סרט דוקו חדש יספר את סיפורה של מדרשית נעם המיתולוגית

"המדרשיה", זהו שמו של סרט דוקו חדש המספר את סיפורו של המוסד המיתולוגי בו עברו רבים מבני הציונות הדתית | "סיפור על בית ספר שבתהליך מורכב ומפתיע שינה את פניו והפך מתיכון אליטיסטי ומפואר למקום אנרכיסטי ומופרע"

אביחי ישראל אביחי ישראל, חדשות כיפה 20/04/23 12:41 כט בניסן התשפג

סרט דוקו חדש יספר את סיפורה של מדרשית נעם המיתולוגית
בית המדרש של מדרשית נועם בפרדס חנה, צילום: ויקיפדיה - גיל דבירי, Cc-by-sa-3.0

לציונות הדתית יש מוסדות מיתולוגיים רבים, ואחד מהם - בין המרכזיים שבהם - הוא מדרשית נעם, המכונה גם "אם הישיבות התיכוניות". נעם הוא קיצור של נוער המזרחי, המפלגה ההיסטורית של הציונות הדתית. סרט חדש שישודר בכאן 11 יספר את סיפורו של המוסד.

מוסד היסטורי ותיק

המדרשיה הוקמה בשנת 1945 בפרדס חנה על ידי הרב יהושע יגל וישראל סדן והיוותה חידוש ייחודי עבור הורי תלמידים מהציבור הדתי בתפיסתה המשלבת מלכתחילה לימודי חול עם לימודי קודש מתוך רצון להכשיר את הנוער לשילוב בחיי המעשה בחברה ובמדינת ישראל לכשתקום. בין בוגריה הידועים אפשר למצוא בכירים שונים - רבנים, חברי כנסת ושרים, אנשי תקשורת, בכירים בצה"ל ובמערכת הביטחון הישראלית ורבים נוספים.

פוסטר הסרט | צילום: יח"צ

את הסרט החדש, שיקרא בפשטות "המדרשיה", ביימו טל בכר ויאיר אגמון. בכר הוא בוגר המדרשיה בעצמו, ואגמון הוא קולנוען דתל"ש שביים בין היתר את הסדרה "הטרמפיסטים" וסרט תיעודי על רבי נחמן. הסרט יוקרן בכאן 11 ושידור הבכורה שלו יהיה בפסטיבל "דוק-אביב". הוא הופק על ידי חברות ההפקה "יאללה פילמס" ו-"זאבי/עוזרד".

"סיפור מצמרר ולא יאומן על חזון חינוכי נשגב שקרס"

באתר הפסטיבל נכתב על הסרט: "זה סיפור על סטארט-אפ חינוכי שנוסד לפני קום המדינה, והעמיד אלפי תלמידים איכותיים שהתברגו בכל מוקדי הכוח במדינת ישראל. זה סיפור על בית ספר שבתהליך מורכב ומפתיע, שינה את פניו, והפך מתיכון אליטיסטי ומפואר שהעמיד תלמידים מוצלחים ומסורים – למקום אנרכיסטי ומופרע. זה סיפור מצמרר ולא יאומן על חזון חינוכי נשגב שקרס, על אחווה, אובדן שליטה והתבגרות, ועל טיבה של הנפש האנושית, שהטוב והרע, האכזריות והחסד, משמשים בה בערבוביה".

מדרשית נעם בפרדס חנה

מדרשית נעם בפרדס חנה | צילום: מתוך הסרט "המדרשיה"

תמונת בוגרי מחזור מ"ה של המדרשיה

תמונת בוגרי מחזור מ"ה של המדרשיה | צילום: מתוך הסרט "המדרשיה"

אגמון כתב בפייסבוק שלו על "המדרשיה": "הסרט מביא למסך הגדול את הסיפור המופלא והנורא של מדרשית נעם בפרדס חנה, שהוא גם בית הספר הכי משונה ומופרע שהיה כאן אי פעם. אתם צריכים לראות את הסרט כדי להאמין".