טסים בקיץ? השאירו את המצלמה בבית

מתארגנים לטיול? רוצים לקחת מצלמה? אפשר, אבל תכניסו רגע את היד לכיס והוציאו את הסמארטפון שלכם, דעו, שאתם מסתכלים על המצלמה הכי טובה בעולם. ולמה? כי המצלמה הזמינה ביותר היא המצלמה הטובה ביותר! 

חדשות כיפה  אלנתן גוטווירט 28/05/18 14:26 יד בסיון התשעח

טסים בקיץ? השאירו את המצלמה בבית
צילום: אלנתן גוטווירט

ראשית, הכירו הגדרות המצלמה :

  • כוונו את הרזולוציה במצלמה למקסימום. גודל הקובץ המקסימאלי יאפשר לך משחק של חיתוכים בהמשך.
  • בדקו שאתם ביחס 4:3 כדי שהתמונות שתצלמו תהיה בפרופורציה הנכונה.
  • קבעו "צילום מתפרץ" burst -   מצב בו כל עוד לחצן הצילום לחוץ – המצלמה מצלמת ברצף פריים אחר פריים. לעתים תמונה אחת נוספת יכולה לאפשר בחירה מרובה של תוצר מוצלח ביותר. שימו לב,  חשוב לאחוז באופן יציב את הסמארטפון, עד סיום הצילום.

 

גוף המצלמה:

  • אחזו בפלאפון כמו מצלמה  –בצורה יציבה ובלי תזוזות על מנת לייצר תמונות חדות.
  • צלמו את התמונות כאשר הפלאפון מוחזק מצורה מאוזנת- אנכית, גם סרטוני וידיאו.
  • בדקו שעדשת המצלמה נקיה ואם לא, נקו רק באמצעות בד נקי או מטלית לניקוי משקפיים.
  • שימו לב כי האובייקט אותו אתם מצלמים נמצא בפוקוס – עשו זאת באמצעות נגיעהבאוביקט שבו אתם רוצים להתמקד
  • ברוב הפלאפונים ניתן לצלם באמצעות לחצן פיזי, לדוגמה: לחצן ה+ של השמע, לעתים בזוויות מסוימות, יהיה נוח יותר לצלם בעזרת כפתור זה.

צילום: אלנתן גוטווירט

 

בצילום עצמו:

לצילום נוף הסמארטפון הוא מתנה – השתדלו ליצור בתמונה מימד עומק, בכך שתכללו שכבות שונות של נוף, וכשניתן השתמשו בצילום פנוראמי.

 צילומי שקיעה/ זריחה תמיד מצטלמים טוב- תוכלו לשפר אותם על ידי פיצוי חשיפה, בסרגל פיצוי החשיפה שבמצלמה והוספת אובייקטים היוצרים צלליות מעניינות.

 צילום תקריב  יוצא תמיד מוצלח בסמארטפון.

 צילום ילדים (ולהבדיל בעלי חיים) יש לצלם מהגובה שלהם.

 התקרבו למצולם פיזית, אך לא יותר מידי - זה עלול לעוות אותו. ואל תעשו זום. בשל מנגנון הזום הדיגיטאלי המצוי ברוב הסמארטפונים המשלב אינטרפולציה,  צילום עם זום במצלמה יצור תמונה מטושטשת. במקום לצלם עם זום ניתן לצלם ללא זום ולחתוך לאחר מכן בקלות בכל תוכנת עריכה מובנת.

צילום:  אלנתן גוטווירט

 שעות הצילום המומלצות ביותר הן "שעות הזהב"  בהן השמש לא מכה בנו בחוזקה,  כשעה וחצי לפני שקיעה וכשעה וחצי אחרי זריחה. בשעות אלו תוכל להוציא תמונות מלאות רוך..

עדיף לצלם תמונה בחשיפת חסר , כלומר פחות אור בתמונה , ולערוך אותה בקלות בהמשך. מאשר בחשיפת יתר - יותר מידי אור בתמונה בהם הפרטים ייעלמו לכם.

אל תצלמו את האובייקט כאשר הוא בצל והרקע מואר באור השמש,  במצב כזה תקבל צללית במקום דמות.

צילום:  אלנתן גוטווירט

סלפי - למרות שמצלמות הסלפי שודרגו מאוד בעידן האחרון, ודאי שתמונה בעדשה המרכזית (אחורית) של הפלאפון היא עדיפה.

אל תצלמו סלפי מלמטה – זוית זו יוצרת עיוות והשמנת הדמויות. עדיפה זוית כמה שיותר ישירה. ושלא יהיה אור חזק מאחורי המצולם.

בסלפי בתנאי תאורה קשים כמו בלילה - דאגו שהפנים שלכם יהיו מוארות יותר מאשר אורות הרקע.

בתנאי תאורה קשים - כמו לילה. השתדלו תמיד להתפקס על משהו מואר בסצנה. והחזיקו את הסמארטפון בצורה יציבה.

פלאש – אמנם הסמארטפונים שיכללו את הפלאשים ועוצמתם, וכן את איכות החיישן ויכולת הצילום בתנאי תאורה קשים,  אך מדובר בסה"כ בנורת לד הנותנת "פיצוץ" של אור ישיר ולא מחמיא – לכן נמנע כמה שיותר בשימוש בפלאש. חוץ ממצבים בהם אין אור כלל (מערה וכו'). אם זאת  עדיף תמיד להאיר את המצולם באור עקיף על ידי הארתו בפנס המצלמה על ידי אדם נוסף.

hdr - טווח דינאמי רחב - כאשר בתמונה יש טווח רחב והפרשים של אור וצל - נסו לצלם בנוסף כמה תמונות במצב hdr, שימו לב כי עליכם להיות יותר יציבים משום  שהמצלמה מצלמת מספר תמונות וממזגת אותם לתמונה אחת).

שימו לב לרקע. שלא יהיו פריטים המסיתים את תשומת הלב וגורעים מהתמונה. לעתים יש לשנות את זויות הצילום לקבל רקע  אידאלי.

שימו לב לאור – המצלמה לא מסתגלת לניגודים חזקים בין אור לצל ופערי חשיפה. אם יש צורך בקשו מהמצולם לזוז בצורה שהשמש לא תאיר מאחוריו בעוצמה. או לחילופין שנו את המיקום שלכם ביחס למצולם.

צילום: אלנתן גוטווירט

 

 לסיכום:

הסמארטפון מאפשר להפיק בעזרתו תמונות מדהימות מלאות חוויה. הרבה תלוי בתפיסה שלנו כצלמים. וההתיחסות  לסמארטפון כמצלמה לכל דבר. ידע בסיסי והקפדה על מספר עקרונות מאפשרים לצלם תמונות מעניינות ביותר המספרות סיפור ומלאות חוויה.

 

 

אלנתן גוטווירט - צלם אירועים בעל וותק של 20 שנה, מעביר סדנאות וקורסים בצילום מקצועי וצילום בסמארטפון. יזם "בית הספר האינטרנטי הישראלי לצילום חכם.לקבלת טיפים והצטרפות: elnagw@gmail.com.