שאל את הרב

האם התורה עדיין אקטואלית?

חדשות כיפה צוות ישיבת ההסדר מעלות 14/11/02 14:29 ט בכסלו התשסג

שאלה

האם התורה שניתנה לפני שנים רבות עדיין אקטואלית? האם גם היום אנחנו יכולים להתחבר אליה עם כל התרבות שסוחפת למקומות שכביכול יותר מושכים?

תשובה

כדי להיות מסוגל לענות על שאלה כזו יש צורך בהנחת יסוד פשוטה, אך מאוד מרכזית:
התורה כפי שהיא, ניתנה משמים ע"י הקב"ה והועברה לעם דרך משה.
תורה משמעותה גם תורה שבכתב - חמישה ספרים וגם הרבה הלכות בעל פה שהעביר משה ישירות לעם.
ברגע שיוצאים מנקודת מוצא זו ברור לנו שהתורה חייבת להיות אקטואלית, שכן ניתנה על ידי הקב"ה שברא את העולם וקורא כל הדורות מראש. היסוד הדומיננטי שבתורה הוא יסוד הנצח שבאמת מתאים לכל הזמנים ולכל התקופות בעוד שהיסוד הדומיננטי בחיינו כאנשים הוא הארעיות - הזמניות החולפת. לכל דור נדמה כי התורה אינה רלבנטית לגביו.
כדי להתחבר לתורה הנצחית יש צורך בתושב"ע, שזהו בעצם הביטוי המעשי בחיי היום יום של היהודי המאמין. וכבר נאמר על כך: "אשר נתן לנו תורה אמת" - זו תושב"כ, "וחיי עולם נטע בתוכנו" - זו תורה שבע"פ. התורה שבכתב מתייחסת ליסודות הנצח של החיים ואילו התושב"ע מתרגמת זאת הלכה למעשה בחיי כל דור ודור.
התורה השפיעה רבות על התרבות האנושית ולא תמיד שמים לב לכך, כך שאם אתה נבהל מהתרבות הסוחפת זכור תמיד שלאורך כל ההיסטוריה פעלו כל מיני תרבויות בעולם ולבסוף מה שנשאר זו אך ורק התורה.
אתן לך לדוגמא שני נושאים ואם תעמיק בהם תגלה שלקח הרבה שנים לעולם להגיע למעלת התורה:
א. מעמד האישה - אשה שבעבר הוגדרה כחפץ התקדמה בצורה משמעותית ולתורה יש על כך השפעה מכרעת, עד כמה שזה נראה מוזר לאדם המכיר את היהדות בצורה שטחית ו"משוכנע" שהתורה בכלל שוביניסטית - ואין כאן מה להוסיף.
ב. יום השבת - ההבנה שלאדם מגיע יום חופש בו הוא מתבונן בשבוע החולף ומתכונן לשבוע הבא זוהי בשורה גדולה לעולם שראתה באדם העובד מכונה אנושית ותו לא.
יש מקום להרחיב על כך עוד רבות. ותוכל לקרא על כך במאמרי הראי"ה לרב קוק – "התורה והתרבות האנושית".
אם ברצונך בהרחבה ספציפית, אנא פרט.

בברכה, צוות שו"ת ישיבת מעלות

כתבות נוספות