שאל את הרב

חנוכת בית

חדשות כיפה הרב דוד צוקרמן 27/12/06 20:05 ו בטבת התשסז

שאלה

שלום וברכה!

לפני כחצי שנה נישאנו ועברנו לגור במעונות המכללה.

לא החלפנו מזוזות וגם לא ערכנו חנוכת בית, האם זה יהיה בסדר שנעשה אותה בחודש חודשיים הקרובים או ש"עבר זמנו-בטל קורבנו"?

ומה רצוי שנעשה?במניין לימוד זוהר וכו' או משהו קטן?

תודה וערב נפלא

תשובה

מזל טוב לנישואין!
חנוכת בית רצוי לעשות ביום הכניסה, עוד לפני שהולכים לישון בבית. אבל אם לא עשיתם באותו יום, אין אומרים עבר זמנו ולכן קרבנו לא בטל. רצוי לעשות חנוכת בית כאילו עברתם לבית היום. אפשר גם בחודש חודשיים הקרובים, אבל רצוי לא לדחות בכלל, ואם – אז כמה שפחות. אין חובה במניין, אפשר גם משהו מצומצם אבל גם כך רצוי בלימוד סדר חנוכת הבית הכולל משנה, רמב"ם וגם זוהר, כיבוד, והרבה שמחה בלב.
וכדאי לזכור לפעם הבאה: אם לא נוח למוזמנים לבוא בים המעבר לבית, רצוי לעשות באותו יום משהו מצומצם אבל עם הלימוד המקובל, ולאחר מכן כאשר נוח למשפחה ולחברים, לעשות משהו יותר רחב ואין צורך בחזרה על אמירת סדר חנוכת הבית. מובן שחשוב לומר דברי תורה.
בעניין המזוזות, אין חובה להחליף את המזוזות אלא אם כן אתם רוצים להחליף ממילא למזוזות יותר מהודרות. כן חשוב לבדוק את המזוזות. אם בדקתם והן נמצאו כשרות ואינכם מעוניינים להחליף – הדבר אפשרי.
אם אתם מחליפים את המזוזות למהודרות יותר, כאשר תעברו בעז"ה לדירה אחרת לא תוכלו להחזיר את המזוזות שהיו כאשר הגעתם. מה שאפשר יהיה לעשות, להוריד את המזוזות המהודרות יותר כחודש לפני היציאה המשוערת על מנת למסור אותן לבדיקה, בינתיים לשים את המזוזות הישנות, ואז גם כאשר תחזורנה החדשות מבדיקה, שוב לא להחליף. נמצא שעל הדלתות המזוזות הישנות, ובידיכם – החדשות שאתם לוקחים אתכם לדירה החדשה. כל זה, כמובן, בתנאי שהמזוזות הישנות נמצאו כשרות בבדיקה.
ערב נפלא, ושנת שמחה נפלאה והרבה אושר!

כתבות נוספות