שאל את הרב

חילול שבת בצבא

חדשות כיפה הרב אפי קיציס 03/10/06 09:01 יא בתשרי התשסז

שאלה

כבוד הרב שלום!

אני חיילת בצבא בערך חצי שנה. בנוסף לעבודה הרגילה יש לנו בבסיס גם כל מיני מטלות (שמירות, מטבחים וכו') אשר מתחלקות בין כל החיילים. פעם בשבועים נפגשים הנציגים של כל המחלקות בבסיס, ומחלקים את המטלות בין כל המחלקות. לפני שבועים מוניתי להיות הנציגה של המחלקה שלי, אבל יש לי בעיה ממש גדולה - היום היחיד שבו נוח לכולם לערוך את הפגישה הוא שבת, ואין ספק שזה לא פיקוח נפש.. חוץ מזה, חייבים לכתוב במהלך הפגישה.

כבר ביקשתי משאר הנציגים להזיז את זה ליום שישי או למוצאי שבת, והם אמרו שהם ישתדלו, אבל בינתיים זה לא הסתדר. אני ממש לא יודעת מה לעשות! חשבתי לבקש ממישהו אחר שיהיה נציג במקומי, אבל לא נראה לי שזה משנה אם אני אעשה זאת או יהודי אחר, ואולי דווקא עדיף שאני אהיה שם, כי אני אקפיד יותר על שמירת שבת. כבר הייתי שבוע בשעבר בפגישה, וזה עשה לי ממש רע. מה לדעתך אני צריכה לעשות?

בתודה מראש!

תשובה

לשואלת שלום רב ושנה טובה.
אכן אסור לחלל שבת בשביל דבר שאינו פיקוח נפש. ואין את יכולה להשתתף אפילו שאינך כותבת, שהרי מישהו אחר כותב את מה שאת אומרת. וכן אסור לתכנן בשבת את ימי השבוע. דבר זה אסור גם על פי פקודות הצבא. אין לעשות פגישות עבודה ותכנונים שבועיים בשבת.
את צריכה לעמוד בתוקף על כך שלא ייתכן שיכריחו אותך לחלל שבת. ואינך מסכימה שיחליפוך אלא את דורשת להעביר זאת למוצאי שבת, כלומר אחרי שש בערב. אם שיחה פשוטה לא תעזור עלייך לערב את הגורמים המתאימים - רב הבסיס, מפקדים ישירים או מפקד היחידה. בד"כ הצגת עמדה החלטית בנועם, עוזרת. עליהם להבין שהצבא אינו משהו פרטי אלא של כל העם ולכן נקבעו נהלי עבודה כך שכולם יוכלו להשתתף בו. אי אפשר למתוח ביקורת על חלקים בעם שנמנעים להשתתף בצבא מטעמי דת, ומצד שני למנוע ממי שכן משרת לשמור את השבת, על פי חוקי הצבא.
בברכה
אפי קיציס

כתבות נוספות