הספרים שתקחו אתכם לתפילות בבית הכנסת

התפילות הארוכות של ראש השנה מחייבות היערכות מוקדמת: אספנו עבורכם את 11 הספרים המומלצים ביותר, שישפרו לכם ללא הכר את התפילה והימים הנוראים. מצעד

חדשות כיפה נטעאל בנדל, כיפה 16/09/12 12:22 כט באלול התשעב

תפילות ראש השנה מזמינות אותנו לשהייה ממשוכת בבית הכנסת ובעיקר - לעבודה שבלב. אלא שלא פעם אנו מוצאים עצמנו בחוסר מעש, כשאנו מסיימים את תפילת שמונה עשרה לפני החזן. אז כדי שהראש לא יצנח או שלא נבהה בארכיטקטורה המוכרת של המקום, אנו מגישים לכם את אחד עשרה הספרים שאולי יעשו לכם את התפילה ואת הימים הנוראים לקצת אחרים. אם מצאתם ספר חובה אך הוא אינו מופיע, טקבקו לנו.

לתשובת השנה

(צילום: עטיפת הספר)

ספר מעניין ועשיר במיוחד מבית מדרשה של ישיבת הר המור, אחת הישיבות הגדולות והמשפיעות בציונות הדתית הוא הספר לתשובת השנה. הספר הוא למעשה אוסף מאמרים משובחים פרי רבני הישיבה אשר מחלוקים לשערים כמו שער התשובה, שער ראש השנה ושער יום כיפור. בספר תוכלו למצוא מאמרים במגוון נושאים המגלמים את משנתה של הישיבה, מאמרים שכולם מתוך משנת הרב קוק והרב צבי יהודה. עם הספר תצעדו לאורכם של חגי תשרי תוך לימוד והעמקת אודות הנקודות הפנימיות שלהם.

באור פניך יהלכון


(צילום: עטיפת הספר)

אחד הרבנים החשובים והמובילים כיום בציונות הדתית הוא הרב אהרון ליכטנשטיין, מראשי ישיבת הר עציון, שרק לאחר שנים רבות אנו זוכים לספרים שיטתיים הפורסים את משנתו הייחודית. הספר הוא רצף שיחות של הרב ליכטנשטיין אשר עובדו ע"י הרב ראובן ציגלר, העוסקים באדם המאמין נוכח אתגרי התקופה והזמן והשילוב בין השניים. הספר הזה יכול להוות נקודת חשיבה נהדרת לפתיחת השנה החדשה ולחיים בכלל.

שובי נפשי


(צילום: עטיפת הספר)

ספר מיוחד במינו הוא ספרו של הרב שמעון גרשון רוזנברג (שג"ר) זצ"ל ראש ישיבת שיח יצחק אשר היה מראשי תנועת החסידות בציונות הדתית אולם כזה בעל גישה ייחודית משלו. בספר סוקר הרב שג"ר את השיטות השונות לחזרה בתשובה בין הראשונים וגדולי החסידות ומזהה בכל אחד מהם נגיעה עדינה באחד מנימי נפשו של האדם. יחד שוזר אותם לכדי מארג נפשי אחד ובונה מפת דרכים לעשרת ימי התשובה שלכם.

ימים נוראים

(צילום: עטיפת הספר)

"ימים נוראים" הוא פרויקט נרחב של הסופר שמואל יוסף עגנון אשר ליקט מקורות רבים מאוד מכל גווני הספרות היהודית במשך כל הדורות, מהתלמוד ועד החסידות כלה במדרשי אגדה ובפרקי תנ"ך. רבים מהם תירגם עגנון כמו שרק הוא יודע לתרגם ואף שאינו מציג פרשנות ברורה למקורות הרי שתרגומם, סידורם ובחירתם ולא אחרים מהווה נקודות פרשניות זעירות. הספר מאפשר לימוד של מקורות ישראל ויציאה למסע כמעט אין סופי ברוח הימים הנוראים.

ראש השנה של הרב מדן

(צילום: עטיפת הספר)

ראש השנה הוא חג מורכב עם הרבה אלמנטים ומשמעויות שלא תמיד אנחנו ערים להם. הספר "ראש השנה", הראשון בסדרת באר מרים, מעניק נקודות מבט עמוקות על החג בפן הרעיונו וההלכתי גם יחד. הספר מהווה למעשה אסופת פירות מישיבת הר עציון אשר על עריכתם עמל הרב יעקב מדן מראשי הישיבה. בספר תמצאו מאמרים פשוטים לצאת ניתוחי עומק ופרשנות שילווה אתכם בחג ויעניקו לו את המשמעות שמאז ומעולם הייתה שייכת לו אך לעיתים נטתה להיעלם.

אור פני מלך

(צילום: ישיבת תקוע)

לפני שנים הוציאו תלמיד ישיבת תקוע את הספר "אור פני מלך" המאגד בתוכו אסופת מאמרים מתוך תורתו הייחודית של מי שחיבר את התלמוד והחסידות הלוא הוא הרב עדין אבן ישראל שטיינזלץ. בספרו עוסק הרב שטיינזלץ ברבדים העמוקים של החזרה בתשובה ובאמונה הגדולה שבשיבה אל הקב"ה. ברעיונותיו המקוריים מן החסידות הוא תווה עולם אמוני עשיר ועדין אך גם כזה שאינו פוחד להתעמת עם המשברים הגדולים של האמונה ועם מציאות של הסתר פנים.

על התשובה

(צילום: עטיפת הספר)

על התשובה הוא ספר התשובה של הרב יוסף סלובייצ'יק אחד הרבנים וההוגים החשובים ביהדות של המאה העשרים. בספר על התשובה מרכזות 8 מסות בענייני הלכות תשובה ברמב"ם שנשא הרב סלוביצ'יק בכינוסים שנערכו מטעם הסתדרות הרבנים באמריקה. אם נבהלתם מהעיסוק ההלכתי, אל תטעו. מדובר בדרשות שיוצאות אל הערפל החוויתי ומהותי של ימי הסליחות ומנסות לפזר אותו תוך שהם משאירות את הלחות הרעננה שלו אי שם בלב.

אורות התשובה - ראש יהודי

(צילום: עטיפת הספר)

אי אפשר להמליץ על ספרים בנושאי הימים הנוראים מבלי כמובן להזכיר את ספרו המכונן של הרב קוק- אורות התשובה. פסקאותיו של הרב קוק בספר זה, כמו גם בספרים אחרים, זקוקות לביאור תוך התייחסות למשנת הרב בצורה כוללת. כשאתם בבית הכנסת אין מתאים יותר מהוצאת אורות התשובה של ראש יהודי שמנגישה את הרב בפירושים מעוררים המציגים את הספר לא אחת כשיטה פסיכולוגית בדרך לתיקון העצמי.

כנפי יונה

(צילום: עטיפת הספר)

אם השנה ברצונכם להעמיק יותר בספר יונה ושאלות כמו מי זה בכלל יונה ומדוע ברח? עולות לכם לראש, מצוין. הספר "כנפי יונה" של הרב חננאל אתרוג הוא תמורה אידאלית עבורכם. הרב חננאל, ראש ישיבת 'שבי חברון', מנתח את ספר יונה תוך שהוא מעמיק בכל פרט בעלילה, כל שינוי סגנון ובכל הטייה לשונית. הספר מאגד שיעורים של הרב חננאל החל משנת תשנ"ז, שיעורים בהם הלך בעקבות חייו של יונה הנביא על מנת שאלה יותירו עקבות על חיינו.

שיחות לראש השנה ושיחות ליום כיפור


(צילום: עטיפת הספר)

רבה של העיר העתיקה בירושלים, הרב אביגדור נבנצל, מאיר את אישיותו המיוחדת אל תוך שני ספריו הנהדרים "שיחות לראש השנה" ו"שיחות ליום כיפור". שיחות שניתנו בישיבת הכותל משלבות מלבד ידע גם רעיונות מקוריים למעשה את תפיסתו הייחודית של הרב נבנצל את מהותם של הימים הנוראים ואת מהותו של האדם.

נבואה שעריך (אפי ויסמן)

(צילום: עטיפת הספר)

תפילות הימים הנוראים יכולות להיות מסע עמוק של הנשמה בנבכי התשובה וההתקרבות אל ריבונו של עולם אולם יכולות גם להיום סיוט של ממש. אחת הבעיות הגדולות של החיבור בין האדם לתפילה היא החיבור בניו לבין הטקסט, חיבור בינו לבין המהלך המיוחד תוו לנו חכמים בתוך סידור התפילה. הרב אפי וייצמן בספרו "נבואה בשעריך" מיטב לפרוס את תפילות הימים הנוראים לכל נפש והופך את ספרו לכלי עזר חובה בימים אלו. הניתוח הספרותי, הגותי ורוחני שמציג הרב ויצמן בספרו עשוי להיות זה שיהפוך את התפילה שלך מחר מקריאה סתמית כשל ספר טלפונים לקריאת השנה שלך.