שאל את הרב

האם היהודים גזענים?

חדשות כיפה רבני מדרשת הבנות של עין הנצי"ב 09/06/05 20:08 ב בסיון התשסה

שאלה

למדנו באולפנא על עיקרי היהדות ועל עיקרי הנצרות וממש התרשמתי שאנחנו גזענים עם ששת הדפיקות של הרב סולוביציק...

האם תוכל להסביר לי איך יוצאים מנקודת ההנחה שאנחנו גזענים- הרי אנחנו טוענים בדיוק כמו כמו הגראמנים שאנחנו עם סגולה הדרגה הגבוהה באדם כיצד זה ייתכן?

תשובה

שלום

יש טכסטים שעלולים להתפרש כגזענים הרבה יותר מאשר קול דודי דופק של הרב סולובייצ'יק.
הטענה שאת מעלה עולה בדרך כלל בהקשר שיטת רבי יהודה הלוי וממשיכו בנוגע למוזג של "עם סגולה". האם אין במושג הזה שמץ של התנשאות, או אפילו גזענות?

שתי תשובות בדבר:
1. גם מי שגורס שסגולתנו הינה סגולה טבעית ומולדת, כשיטת ריה"ל, אינו טוען שהדבר מקנה לנו זכויות על עמים אחרים. אין לנו שום זכות לקפח אף עם אחר מכוח סגולתנו.

התשובה השניה היא יותר מורכבת: יש שיטות אחרות ביהדות להבין את ייחודו של עם ישראל, ואת רעיון הסגולה לא חייבים להבין כסגולה מולדת וטבעית.
הסגולה היא מטרה שעלינו להשיג, שאיפה. אם נקיים את התורה לא כפרטים בלבד אלא כעם, אם ננהג כך שכל הגויים יאמרו ש"רק עם חכם ונבון הגוי הגדול הזה", ממילא הם ירצו ללמוד מאתנו ואז נהיה ממלכת כהנים כי נהיה גוי קדוש, ואז נהיה גם סגולה מכל העמים. אם נזכה, נהיה עם סגולה.

אישית אני מעדיף את הגישה השניה, כי גם אם לא חלפה במוחו של ריה"ל ושאר המחזיקים בגישה זו שום מחשבה גזענית, הרי שרבים מן המלמדים אותה נפלו בפח הגזענות.
ויתכן גם שבלי זה, היה רצוי שנדגיש יותר את הגישה השניה ולא זאת של ריה"ל.
מאז ריה"ל קרו כמה דברים בעולם, בין היתר כפי שאת מציינת, השואה, שבה דגלו בתיאורייה שנשמעת דומה (ואני מדגיש שוב, נשמעת דומה, אבל אינה מתקרבת אפילו אליה) לזו של ריה"ל.
פרופסור שלום רזנברג בספרו "בעקבות הכוזרי" בהקשר זה מזכיר את מה שאמרו חז"ל על המצבה.
המבצה היתה אהובה לה' בזמן האבות. משעשו אותה שאר העמים לעבודה זרה, היא נהיתה שנואה. אנחנו לפעמים נדרשים לפעול לפי מה שהגויים מכתיבים. כך גם בנוגע להבנת המושג של סגולת ישראל.

בהצלחה

אלי כאהן

נ.ב.
כתבתי היום תשובה אחרת על יהדות וגזענות, תוכלי להשלים משם.

כתבות נוספות