מדינת הלכה - לא מה שחשבתם

החשש ממדינה שמוסדותיה יהיו כפופים לדיני התורה, משותף לחסרי ולחובשי כיפות רבים. הרב אברהם סתיו ממליץ על ספר חדש שיסדיר את ענייני הדת והמדינה - גם במדינת הלכה

חדשות כיפה הרב אברהם סתיו 23/10/18 21:03 יד בחשון התשעט

מדינת הלכה - לא מה שחשבתם
ספר תורה, צילום: Oleg Ivanov IL / Shutterstock.com

אין צמד מילים מרתיע יותר בחברה הישראלית מאשר המונח "מדינת-הלכה", המופיע כמעט בכל ראיון עיתונאי של נפתלי בנט או בצלאל סמוטריץ'.

הוא מרתיע את הציבור החילוני, שמדמיין את משמרות הצניעות סוגרות את החופים המעורבים והומוסקסואלים מוקעים אל עמוד הקלון בכיכר העיר; והוא מרתיע לא-פחות את הציבור הדתי, שיצטרך לכאורה להיות זה שמפעיל את משמרות הצניעות וסוגר את הכבישים בשבתות.

הפחד, כמאמר המשורר, נובע תמיד מבורות. ובספרו החדש, 'מדינה כהלכה', מבקש הרב עדו רכניץ לפזר את ערפל הבורות מעל רעיון המדינה היהודית-הלכתית. להציג את הדברים כהווייתם: כיצד ייראו המוסדות השלטוניים של מדינה כזו? מה יהיה היחס בין הגורמים הדתיים לרשויות האזרחיות? האם חוקיה יהיו העתקה מדויקת של דין התורה הקיים?

מלבד השרטוט של מדינת ההלכה, שאותה מתאר הרב רכניץ כ-"תיאונומיה חוקתית" (ממשל הכפוף לדין התורה) המקיימת מוסדות דתיים ואזרחיים נבדלים המשלימים אלו את אלו, הספר מתמודד גם עם שאלות רגישות כמו היחס למיעוט הנכרי או נושא הכפייה הדתית. בסוגיות אלו מראה הרב רכניץ כיצד ההלכה היהודית, אף שאיננה 'פלורליסטית' במובן החמור של המילה, מכילה עקרונות עמוקים ומושרשים של חופש-הפרט וסובלנות. 

כשהתחיל ה'חפץ חיים' לחוש את פעמי-משיח, יצא בקריאה גדולה לכל תלמידי-החכמים בעולם היהודי להתחיל לעסוק בדיני מקדש וקדשיו. העולם היהודי נענה לקריאתו ועד היום אפשר למנות מכונים ו'כוללים' רבים העוסקים בענייני המקדש להלכה ולמעשה. הוא הדין גם למצוות התלויות בארץ, שספרים וכתבי-עת העוסקים בהן יוצאים כמה פעמים בשנה.

אולם בתווך, בין חידוש ההתיישבות בארץ לבניין בית המקדש, אמורה להתקיים גם ישות מדינית יהודית. ולפעמים נדמה שהישות הזו קצת מוזנחת (לא לגמרי כמובן, ראו למשל את הספר 'קונטרסי לימוד – מלוכה ושלטון' שיצא לאחרונה). זאת על אף שסוגיית היחס בין המשפט העברי לחוק הישראלי, בין בג"ץ לבד"ץ, היא מן הנושאים הקריטיים ביותר במדינה שבה חובשי כיפה הולכים ומשתלבים בכל רשויות השלטון. 

התרומה הגדולה של הספר הזה, המבוסס על דברי גדולי הפוסקים מן הדורות האחרונים, היא במבנה הבהיר והמסודר שהוא יוצר. הספר עושה שימוש מפרה (אך לא אקדמי מדי) במושגים מתחום מדעי המדינה, ומנסח את הדיונים ההלכתיים של ימי הביניים בשפה עדכנית ונגישה לכל קורא.

בכך הוא הופך את שאלות היסוד של מדינת ההלכה לרלוונטיות ומעוררות מחשבה, ומזמין דיונים מעמיקים בשאלות היסוד של המדינה היהודית, בבתי המדרש ומחוצה להם.

מדינת הלכה זו לא מילה גסה. כריכת הספר

מדינת הלכה זו לא מילה גסה. כריכת הספרצילום: הוצאת מגיד