שאל את הרב

כשרות

הרב צבי יניר הרב צבי יניר 02/11/09 12:26 טו בחשון התשע

שאלה

רציתי לדעת האם יש הבדל בין הכשרות הרגילה לבין כשרות של בד"ץ?

מה ההבדל בין הכשרויות? ומה מומלץ?

שאלה נוספת, שוקולד שרשום עליו "חלב נוכרי" ואני לא יודעת איזה כשרות יש לו ,אבל יש לו כשרות כלשהי, האם זה מותר?

תשובה

א. יהיה מאוד יומרני לענות על שאלה זו. יש כל כך הרבה גופי כשרות כך שלא ניתן לאדם כלשהוא לדעת מה קורה בכולם.
למה את מתכוונת בד"ץ להכשר "הבד"ץ" של העדה החרדית או לכל הכשר שנחשב מהודר?
יש בעיה הנושא הכשר רבנות, והוא שאין סקלה ברורה מטעם הרבנות הראשית אלא כל רבנות מקומית קובעת לעצמה סטנדרט של כשרות , כך שאין מדדים לדעת מה המב בכל רבנות מבלי להכירה בפנים.
יש גם בעיה שברבוניות מסוימות שולטים אנשים חרדים, שמראש אומרים בין כה הכשר רבנות אוכלים רק אנשים לא מקפידים וכך מראש הם מורידים את רמת הכשרות!
מאידך יש רבנוית שידעות בהקפדה שלהם.
גם אם נצליח לדרג את הככשרויות השונות עדיין התשובה לא תהיה מליאה, כי בסופו של דבר היא תלויה במשגיח הספציפי באותו מקום. לעיתים יתכן שדווקא המשגיח של הרבנות יהיה רציני מאוד והמשגיח של ההכשר שכביכול מהודר לא ידע בין ימינו לשמאלו מעבר למשכורת שהוא מחכה לה...
אכן הגיע הזמן שהרבנות הראשית לישראל תקבע סטנדרטים ברורים מה נחשב כשרות רגילה מה מהודרת וכדומ'.
יש לזכור שהיחלשות הכשר הרבנות נובע בראש ובראשונה מההפירדות של גוף הכשרות מהכשרות הכללית שהייתה נהוגה בארץ, וכוונתי לתקופתו של הרב קוק , שאז פרשו העדה החרדית והקימו קהילה נפרדת בירושלים והקימו את גוף הכשרות הבדלני הראשון ושמו "בד"ץ העדה החרדית".
הם אשמים בכל הפיצול והבלבול שקיים בעולם הכשרות, ולצערי הציבור במקום לשלם להם כגמולם דווקא מעדיף את ההכשר שלהם.
לענ"ד- יש לבדוק קודם כל שיש הכשר של הרבנות המקומית שבה נמצא המפעל כפי שדורש החוק , ובנוסף לחפש גם כשרות של גוף כשרות מהודר יותר. כך מצד אחד לא מחלישים את הרבנות ומצד שני לא נותנים כח לפורצי גדר וחוק שנותנים כשרות למרום שלפי חוק המדינה אסור להם לתת כשרות מבלי שיש הכשר בסיסי של הרבנות המקומית. אם אפשר להתרחק מכשרות "בד"ץ" כסנקציה על הנזק העצום שגרמו לעולם הכשרות ב90 שנה האחרונות.
יש להיזהר מגופי כשרות קיקיוניים שאין בינם לבין כשרות שום קשר, למשל בד"ץ "שמן המשחה" בארץ או "הרב יוסף אוירבך" הנותן הכשר בחו"ל על ממתקים . (להבדיל מהרב אוירבעך מטבריה שנותן הכשר למשחטת עוף טוב שהוא הכשר מצויין)
יש גופי כשרות שנחשבים מהודרים אבל הם לא בדיוק כאלו.
ב. חלב נכרי בארץ אינו חלב ניגר אלא חלבונים ואבקת חלב המופקים מחלב. אפשר לאכול את זה אם גוף הכשרות שחתום על המוצר מוכר.

כתבות נוספות