שאל את הרב

להסתובב בלילה

חדשות כיפה חברים מקשיבים 22/10/06 22:57 ל בתשרי התשסז

שאלה

האם מותר לבנות להסתובב בחוץ,בלילה בשעות מאוחרות???

תשובה

שלום לך.
מופיע במשנה במסכת אבות - "הנעור בלילה, והמהלך בדרך יחידי, והמפנה ליבו לבטלה, הרי זה מתחייב בנפשו."
פשט המשנה פשוט. אסור לאדם להסתובב בלילה לבד. אין זה משנה כלל אם מדובר בבן או בבת.
ומה הענין? אדם שמסתובב לבדו בשעה שהכל ישנים, הוא מתחייב בנשפו. יש מנהג דרך ארץ, ואדם לא תמיד צריך לחפש לעצמו כיצד להיות שונה וחריג. ומי שמטייל בלילה, לא יישן ביום ונמצא שכל ימיו יעברו בבטלה. בלילה הוא מהלך לבדו ומפנה ליבו לבטלה, וגם ימיו יהיו ריקים מתוכן בגלל שהוא יהיה עייף ולא יהיה לו כוח לעשות כלום.
רבי נחמן לוקח את המשנה הזאת ודורש אותה באור קצת אחר. הנעור בלילה ומהלך בדרך יחידי - התבודדות, ומפנה ליבו לבטלה - מבטל את עצמו למול הקב"ה, הרי זה מתחייב בנפשו, ומתחייב בנפשו מדובר כאן על ביטוי חיובי ולא ביטוי שלילי. פירוש של רבי נחמן מתייחס להתבודדות שאינה צריכה להיות דווקא בלילה. אולם גם פירוש זה אינו סותר את הפשט של המשנה. שמי לב, המשנה מדייקת בדבריה - [מפנה ליבו לבטלה]. המשנה מדברת על אדם שאין לו שום צורך להלך בלילה לבדו. הוא קם סתם, בלי שום סיבה או צורך.
לעומת זאת אדם שקם לצורך מיוחד, הוא אינו מפנה ליבו לבטלה.
דבר נוסף הוא ענין פיקוח נפש. ישנם מקומות שלהלך בהם לבד (בלילה או שלא בלילה) זה פיקוח נפש. וזה יכול להיות לבנות אבל יכול להיות גם לבנים. וכל מקרה צריך לבדוק לגופו האם יש סיכון או אין סיכון ואם כן מהו, ולהחליט בהתאם לכך, רצוי תוך כדי התייעצות עם גורם שמבין מה הן הסכנות, ועם רב.
בברכה
עדה
ada@jct.ac.il

כתבות נוספות