שאל את הרב

מידת הקנאה

חדשות כיפה הרב רונן לוביץ 07/10/07 20:37 כה בתשרי התשסח

שאלה

שלום לרב,

ראשית כל תודה על ההקשבה והנכונות לעזור. אני רוצה לשתף אותך בנקודה מאוד רגישה אצלי והיא מידת הקנאה. אני חיה חיים טובים ומלאים, יש לי שפע בעולמי והקשר שלי עם הקב"ה ממלא את חיי. ידוע לי כי שלושה דברים מוציאים את האדם מן העולם, והם- הכעס, התאווה והקנאה. עם השניים הראשונים אני מתמודדת בגבורה יום יום וברוך ה', אני גם רואה תוצאות. אני בחורה בת 21 ומשקיעה מחשבה ומודעות עצמית על כל המרחש בחיי. והנה, אני מוצאת את עצמי פעם אחרי פעם נופלת במידת הקנאה. היא מכלה כל חלקה טובה, מביאה אותי למחשבות קשות ופחדים ומעמידה אותי במדרגה נמוכה מאוד. ושוב ושוב אני אומרת לעצמי כי אלוקים מחלק שפע בעולם ואין הישגו של אחר משפיע על הישגיי. ובכל זאת, כשמדובר בבחור שאיתו אני יוצאת ויש עוד בחורה בתמונה אני משתגעת מקנאה וכועסת, אפילו שמבחינת הבחור היא באמת בכלל לא משמעותית לחייו. אבל הפחד הזה שהוא יאהב מישהי אחרת יותר ממני.. זה לא נותן לי מנוח. אני לא אוהבת את הצורה שבה אני מתנהגת בעקבות הקנאה, ואני מרגישה על בשרי כיצד זה אכן כוח רע שיכול להוציא אותי מן העולם..

אני מבקשת להתמודד. מבקשת, ולא יודעת כיצד. אני כל הזמן מזכירה לעצמי שזה לא יכול ללכת יחד עם האמונה שלי, ושהקנאה הזו מעידה על פגם באמונה שלי ובבטחון בקב"ה. ובכל זאת זה לא עוזר, ויש מצבים שאני מגיעה עד כדי דמעות והיסטריה. אני לא רוצה להמשיך כך. חיפשתי בספרים שונים הנחיות והנהגות שיכוונו אותי באופן מעשי כיצד למשול במידה הזו ולא מצאתי תשובה.

אני מתפללת שתוכל למצוא את המילים הנכונות שיכוונו אותי אל הדרך הנכונה לעבוד על המידה הזו. אם תוכל לכוון אותי גם לספר מתאים שאולי אני פשוט לא מכירה. והלוואי ואמצא נחמה.

אני מוכנה לעבודה קשה ולמלחמה בקנאה הזאת שמכשילה אותי. אילו רק ידעתי כיצד. כבר מזמן הייתי מתחילה..

תודה רבה.

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן

תשובה

רבים מתמודדים עם בעיה זו, ולמעשה כל אדם סובל במידה מסוימת מקנאה, מי יותר ומי פחות. בעלי המוסר עמדו על כך שהקנאה היא גורם מניע מרכזי בחייו של האדם הגורם לו להתאמץ ולהשתדל במה שהוא עושה, כפי שאמרו חז"ל לגבי לימוד: קנאת סופרים תרבה חכמה. הדרך להתמודד עם בעיית הקנאה כאשר היא תוקפת וטורדת את דעתנו, היא להתבונן במעלות של עצמנו. כדאי לך להכין לעצמך רשימה של דברים בהם את טובה ומצליחה, ושל יתרונות שיש לדברים שאת עוברת, ומידי פעם להתבונן ברשימה זו ולעדכן אותה. כמו כן חשוב לזכור שהדשא של השכן תמיד ירוק יותר – אנו נוטים לראות את מה שהולך טוב ומוצלח אצל האחר, אולם התמונה השלמה בדרך כלל שונה, וגם לו יש את הבעיות וחולשות שלו. כך או אחרת מדובר בהתמודדות מתמדת שמצריכה הרבה התבוננות ועבודה על מידת ההסתפקות במה שיש ועם זאת טיפוח הביטחון העצמי, ואמונה בה' שיודע לתת לנו את מה שמגיע לנו, תוך ידיעה שהצלחתנו בחיים איננה נמדדת לפי מה שקורה בתקופה מסוימת אלא במכלול חיינו ובכל מרכיביהם.
מומלץ גם לקרוא בספרי מוסר העוסקים גם בעניין זה כמסילת ישרים, אורחות צדיקים, מכתב מאליהו וכיו"ב.

כל טוב,
רונן לוביץ

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן

כתבות נוספות