שאל את הרב

בענין הנחת תפילין

חדשות כיפה רבני מכון התורה והארץ 02/11/22 10:47 ח בחשון התשפג

שאלה

שלום כבוד הרב.

אני גוירתי בהיותי ילד, מקפיד עד כמה שאפשר על קיום תורה ומצוות מגיל בר-מצוה (בעיקר בנושא הנחת תפילין).

ולצערי אני לא בבית דתי, אז אין לי אפשרות לקיים תורה ומצוות במאה אחוז כמו חרדי, אבל רציתי לשאול בעניין התפילין:

אני אישית מתפלל בנוסח ספרד, ובנוסח ספרד יש המון מנהגים בקשר לקשירת התפילין.

מה שאני כיום עושה זה כבר להתעטף בטלית מגיל בר-מצוה כי כך חונכתי, ואני מברך רק על תפילין של יד, בעוד שעל תפילין של ראש אני אברך רק אם אדבר בין תפילין של יד לבין תפילין של ראש (שלא כמנהג האשכנזים לברך בכל מקרה גם על תפילין של ראש).

מצד אחד לא שייך להגיד עלי לעשות כמנהג אבותי, שכן אצלי לא שייך עניין זה, ומאידך אין לי באמת "זרם" אליו אני משתייך.

יוצא שאני מתפלל בנוסח ספרד (של החסידים, לא נוסח הספרדים) - בפסח למשל, איני אוכל קטניות, ואף הרגלתי את עצמי להתפלל בהברה אשכנזית (שכן מצאתי הברה זו מאוד יפה, וכשאני מדבר בעברית עם מבטא בזמן תפילה - יותר קל לי להתרכז במחשבות נכונות יותר בעת התפילה).

אבל לפי מה שהבנתי בענייני הטלית והתפילין איני נוהג בדיוק כמו האשכנזים, (ידוע לי למשל כי גם בחב"ד לא מברכים על תפילין של ראש, אולי בעוד כמה זרמים פנימיים של ספרד),

וגם בנוסח התפילה שלי בשמונה עשרה - אני כן אומר בקיץ "ברכנו ה' אלקינו בכל מעשי ידינו..." וכולי - כי גם בנוסח ספרד עצמו יש כאלו שאומרים נוסח זה, וזה גם מה שנכון יותר על פי הקבלה (מה שמובא בכתבי האר"י ז"ל).

אז לסיכום רציתי לדעת כיצד עלי לנהוג בצורה נכונה בקשר להנחת התפילין, האם אני יכול להמשיך כרגיל עם אופן ההנחה שאותו אני מבצע כבר למעלה משנתיים? מבלי חשש לערבוב מנהגים או כל מיני דברים כאלה? (כי אין לי מקור מאבות...)

תודה רבה

תשובה

בס"ד

שלום וברכה

אמנם אתה יכול לבחור כל דרך (אשכנז, ספרד, תימני וכו') אבל אם ברוב הדברים אתה נוהג כמנהג אשכנז ראוי להשתדל שכל הדברים יהיו כמנהג אשכנז. אבל אם זה יגרום לך בלבול בהנחת תפילין אתה יכול להמשיך ולא לברך על ראש מכיוון שגם בין בני אשכנז שנוהגים כך.

בברכת התורה והארץ

יהודה הלוי עמיחי

מכון התורה והארץ

כתבות נוספות