שאל את הרב

חשש גזל

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 15/01/07 20:55 כה בטבת התשסז

שאלה

שלום וברכה,

אני בעל עסק בחו''ל והזמנתי פרסום בספר טלפונים מסוים,שילמתי מקדמה והתנאי לפרסום המודעה הוא שאני אמור לקבל במייל את המודעה על מנת לאשר את התוכן והתמונה.לאחר שלא קיבלתי במשך זמן רב למרות פניות חוזרות לנציגת המכירות של הפרסום,קיבלתי לבסוף את המייל והמודעה לא היתה לרוחי בלשון המעטה והתמונה במודעה ממש באיכות גרועה.כמובן שביקשתי שישנו את המודעה ואת התמונה בדחיפות אולם שוב לא חזרו אלי וכשחזרו זה כבר היה מאוחר כי ספר הטלפונים כבר הודפס.כמובן שהתלוננתי אצל האחראים לדבר והם מודים כי המודעה לא כמו שרציתי אבל כל מה שהם יכולים לעשות זה להציע לי חמישה עשר אחוז הנחה על הסכום הכולל (שהוא מעל אלף שלוש מאות דולר)

למיטב הבנתי זו בעיה שלהם ואני לא קיבלתי שירות בזמן(והיה להם המון זמן) ושמי הטוב נפגע מאיכותה הירודה של המודעה מול המתחרים שלי ,שיש להם עכשיו יתרון עליי באותו עמוד בספר הטלפונים,והשאלה שלי האם אני חייב לשלם להם את הסכום והאם אני זכאי להחזר של המקדמה? אם הם מתעקשים על כך שאני אשלם וממשיכים לשלוח לי חשבון חודשי בדואר ואני לא משלם האם זהו גזל?

תודה וסליחה על אורך השאלה

תשובה

שלום וברכה
בדיני ממונות אין הרב יכול לפסוק הלכה בלי שהוא שמע את שני הצדדים. על כן אין מדובר בפסק דין אלא בתשובה לשאלה שלך מה אתה צריך לעשות.
אם אתה לא קבלתי את המוצר שבקשת – אתה לא צריך לשלם את המחיר המלא. לגבי תשלום של מחיר חלקי על מה שכן קבלת – זו שאלה מורכבת מבחינה הלכתית, שהרי אף אתה מודה שיש ערך מסוים בפרסום כפי שהוא עכשיו, על אף שהוא רחוק ממה שאתה רצית. יש משניות שלמות בבא קמא מתי משלמים ומתי לא, ואני צריך הרבה יותר נתונים כדי לענות על כך.
אם שמך הטוב נפגע – זו מציאות אחרת, ואם היית מעדיף שהמודעה כלל לא תהיה מאשר הופעתה בצורתה הנוכחית - מבחינה הלכתית אינך צריך לשלם דבר, ואין זה גזל.

כל טוב

כתבות נוספות