שאל את הרב

מדרשות לבנות

חדשות כיפה צוות ישיבת פתח תקוה 04/01/07 12:40 יד בטבת התשסז

שאלה

אני כעת נמצאת באמצע שנת השירות השנייה ומאוד מתלבטת לגבי שנה הבאה. מצד אחד אני מאוד רוצה ללכת למדרשה. אני חושבת ששנה של מפגש אינטנסיבי עם תורה תעשה לי רק טוב. מצד שני אני שומעת לא פעם דעות שצריך להתקדם בשלבי החיים- לימודים, עבודה, חתונה... וללמוד תורה אפשר תמיד. אני חוששת שאולי הרצון שלי ללכת למדרשה נובע מרצון לדחות עוד קצת את היציאה לחיים האמיתיים, שמלחיצים אותי לא מעט.למרות שלא מעט אנשים שהתייעצתי איתם אמרו לי שאני מאוד בוגרת ובשלה לצאת לחיים האמיתיים.אני באמת מרגישה מוכנה אבל זה עדיין מרתיע אותי. מה עושים?זה מטריד אותי מאוד והטרדה והמועקה שזה יוצר משפיעה עליי,נפשית ופיזית.

תודה.

תשובה


שלום לך.


ראשית, אשריך.

לאחר שנתיים של עבודה מאומצת בתרומה לקהילה את מוכנה לשקול הקרבה של שנה נוספת בלימוד והתעמקות בתורה. לרוב, הרצון "לצאת", כפי הגדרתך, ל"חיים האמיתיים" דוחק יותר מאשר הרצון ללמוד תורה לשמה.

בשאלתך העלית שני טיעונים:
הראשון, הוא הרצון להתקדם לשלב בוגר יותר בחייך, אם מצד הקמת בית ואם מצד הרצון ללמוד ולעבוד בעבודה עצמאית. החשש אם כן הוא, ששנת לימוד נוספת במדרשה תפגע או תעכב יותר מדי את הרצונות הללו.
טיעון נוסף הוא שהרצון שלך ללכת למדרשה לא נובע מרצונך ללמוד תורה אלא מהצורך לדחות את ההחלטות הנוגעות לשלבים הבאים בחייך, שנה נוספת.

משאלתך נשמע שלימודים אקדמאיים לדוגמא, או הקמת בית - הם דברים שכל דחייה תפגע בהם, ואילו לימוד תורה הוא תמידי וממילא אפשר לעסוק בו בכל עת. בדיעבד, ככל שמתקדמים הן בתחום התעסוקתי והן בתחום של ניהול הבית, הזמן הפנוי והחשק הראשוני לעסוק בתורה מתמעטים. טרדות בגידול הילדים או בעבודה שוחקים את הרצון להתמסר, ולו לכמה דקות ביום, ללימוד תורה לשמה. לפיכך, שנה של התמסרות ללימוד תורה, כשאת חסרת דאגות כלכליות וכיו"ב אינה דבר של מה בכך, וספק אם בהמשך תוכלי למצוא זמן ראוי, ואת הרצון ללמוד כמו שיש לך עכשיו.

לבד מהשיקול הפרקטי, יש גם ערך - כלפי עצמך - בנתינת מקום של כבוד להתפתחות הרוחנית שלך, ובהשקעה שמעבר לחובה השגורה בלימוד תורה והעיסוק בה. הבית שתקימי יעמוד על אדנים איתנים יותר, העיסוק בו תבחרי יהיה מואר באור של תורה- לאחר שנה של לימוד תורה ברצינות, הרבה דברים מקבלים משמעות אחרת.

מאידך,לא בכדי אנו רואים בבחירה בשנת לימוד תורה נוספת הקרבה. העומס שיש כיום בלימוד מקצוע אקדמאי, וכשבעז"ה מתווסף עול גידול המשפחה, דוחקים בנו להתמקצע כמה שיותר מהר בדבר בו אנו רוצים לעסוק. לעתים דחיית ההחלטות הקשות והחשובות שבנושאים אלו עלולה לסגור בפניך אפשרויות שספק אם תוכלי לבחור בהן שנית, וספק אם תראי את שנת המדרשה כשוות ערך לאובדן אלו.

אף אחד לא יוכל לבחור בשבילך את הדרך שבה תתחילי את "חייך האמיתיים". הדבר החשוב הוא שאת החלטותייך תקבלי לא מתוך פחד מקבלת החלטה קשה, ולא מתוך רצון לדחות מעליך את המבחנים הללו שנה נוספת, אלא מתוך אמון בעצמך ובכוחותייך, והכרעה כי כל דרך שבה תבחרי, אם תבחרי בה מתוך אומץ ושיקול דעת תהיה הדרך הנכונה.

"בטח בה' ועשה טוב, שכן ארץ ורעה אמונה"

אור וטוב.

כתבות נוספות