שאל את הרב

אנטישמיות

חדשות כיפה הרב רונן לוביץ 07/10/06 23:12 טו בתשרי התשסז

שאלה

שלום יש לי שאלה מאוד מורכבת שדיברתי איתה עם כמה אנשים וגם חיפשתי פה באתר ולא קיבלתי עליה תשובה והייתי שמחה אם אתה תוכל לעזור לי לפחות למצוא עליה את התשובות המתאימות.

אני לא מבינה למה בכל העולם השנאה הכי גדולה מופנת כלפי היהודים ממה זה נובע?למה דווקא אנחנו?אז חלק מהתשובות שקיבלתי היו שמקנאים בנו כי אנחנו הכי מצליחים אבל דוגרי יש עמים הרבה יותר מצליחים מאיתנו וגם אמרו לי שאנחנו שורדים הכי הרבה אז למה מלכתחילה מנסים להשמיד אותנו ולמה ה' רוצה שנסבול למה אנחנו צריכים את כל הצרות האלה דווקא אנחנו שאנו העם המובחר שלו ומילה נגיד שזה עונש של הדורות האחרונים שלא מתנהגם כמו שצריך אבל אנטישמיות אנו רואים כבר מימי יעקב שהיה צדיק גמור אז למה?!?!?!?!?

מקווה שתוכל לעזור לי למצא את התשובות הנכונות ביותר תודה רבה ושנה טובה ומבורכת.........

תשובה

שלום רב,
לדעת חוקרים שונים שנאת ישראל נובעת משלוש תופעות מוכרות שהתקיימו בעם היהודי במרוצת הדורות: שנאת הזר, שנאת השונה ושנאת החלש. היהודים היו ברוב המקומות והזמנים גם זרים גם שונים וגם חלשים.
אולם תשובה זו שמגובה במחקרים רבים היא בכל זאת שטחית, וניתן לשאול בעקבותיה: מדוע היינו בדרך כלל זרים, שונים וחלשים? למה זה קרה דווקא לנו?
התשובה של חז"ל יוצאת מתוך שאלה זו לתשובה מעמיקה יותר. חכמים קבעו כי "כל האומות שונאים את ישראל" (ב"ר, סג), ומעמדו של עם ישראל בין העמים הוא "ככבשה שעומדת בין שבעים זאבים" (אסת"ר, ו).
שנאת ישראל, לדעתם היא תופעה החורגת מתחום המאבקים הנורמליים, הלאומיים - מדיניים שמאפיינים יחסים בין אומות. שנאת ישראל קשורה, לדבריהם, במרכיב הרוחני המיוחד לעם ישראל, התורה. ראשיתה של השנאה נעוצה בקנאת העמים בעם ישראל על כך שהוא קיבל את התורה, ולדעתם פירוש השם: "סיני – שירדה שנאה לאומות העולם" (שבת פט, א), שכן "כשקיבלו ישראל את התורה נתקנאו אוה"ע בהן" (ילקו"ש, לתורה תרפ"ד). עם ישראל נתון במאבק מתמיד עם אומות העולם, שראשיתו כבר במאבקי יצחק - ישמעאל ויעקב - עשו.
מי שמתבונן בתולדות עם ישראל יכול גם לראות כיצד האנטישמיות היתה גורם מרכזי בשימור הזהות של העם היהודי. באופן פרדוכסלי היא יצרה גיבוש של הקהילה, הכריחה את היחיד להישאר יהודי, ותרמה להישרדות של עמינו.
יש כמובן עוד הרבה מה לומר בנושא זה, ואני מקווה שתרמתי במשהו.

בברכה,
רונן לוביץ


כתבות נוספות