים ולבחור את ההוגה המעניין אותך, או המיוחד והנוגע לך.

בכלל, זהו לא ניתוח טקסטים, אלא סקירה רחבה של דעה, של פרשנות, שמובעת גם באמצעות טקסטים (ולכן כמעט ואין בספר ציטוטים נפרדים, אלא משפט פה, משפט שם ברצף הטקסט). הספר הוא לא על עקדת יצחק דווקא, אלא על המקום והמשקל אותם היא תופסת בהגות כל אחד ואחד. או יותר נכון: איך ההגות רואה את העקדה, איך ההוגה מאמץ אל חיקו את הסיפור, ומה הוא לוקח ממנו. ובאמת, משום שזהו סיפור כל כך טעון, כל הוגה תופס אותו אחרת, למשל הרמב"ם שסובר שהעקדה באה "להודיענו גבול האהבה לה יתעלה, ועד איזה גבול היראה מגעת", או הרש"ר הירש שרואה בעקדה מורת דרך לדורו שלו, כמדריכה להתמודדות עם סכנות ההשכלה.

מחבר הספר, ד"ר אלכסנדר אבן-חן, מעניק גם הוא פן עצמי בספר. אמנם הוא לא נותן פרשנות משלו לספר, אך כמי שחונך על הגותו של אברהם יהושע השל, וששני ספריו הקודמים עוסקים בו, כשאחד מהם הוא התרגום לעברית לספרו "השבת", מובן למה הוא שילב את אברהם יהושע השל בתוך שמונת ההוגים. בלי להיכנס למחלוקת (שהייתה או שעודנה) סביב דמותו, נאמר שהשל עוד לא מצא את מקומו בפנתיאון היהודי, וזהו, כך נראה, ניסיון לשלב אותו.

מי שיחפש בספר את הרגש והעוצמה של עקדת יצחק, לא ימצא. זהו ספר שכלי (בכל זאת, דוקטור חיבר אותו...), וקר מאד, יחסית ללהט הנושב מסיפור העקדה. אבל, מי שיחפש מודלים לאימוצה של עקדת יצחק אל תוך חייו, ללמוד ממנה, ולהפוך אותה גם מעט אישית יותר, ימצא את מבוקשו בספר.

"עקדת יצחק בפרשנות המיסטית והפילוסופית של המקרא"

מתוך סידרת "יהדות כאן ועכשיו"

ד"ר אלכסנדר אבן-חן

הוצאת ידיעות אחרונות

253 עמודים


Notice: Undefined variable: tmpUrl in /srv/sites/kipa.co.il/public_html/incFiles2021/footer.php on line 368

Notice: Undefined variable: tmpUrl in /srv/sites/kipa.co.il/public_html/incFiles2021/footer.php on line 368