שביל שורק הררי – נחל מערה

רוצים לטייל? בית ספר שדה כפר עציון מציע לכם מסלול מעניין לטיול בן יומיים.

חדשות כיפה בית ספר שדה כפר עציון 28/12/02 00:00 כג בטבת התשסג



הצעה למסלול: שביל שורק הררי – נחל מערה

משך המסלול: יומיים.

איך מגיעים?
מבית שמש נוסעים לכיוון מערת הנטיפים (חוצים את איזור התעשיה בית שמש) בשלב מסוים מגיעים למצבת זכרון ומשם מתחיל המסלול.


על המסלול:
נתחיל בשביל ג'יפים (ירוק) המעלה אותנו עד להר יעלה, משם ישנה תצפית מרהיבה על השפלה ובעיקר איזור נחלתו של שבט דן "בין צרעה לאשתאול", מקום פועלו של שמשון. מצפון נראה את מערת שמשון, מערה קארסטית מרשימה, ומתחתינו נמצאת מערת הנטיפים הגדולה בארץ, "מערת שורק".
משם נתחבר לסימון שחור שעובר רובו ככולו על אותו קו גובה לאורך הנחל הגדול – הוא נחל שורק. בדרך נוכל להינות מצמחיה פראית משתלחת ומהנוף הפעים והמשתנה. לאחר כ-3 ק"מ נגיע למעיין שכבה חבוי וקסום, נוכל להיכנס אליו ולהתרענן ואולי אף נמצא את הנברנים (מין מכרסם) הפוקדים את המעיין. משם נחפש את הסימון הירוק היורד מקו הגובה ומוריד אותנו לקבר שייח'. נמשיך לרדת ונתחבר לפסי הרכבת של הרכבת שנסעה מיפו לירושלים עד לפני כ-6 שנים אך יצאה משימוש ולכן אפשר ללכת בבטחה על הפסים. הרכבת הוצאה משימוש משום שהפסים ישנים ורכבות חדישות ומהירות לא יכולות לנוע עליהם. נמשיך ללכת על הפסים עד שנגיע לתחנת הרכבת של בר גיורא ששימשה כתחנת עצירה לרכבת ולא לנוסעים, שם תדלקו את הרכבת בעצים ומים (לא לשכוח!ב רכבות ישנות השתמשו בקיטור). הנוסעים לא ירדו מהרכבת, מיפו עד לירושלים היו 5 תחנות עצירה כאלו וזו אחת מהן. נעלה בסימון שחור את נחל קטלב בו ישנם עצי קטלב לרוב (אפשר לזהותם על פי צבעם האדום) בדרך נעבור במעין "עין ג'ורה" שהיה שייך לכפר הערבי שהיה כאן עד למלחמת השחרור. נסיים את היום הראשון בשינה בחניון של בר גיורא – ישנם שירותים במקום, השינה ללא תשלום.

יום ב': נחל מערה
נצעד לאורך הכביש (כ-600 מטר) עד לכניסה ליישוב נס הרים. ממש בכניסה משמאל מתחיל הסימון שלנו, סימון ברור אדום. נרד איתו ונהנה מהחורש הים תיכוני הסובב אותנו עד שנגיע לחורבת עתאב – יש בו שני מעיינות קטנים, מחילת מסתור צלבנית (ניתן לזחול בה אם מצטיידים בפנסים) ומצודה צלבנית שהיתה חלק ממערך המצודות שהצלבנים הקימו בסביבות ירושלים הקדושה כי רצו להגיע ולשחרר את "הקבר הקדוש" הלוא הוא קבר ישו מידי התורכים. נחצה את המצודה ונמשיך בסימון האדום. בהמשך לשביל ישנו מעיין – עין סופלה. בשלב מסוים נגיע למגלשת סלע שנוצרה בעקבות שחיקה של הסלע שנעשתה על ידי מטיילים – ניתן לגלוש במגלשה (המלצה שלנו - לשבת על בקבוק ריק – כך התנופה מהירה יותר). לאחר מכן נגיע למערת התאומים הנקראת כך על שם שני זקיפי הסלע הדומים שנמצאים בתוכה.
במערה ישנם עטלפי פירות ועטלפי חרקים, ואסור להיכנס למערה בין אוקטובר לאפריל – זו התקופה בה העטלפים נמים את שנת החורף שלהם ואסור להפריע להם. בשאר חודשי השנה הכניסה למערה מותרת – אסור להאיר על העטלפים באור הפנסים!
בתוך המערה ישנו מעיין.
נסיים את הטיול בחניון נחל מערה ליד בית שמש.


בית ספר שדה – כפר עציון
בי"ס שדה כפר עציון נוסד סמוך לחידוש היישוב היהודי בגוש עציון, מיד לאחר מלחמת ששת הימים. בי"ס שדה הוקם על ידי קבוצת כפר עציון בשיתוף החברה להגנת הטבע ביוזמתו של יהושע כהן ז"ל. בי"ס שדה ממוקם במרכז הרי יהודה, על גב ההר – קו פרשת המים הארצית,
כ-20 ק"מ דרומה לירושלים.
מרחב הסיורים משתרע על פני כל ארץיהודה: הר, שפלה ומדבר כולל העיר ירושלים וסביבותיה.
בבי"ס שדה ישנו צוות הדרכה מיומן ומקצועי הנושם ומפיח מחדש את ההסטוריה ונופיו של המקום על ידי הדרכת טיולים וסיורים ואמונה שאהבת הארץ נקנית דרך הרגלים.
במקום אכסניה ובה 200 מיטות, חדר אוכל, בית כנסת, חדרי הרצאות, מוזיאון התיישבות וקרבות, מוזיאון "אדם בהר" המציג כלים חקלאיים עתיקים
וחיזיון אור-קולי בקרבת גוש עציון ותקומתו.