גם האלכוהול רוצה להתחפש

השבוע טור מיוחד לפורים על עראק שהשתכנז, ובירות שסידרו גבות, כי גם במבשלות האלכוהול יודעים לחגוג, ובכלל מי אמר שרק לביצה מותר להתחפש?

חדשות כיפה ראובן כהן, כיפה 13/03/14 14:18 יא באדר ב'

לפני שלוש שנים בחרתי לי תחביב חדש, לזקק עראק במזקקה ביתית קטנה. בלילות הייתי יושב וקורא באינטרנט על תהליך ההפקה של עראק, שולח מיילים לאזרחים לבנונים הפעילים בפורום על עראק זחלאווי, צמא תקף אותי לכל שבב מידע שיקרבני לנוסחת הפלא, כמו פרפר לאור. שעות של קריאה וניסיונות רצופי כישלונות היו מנת חלקי. בין לבין יצא מוצר אחד טוב או שניים, וכשנמצאה הנוסחה הסופית (שכמובן שכחתי לרשום..) בחרתי את השם מיימונ'ס על שם סבא ראובן מימון ז"ל.

הגרפיקה עוצבה, עם תמונה של סבא מחויך בשחור לבן מיום חתונתו, ובכל התהליך הייתה מעין תחושה של קדושה חדורת שליחות - אני חלק משרשרת של מזקקי עראק כבר כמעט 150 שנה, עוד מהימים בהם עמלו על זיקוק עראק בטברנה בטריפולי שבלוב והאכילו את דייגי החוף, ועד החצר האחורית של דוד ברוך שמצליח לזקק עראק שצף על השמן, אגב, לימים התברר כי מדובר במתנול שהוא למעשה הדבר הכי רעיל בתהליך הזיקוק.

ערק בוטיק. בקרוב אצלכם בבית

וכך ההיסטוריה המשפחתית שלי מובילה אותי לאהבת עראק ללא תנאים והתניות. היו שאמרו כי עראק שייך לתרבויות מזרחיות ואי אפשר ללמוד לאהוב את זה, להם עניתי כי כפי שלמדתי לאהוב וודקה, כך הם יכולים ללמוד אהבת עראק מהי, וכך אני אומר גם לכם- אל תהססו, זה המשקה הטוב ביותר שתוכלו לבקש אחרי יום ארוך, מתיש וחם. עראק צונן המוגש לצד כוסית מים קרים עם ניחוח האניס המרענן המשתלב נפלא בקלילות המשקה הדליל ואחוזי האלכוהול הגבוהים. איזה צרות זה לא יפתור?!

ועדיין, כנראה, רבים מכם לא קיבלו עראק יחד עם המטרנה, ונדרשת פעולת ריכוך כדי להצליח להכניס את העראק לארון השתייה שלכם ולכן ניצלתי את פורים כהזדמנות לדבר על עראק שהתחפש, ומשקאות אלכוהוליים שובבים- הכלאות (חלקן משונות מאוד) של טעמים חדשים למשקאות מסורתיים.

עראק מלאכי- מותג עראק צעיר שנכנס לשוק רק לפני כמה חודשים, ומתמחה בעראק בטעמים. במפעל הוסיפו לאניס טעמי קפה, בננה, וניל ואננס. נשמע מנוגד להיגיון, כמעט כמו מרוקאי שיידבר יידיש, ובכל זאת לאוהבי המתוק והאלכוהול בטעמים יש סיבה טובה לקחת בקבוק מהמדף. לדעתי, אפשר לוותר על טעמי הבננה, וכדאי לנסות את הווניל.

700 מ"ל, 35% כוהל, מחיר 85-90 ₪ לצרכן.

בירת דאבל אספרסו- מבשלת BVBA BROTHERS JACOB הבלגית החליטה שהטעם המסורתי של סמל הגבריות במדינה כבר מתחיל לשעמם אותה, והיתה הראשונה שייצרה בירה בטעמי קפה ויין פורט. לבירה ריח עוצמתי של קפה המשתלב בצורה משכנעת בטעמי הכשות והשעורה כאילו היה שם מאז ומתמיד. לא זול- אך מומלץ!

750 מ"ל, 7.7% כוהל בנפח, 52 ₪ לצרכן.

בירה בטעמי פירות יער ודובדבן GRISETTE - כנראה שלאומה הבלגית היתה באמת בעיה קשה עם טעמיה המסורתיים של הבירה וגם מבשלת סנט פוליאן שידועה כאחת ממבשלות הבירה העתיקות בבלגיה הפועלת מאז 1873 ושומרת עד היום על ניהול משפחתי שמפעיל את המקום זה דור רביעי, יצאה בליין חדש של בירה בטעמי פירות יער ודובדבן.

ניסיתי את טעם הדובדבן, איך לומר במילים עדינות, הבירה לא היתה טעימה לי. טעמי סירופ פירות חזקים מאוד מציפים את החיך בחמיצות שלא עוברת, ונוזל שמוגז יתר על המידה. אבל לחובבי שנדי וכיוצא באלו זו יכולה להיות טעימה טובה. 250 מ"ל, 3.5% כהל בנפח, 16.5 ₪

פורים שמח!