שאל את הרב

חניך שלי מדרדר

חדשות כיפה חברים מקשיבים 18/07/08 18:11 טו בתמוז התשסח

שאלה

אני מדריכה ורציתי לשאול על חניך ספציפי.

חניך שלי החליט בתהליך ארוך, ולא בבת אחת, שהוא לא רוצה שום קשר לדת. אני יודעת את זה ממקור ולא ממנו ישירות.

לי ולא היה מן כסאח כזה שבא מהכיוון שלו כתגובה לזה שהעפתי אותו מהסניף בגלל מקרה של ונדליזם מצידו, אז בגלל זה לא היה לי קשר איתו הרבה מאוד זמן.

לפני כמה זמן הוא בא לסניף עם עגיל בשפה ובלי כיפה. זה מאוד לא הפתיעה אותי. יצא לי לדבר איתו באותו מפגש וגיליתי שגם העיפו אותו מהבית ספר. דווקא הייתה לנו שיחה טובה, ואני חושבת שזה בגלל התגובה שלי לעגיל שלו(לא נתנתי לו צומת לב שלילית ולא חיובית..)וגם בגלל שסיפרתי לו שגם אני עברתי בית ספר ואפילו בדקתי בבית ספר שהוא בדק שם. בקיצור ראיתי שהוא מתחיל לשים עליי..

עוד משו חשוב- אבא שלו ממש לא מסכים עם מה שהוא עושה- ואני יודעת שזה בטח קשור לדרך שבוא הוא בחר ללכת, וברור לי שיש גם דברים שאני לא יודעת בקשר למה שהוא עושה בבית ומחוץ לבית. בכל אופן אבא שלו העיף אותו מהבית.

אני לא יודעת עד כמה אני יכולה לעזור או צריכה לעזור. ואני לא יודעת מה אני צריכה לעשות. החברה שהוא מסתובב איתה אדישה להכל ולא אכפת לה(חוץ מאחד שאני והוא מנסים לעזור כמה שאפשר..אבל שנינו בלי הכוונה..).

לנסות לדבר איתו באופן אישי אפילו שהקשר שלנו לא משו??לנסות דרך זה לדבר עם ההורים שלו??מה לעשות?אני לא רוצה ולא ינסה להחזיר אותו לדת- כי זה שגויי!!!ואני יודעת את זה!!זה גורם אנטי!!אני יכולה להיות אישיות לדוגמא..וזה משו אחר.

אני רוצה לעזור לו במצב שלו עכשיו, עם ההורים עם עצמו וכו..לא דווקא במטרה שיחזור לדת. למרות שבסופו של דבר אשמח אם מתוך כך זה יבוא מאליו.

מה לעשות???זה מאוד חשוב לי!!!

וסליחה על כל הפירוט..זה חשוב בשביל לקבל תמונה טובה על המצב..

אשמח מאוד לתשובה טובה!!!

תודה רבה!

תשובה

שלום לך מדריכה יקרה.
תוך כדי קריאת השאלה שלך ממש היה לי כיף לגלות שיש מדריכים כאלה טובים, שאיכפת להם מהחניכים לא פחות משאכפת להם מעצם. המסירות שלך לחניכים היא לא משהו ברור מאליו ואני מעריך אותך על כך מאוד מאוד. הסיפור האישי שסיפרת על עצמך ועל התהליך אותו את עברת וחווית לפני כמה שנים באמת יעזור לך להבין את המצב של החניך שלך ולהיכנס לפרופורציות וזה ממש חשוב. ללמוד מהנסיון של עצמך ולדעת להשליך אותו על אחרים זה תכונה חשובה ויקרה.

המצב של החניך שלך לפי התיאורים שלך הוא רגיש מאוד. הוא בתחילת גיל ההתבגרות, הרבה כוחות משתוללים בגוף שלו, חיוביים ושליליים. התחושה שאני כבר גדול ואדון לעצמי מול האמת המרה שהוא עדיין לא. וקשה לו, ולכל מתבגר ממוצע, להבין ולהכיל את המצב המורכב הזה ויותר מזה קשה לו ולכוון את עצמו בצורה נכונה. קחי את סך כל המורכבויות האלה, ותוסיפי עוד גורמים משתנים מהבית ומהסביבה ותקבלי נער מתבגר עם קשיים, חניך שלך.

בתהליך שכזה, חשוב מאוד להבין אותו בראש ובראשונה, לדעת מה מניע אותו, מתוך מה הוא פועל ומה דוחף אותו להיות מה שהוא בתקופה הזו של החיים שלו. צריך להבין עוד שני דברים חשובים: בתהליך ההתבגרות הנער בעצם מסגל לעצמו חיים בוגרים על בסיס החינוך וסביבה אותם קיבל ורכש עד היום. תהליך זה נקרא גיבוש זהות עצמית. ולכן חשוב מאוד לדעת שאם אנחנו רוצים לנסות ולהשפיע - זה הזמן. דבר שני שצריך להבין ולדעת שבסוף יום ואחרי הכל, "רצונו של אדם זה כבודו" ומה שהוא יחליט אנחנו חייבים לכבדו ולהכיר בהחלטותיו הבוגרות (אולי לא בשלב הזה, אבל בהחלט בהמשך).

לעניינו, החניך שלך נמצא במצב רגיש ומורכב. את זה כבר הבנו, ולכן אם תשאלי אותי אומר לך "לטפל בו" בהתאם. ברגישות ובעדינות. באיטיות ובסבלנות. להשקיע הרבה מאמץ אבל בטיפין טיפין. הייתי רוצה שתאמצי לתהליך שתי משפטים חשובים שיהיו נר לרגלייך: משפט ראשון "המים החוצבים בסלע-לא מכח הנפילה אלא מכח ההתמדה" ומשפט שני "מים שקטים-מחלחלים עמוק".

העבודה שלך צריכה להיעשות באיטיות, לאט ובשקט. עיקר העבודה והמאמץ צריכים להיות בשתי מישורים, כבוד ודיבור. דברי איתו, אפילו שהקשר לא משהו, תגרמי לו לדבר, להוציא תסכולים וקשיים. תשמעי אותו מה יש לו להגיד על החיים, תנסי לברר איתו מה באמת מפריע לו בחיים, מה קשה לו. חס וחלילה אל תתני עצות ואל תתימרי לפתור בעיות. אנחנו לא פיות שמפזרות אבקות והכל נעלם. פשוט להקשיב, לשמוע, לשתף אותו בסיפורים שלך, בהתמודדויות שלך. בסיפור חיים שלך. מתוך נסיון ולא מתוך הטפה. שיחה ועוד שיחה. מילה ועוד משפט. ועוד סיפור ועוד מילה ועוד שיתוף ועוד ועוד ועוד... ככה יווצר קשר של שיתוף. ומתוך זה תוכלי להשפיע. רק ממקום של קשר עמוק תוכלי לתת לו משהו. רק מתוך שיתוף תוכלי לעזור לו בגיבוש אישיות טובה יותר.

וכמובן שהכל צריך להיעשות מתוך אהבה וכבוד. לא לבקר, ולא להטיף. לא להוכיח ולא דחוק לפינות. בלי וויכוחים ובלי מריבות. שווים בני שווים. את והוא באותה סירה. לתת תחושה שאת איתו, שאת מבינה, שאת מבינה את הכאב והקושי. שהוא ירגיש שאת מכבדת אותו ואת החלטותיו, שהוא זכאי לדעה אישית ולחשיבה עצמאית. לכבד!

הדרך שאני מציע היא ארוכה, אבל שכרה בצידה. אנחנו צריכים להבין שאין משפטי קסם והאנושות עדיין לא מצאה את הנוסחה לחינוך אינסטנט. צריך לעבוד בסבלנות, בהתמדה. טיפה ועוד טיפה, מתוך אהבה וכבוד. מתוך רצון אמיתי לטובת החניך.

ומובטחים אנו ש"הבא להיטהר-מסייעין בידו מין השמים" ובעזרת ה´ תצליחי בפועלך מתוך אמונה בחניך ומתוך אמונה בבורא עולם שמכוון ומנהיג את עולמו בחסד ובאמת ורוצה בטובת בניו ובנותיו.

בברכת הצלחה
אריק.

אשמח לשמוע על התקדמות...
ofarik@gmail.com

כתבות נוספות