שם לב אל הנשמה

לקראת יום השנה לפטירתו של הרב שלמה קרליבך זצ"ל, נזכר יצחק מאיר במי שהאיר את דרכו אל הנשמה‬

חדשות כיפה יצחק מאיר 08/11/11 16:17 יא בחשון התשעב

שם לב אל הנשמה
יחצ, צילום: יחצ

"פעם אחת בשעה ארבע לפנות בוקר, הלכתי על חוף היום בתל אביב וראיתי בחור לא כל כך דתי שיושב שם ובוכה. נגשתי אליו ושאלתי אותו: מה פתאום אתה בוכה? הוא אמר לי: אגיד לך את האמת. כסף - יש לי, ואני יודע מה לעשות עם זה, אני יודע מה לעשות עם כל מה שיש לי. אבל יש לי נשמה, ואני לא יודע מה לעשות עם הנשמה שלי.... "מתוך החוברת 'שערי הלב - סיפורים נפלאים ותורות עמוקות מפי הרב שלמה קרליבך זצ"ל'.

דומני כי אין טוב מסיפור קצר זה לבטא מה מצאתי אני בר' שלמה. מדוע בשנים האחרונות אני מוקסם שוב ושוב מתורתו וסיפוריו, ברם, בשונה מבסיפור הנ"ל בו הבחור הוא "לא כל כך דתי", אני דווקא מאוד כן, גם המקום במקרה שלי הוא קצת שונה, אפילו מאוד שונה, לא "ארבע לפנות בוקר על חוף הים בתל אביב" אלא בבית המדרש בישיבה, ועוד הבדל קטן אך משמעותי, בסיפור ר' שלמה הוא זה שנגש אל אותו בחור בוכה, אצלי, לצערי, אני הוא זה שהייתי צריך 'לגשת' לר' שלמה.

כן, על אף שבמקום קדוש ישבתי, אמון על תרי"ג מצוות וארבעת חלקי השולחן ערוך בתוך מסגרת ישבתית, מצאתי את עצמי יושב, כמו רבים מחבריי, ומוצא מענה לנשמתי דווקא בתורתו ומשנתו של ר' שלמה קרליבך.


כמו כולנו, גם אני גדלתי על ניגוניו ישנו סיפור משעשע שאני מאוד אוהב, על ראש ישיבה קפדן שנכנס אל בית המדרש בישיבתו, ומצא שם קבוצה מתלמידיו יושבים ושרים משיריו של קרליבך, שיר ועוד שיר, הרב שדעתו לא הייתה נוחה מר' שלמה ומהנהגותיו נזף בתלמידיו "מדוע אתם שרים משיריו דווקא? וכי חסרים אנו שרים מאחרים? ניגונים קדושים יותר?", תלמידיו שראו כי מקפיד הוא החליטו לוותר, "בסדר גמור" הם אמרו לו, "שהרב בעצמו יבחר את השיר הבא אותו נשיר" ביקשו, מיד פצח ראש הישיבה בדביקות עצומה "לולי תורתך שעשועי....", בלי שהוא מעלה על דל דעתו מה מקורו של ניגון זה...

גדלתי על ניגוניו של קרליבך כמו כולנו, הכרתי את ר' שלמה כמלחין בחסד אך באמצע העשור השלישי לחיי, עת אשר הנשמה תובעת את שלה בלי חמלה, גיליתי שבר' שלמה יש עוד הרבה מעבר ללחנים מרגשים. מצאתי את עצמי ספון בחדרי, במערכת הסטריאו קולו של ר' שלמה אשר כבר נמצא מזמן בעולם האמת, נשמע ברמה, לפני פתוח הספר "יחד כולם קדושה" בו משוכתבים סיפוריו של קרליבך, עיפרון בידי, ואני מקשיב עם הלב, וכל משפט מאיר בי באור יקרות. עד עתה הייתי מורגל להגות ולפלפל ב'קצות-החושן' או בחידושי ר' עקיבא איגר, והנה פתאום סיפור חסידי הכי פשוט שיש המסופר בצורה פשוטה עוד יותר, הוא אשר בו אני הוגה. כששומעים סיפור מר' שלמה מרגישים שיש נשמה אפשר אפילו לחוש שאנו גם יודעים מה לעשות איתה... כל משפט בסיפור מאיר, פעמים שאפילו מילה אחת בלבד יש בה את האפקט, כבר בה יש אור.



תחשבו על זה, ר' שלימה הוא יחידי בכך שאף אדם לא העז לכתוב את דבריו בצורה שונה מזו שיצאו מפיו. תלמידיו, אף את הטעיות שלו בעברית השאירו כמות שהן. מילה במילה כמו אשר יצא מליבו, לב אוהב אלוקים ואדם. כשהדברים יוצאים מלב כזה, הנכון הוא להשאיר את המילים כמו שנאמרו.

"אני רוצה לברך אתכם ואותי", כך לימד אותנו ר' שלימה שיש לסיים כל מאמר תורה, לסיים כל הופעה. אני רוצה לברך אתכם ואותי, שנזכה להרגיש שיש לנו נשמה, ושנזכה לגלות מה עלינו לעשות איתה, או יותר נכון מה היא צריכה לעשות איתנו.

כדאי הוא ר' שלמה לסמוך עליו בשעת הדחק. כדאי הוא ר' שלמה לסמוך עליו בשעת האור.


במוצאי שבת הקרוב יתקיים מופע קרליבך השנתי, במלאת 17 שנים לפטירתו של הרב. הפרטים המלאים בלוח האירועים של כיפה. יצחק מאיר, הוציא לאחרונה את אלבום זמירות השבת ״עתיקה קדישא״ ויופיע בערב זה.