שאל את הרב

שכר הליכה לבית כנסת או לימוד תורה?

חדשות כיפה הרב בניהו ברונר 20/03/03 14:57 טז באדר ב'

שאלה

ראיתי שכתוב בקיצור שולחן ערוך שטוב ללכת לבית כנסת רחוק כדי שיהיה שכר הליכה.

א)השאלה שלי כזאת: אם אני אלמד תורה בזמן שאני הולך לבית כנסת רחוק מה עדיף- שאני אלך לבית כנסת רחוק ויהיה לי שכר הליכה או שאני אלך לבית כנסת קרוב אבל אני אלמד יותר תורה במקום זמן ההליכה לבית כנסת הרחוק? מה הדין אם אני אלמד רק בזמן שאני הולך ואם אני אלך לבית כנסת רחוק אז אני בכלל לא אלמד כל אותו יום, ומה הדין אם אני כן אלמד באותו היום חוץ מזמן ההליכה (מדובר שאני לומד בלילה או ביום אלא השאלה אם לדוגמא בלילה אני לא אלמד בגלל ההליכה לבית הכנסת אבל ביום אני למדתי)?

ב)האם גם בימינו יש יותר שכר על לימוד בלילה מאשר ביום, או שזה היה רק פעם כשלא היה להם מנורות והיה יותר קשה ללמוד בלילה?

ג)למה היום המצווה לברך\ללכת עם ציצית היא גם רק ביום ולא בלילה הרי היום אפשר לראות את הציצית בעזרת מנורות וכו'?

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן

תשובה

ב"ה כ"ב אדר ב' תשס"ג

שלום רב!

א. לימוד תורה עדיף על שכר הליכה לבית כנסת.

ב. יתכן ואחד הנימוקים למעלת הלימוד בלילה הוא הקושי , אבל נראה שאין זה הנימוק היחיד. בלילה בייחוד עד חצות יש יותר דינים בעולם ולימוד התורה מעביר את הדינים, ויתכן ויש נימוקים נוספים, לכן מעלת הלימוד בלילה קיימת גם היום.

ג.זמן הראיה הטבעי הוא היום ולא הלילה, ולזה התכוונה התורה, גם בתקופות קדומות ראו בלילה באמצעות נרות, וזה שהיום רואים טוב יותר בלילה זה לא משנה את הדין.

בברכת התורה

בניהו ברונר

צפת

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן

כתבות נוספות