שאל את הרב

רבנים

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 06/08/09 00:51 טז באב התשסט

שאלה

בס"ד

שלום וברכה כבוד הרב,

בשנים האחרונות היו מספר רבנים שיצא לי להכיר במקומות שונים, באופן אישי או לא אישי, שמאוד הערכתי גם בפן האישיותי וגם בפן התורני או ההשקפתי.

והנה לאחרונה נוצר מצב, שרבים מהם איכזבו אותי. האחד, שהשיעור שלי איתו היה בנושא "תורת המידות", אמר ועשה משהו שגרם לי להיפגע ממנו מאוד ולהתאכזב מדרך הפעולה שלו. השני, שמתי לב שבאופן תמידי מתייחס באופן פוגע לתלמידים שלו בלשונו החריפה. השלישי, לעיתים מביע מבטים של זלזול. ואת הרביעי ראיתי בודק הודעה בפלאפון בזמן שהוא ממלמל ברכת המזון. ויש עוד מקרים רבים..

יש לציין ששניים מתוכם הם רבנים ידועים מאוד בציבור, כך שציבור רב נכסף אליהם.

אני לא ילדה, ואני יודעת שגם רבנים הם בני אדם. ואני גם לא אומרת שהם חס וחלילה חסרי מידות, להפך, עדיין אני מעריכה אותם וחושבת שהם בעלי מידות. אבל בכל זאת, אכזבה ועוד אכזבה ועוד..

לאחרונה שמעתי שיעור של אחד מהם, ובעקבות הערה פוגעת של הרב פשוט לא יכולתי להמשיך להקשיב לשיעור והפסקתי באמצע..הרגשתי, במחילה, שאני כבר לא יכולה לשמוע מפיו תורה גם אם אומר דברים מאוד יפים קדושים ונכונים. וזה חבל, כי הוא באמת אומר דברים יפים קדושים ונכונים.

האמת, פתאום אני שמה לב שאני לא ממש יודעת מה אני שואלת כעת. קשה לי לשים את האצבע על מה בדיוק מפריע לי. אולי בגלל הציפייה שנאה דורש נאה מקיים, אולי בשל העובדה שזה גורם לי לצערי פחות להשתוקק לשמוע את דברי התורה שלהם, אולי בגלל שאני מרגישה שחסרה דמות ציבורית שבאמת אפשר לסמוך עליה, אולי סתם אכזבה כללית, אולי משהו אחר שאני לא מצליחה לעלות עליו.

בכל אופן, הרגשתי צורך לומר את הדברים.

תודה בכל מקרה.

תשובה

שלום וברכה

אני מכיר את המציאות הזו מקרוב. באופן אישי ואינטימי.
אני לא מושלם. מנסה להיות טוב יותר באופן מתמיד, אולם אני מניח כי גם אותי אפשר יהיה "לתפוס" בדברים לא טובים.
זו נקודת המוצא ממנה אני עונה לדברים שאת כותבת.

התמודדות שלך עם המצב הזה צריכה להיות בשני שלבים: בשלב הראשון, אכן כפי שכתבת, אף רבנים הם בני אדם, ועל כן יש צורך מצד השומע את דבריהם לפתח יכולת הפרדה וביקורת – לקבל את הדברים הטובים מהם, להימנע מלאמץ את החולשות, ואולי דווקא העובדה שהם לא נתפסים בעיני הלומד כמלאכים היא טובה שכן היא ממשיכה להטיל את האחריות הגדולה על שומעי דבריהם.
זהו המצב הרגיל. כמובן, זה לא פוטר אותנו הרבנים להתאמץ כל הזמן להיות נאה דורש ונאה מקיים, ודווקא מכוח מה שאנו עוסקים בו לשפר באופן מתמיד את המידות.

השלב השני הוא המצב בו "מתפוצצים", לאמור: הפער בין מה שהרב אומר ומלמד ובין מה שהוא נוהג בו בעצמו – גדול מידי. במצב כזה צריך לעזוב את הלימוד מרב זה, על אף התועלות המסוימות שיש בו. כמו כל דבר, אפילו התורה מסוגלת להיות סם המוות לאנשים, ולגרום להם דווקא קלקול במידות ולא שיפור בהן. כאשר מאבדים את חוסר האמון ברב, וחושפים כי אין מדובר בכשלונות אנושיים, אלא בקלקול מהותי ועמוק – זה הזמן להתרחק. לא לומדים מרב שאין אמון בטוהר כוונותיו, מעשיו ורצונותיו.

כאשר נוהגים כך מגלים כי רוב מוחלט של העולם הרבני לא הגיע למקום זה מכוח הידע שלו בלבד, אלא מכוח עבודה רוחנית מתמדת וניסיון לתיקון המידות, ומוצאים את מי שניתן לסמוך עליו ולהאמין בו. יש לזכור כי חז"ל לימדונו "אם ראית תלמיד חכם שעבר עבירה בלילה אל תהרהר אחריו ביום שמא עשה תשובה", וזו נקודת המוצא שהעולם הרבני עסוק בשיפור מתמיד לאורך כל הזמן.

כל טוב

כתבות נוספות