המלצה לטיול - המכתש הגדול

נופים מרשימים, 'בור' גיאולוגי ענק וחולות צבעוניים – זה מה שמצפה לנו במסלולי "הסנפיר" שבמכתש הגדול.

חדשות כיפה מדרשת ירחם 11/12/06 00:00 כ בכסלו התשסז

מידע כללי


אורך המסלול : סנפיר קטן - כשעה (ק"מ אחד), סנפיר גדול - שעתיים (2 ק"מ).

דרגת קושי : הסנפיר הקטן - בינוני (מעגלי, ומתאים למשפחות), הסנפיר הגדול - קשה (עליה תלולה).


הגעה למסלול

נוסעים בכביש 40 לכיוון דרום, עוברים את באר שבע לכיוון מצפה רמון, ובצומת הנגב פונים שמאלה לירוחם. בסוף הכביש פונים ימינה, ובכיכר הגדולה, כשמימיננו פארק אגם ירוחם, פונים ימינה לרחוב הראשי של ירוחם. נוסעים ישר כל הזמן, עוברים את אזור התעשיה של ירוחם, ויורדים בכביש צר (זהירות!) אל המכתש. חוצים אותו, וכחצי ק"מ אחרי חניון החולות הצבעוניים אנחנו מתחילים את המסלול ליד סימון ירוק הפונה ימינה.




אנו מתחילים בעליה, השביל שלנו מסומן ירוק.

אנחנו הולכים על מִסְלע קשה בצבע בהיר-שזוף, אשר מרכיב את רוב ההרים בישראל, ונקרא סלע גיר. הסלע נוצר בים רדוד בתהליך ארוך, בו הופכת שילדתם הגירנית של בע"ח שונים (חלזונות למשל) לבוצה גירנית על הקרקעית לאחר מותם, ובתהליך של המסה והתגבשות מחדש נוצר סלע קשה שסימני מאובנים רבים נראים עליו.ים גדול כיסה את ארץ ישראל תקופה ארוכה, וכך נוצרו מאות מטרים של סלע גיר בכל רחבי ישראל והנגב בכלל.

בסוף העליה - הגענו לתצפית מרשימה עד מאוד על כל המכתש הגדול.


את השם מכתש נתנו הפלמ"חניקים שטיילו כאן בשנות ה-40 של המאה הקודמת, והבור הענק הזה הזכיר להם את הקערה שהיתה בביתם בה כתשו עם העֵלִי תבלינים וקפה. בזכותם ישנה מילה בעברית המשמשת בשפה המדעית הבין-לאומית.


כיצד נוצר מכתש שכזה ?

כדי להבין זאת, צריך לעצום רגע עיניים ולחלום על תקופות רחוקות ושונות לגמרי.

"הים שנסוג הותיר אחריו ארץ גיר ישרה וגדולה. בתקופה היבשתית שבאה אחר-כך, זרמו כאן נהרות רחבים ואדירים שבאו מהדרום , והם הותירו את רישומם בדמות מישורי חולות צבעוניים שהתגבשו לסלע רך.

אח"כ שוב בא הים - ושוב גיר כיסה את הארץ. ואז בא קימוט שהפך את האזור כולו להררי-משהו.

כוחות הבליה, המים, הרוחות, גִדעו את ראשי הקמרים וחשפו שם את אבן-החול המסתתרת תחת סלע הגיר.

או אז החריף הקימוט, וכוחות הבליה עשו שֲמות באבן החול. הם סחפו אותה החוצה תוך שהם פורצים וחותרים פתח בצד המזרחי של המכתש, עד שהם הגיעו וחשפו לנו אף את שכבת הגיר אשר מתחת לאבן-החול.

כך נוצרו בנגב שלשה מכתשים ."

כעת נפתח את העיניים ונראה את שדִמְיַינוּ : אבן חול צבעונית בקרקעית המכתש וקירות של סלע גיר קשה סוגרים מסביב. הנחל שפרצו המים הוא נחל חתירה, ובו נסענו עם רכבינו ביציאה מהמכתש לתחילת המסלול.

אם כל הסברינו לא הבהיר את התהליך , אז רק נדמיין שאת כל הבור העצום הזה עשו מים, וננסה לנחש את תגובתו של רבי עקיבא אשר התפעל כ"כ מהמים השוחקות אבנים..


נרד אל תוככי המכתש בסימון שמתחלף לשחור, ונגיע איתו עד הכביש. כאן יחזור מישהו להביא את הרכב (ללכת ימינה לאורך הכביש) , בעוד שאר המשפחה תמשיך אל החולות הצבעוניים לאסוף חול בבקבוקים, ובכלל, ליהנות מיופיו של המקום.


מסלול הסנפיר גדול

מסלול זה כולל בתוכו עליה לא קלה אל פסגת הר סנפיר. (אפשר לתת לגדולים שבמשפחה לעשותו, בעוד הקטנים עושים עם ההורים את הסנפיר הקטן. המסלולים נפגשים בתצפית של הסנפיר הקטן.)

איך מגיעים לתחילתו ? במקום לעצור ליד הפניה לסנפיר הקטן, אנו ממשיכים ויוצאים מהמכתש ופונים ימינה אל מפעלי אורון. אחרי חצי ק"מ יש לנו פניה שמאלה לחניה. שם אנו משאירים את הרכב , חוצים את הכביש והולכים עם הסימון השחור אל ההר הגבוה שמולינו שאל פסגתו נעפיל. המסלול עובר תחת סוללת פסי הרכבת המובילה את חומרי המחצב של מפעלי אורון. אח"כ מתחיל הטיפוס הארוך שבסופו זוכים לצפות לא רק על המכתש , אלא גם לכיוון מזרח, על מישור ימין והכור האטומי (שְשְשְ..), ועל רכס חצירה הנחתך ע"י נחל חתירה. אנו יורדים מהתצפית , ואחרי כ-5 דקות מגיעים לתצפית נוספת על המכתש. כאן אנו מתחברים עם הסנפיר הקטן , כשהסימון הירוק מביא אותנו מיד אל הכביש , והשחור מוריד אותנו אל החולות הצבעוניים.

מסלול הטיול נכתב ע"י מדריכי מדרשת ירחם


Notice: Undefined variable: tmpUrl in /srv/sites/kipa.co.il/public_html/incFiles2021/footer.php on line 368

Notice: Undefined variable: tmpUrl in /srv/sites/kipa.co.il/public_html/incFiles2021/footer.php on line 368