שאל את הרב

פירוש פס', לימוד תורה, שבת

חדשות כיפה הרב דוד לוי 23/05/19 01:31 יח באייר התשעט

שאלה

בס"ד

שלום וברכה כבוד הרב,

ראשית, אודה לה' על-כך שבחר בך להיות שליח נאמן שעוסק בעבודת ה' יתברך. יישר כוח על ביצוע שליחותך הנאמנה!

אשמח שתענה לי על מס' שאלות בהקדם האפשרי, לתשובתך אודה:

א. "לא תנחשו" (ויקרא, י"ט, כ"ו) אתן דוגמא ואבקש את תשובתך האם זה שייך לאיסור ניחוש: מתקיים משחק כדורגל בין שתי קבוצות: האם מותר להגיד: "חושבני שקבוצה פלונית תנצח במשחק"; עניין אחר: "חושבני שאחה"צ ירד גשם" האם מותר להגיד משפטים אלו, ואם כן, במה שייך איסור "לא תנחשו"? אלו מעשים / משפטים אסור לעשות / להגיד?

ב. "ולא תעוננו" (ויקרא, י"ט, כ"ו) - פירוש רש"י: "לשון עונות ושעות, שאומר יום פלוני יפה להתחיל מלאכה, שעה פלונית קשה לצאת". האם מותר להגיד: "יום יפה היום, לאחר שנאכל, נצא לטייל בפארק"?

ג. התחלתי ברוך ה' כל יום לקרוא פרק מנביאים, לקרוא פעם נוספת, הפעם עם מפרשים, ולאחר מכן לקרוא סיכומים, פירושים ומאמרים אינטרנטיים הקשורים לאותו פרק. שאלתי היא: האם זה נחשב לימוד תורה? כי לא אני מסכם את הפרק ומפרשו.

ד. האם חובה לאכול פת לחם בסעודת היום ביום שבת קודש? או שמספיק לקדש ולאכול 'כזית' מזונות?

ה. האם חובה לאכול פת לחם בסעודה שלישית ביום שבת קודש?

תודה רבה! שנזכה לביאת משיח צדקנו במהרה בימינו, אמן.

תשובה

שלום לך,

א. מותר. אלו השערות / ציפיות /מחשבות ולא ניחוש שאינו קשור.

בדבריך יש הבעת מחשבות ולא ניחוש. הניחוש הוא שאם בבוקר אתה רואה חתול אז בגלל זה ירד גשם.

ב. מותר. אתה יוצא לטייל בפארק בגלל שהיום יום יפה.

האיסור הוא אם תאמר דבר שאינו קשור כגון אין לצאת לפרק בימי רביעי כי זה סימן רע וכד'.

ג. ברור. זה לימוד תורה לכל דבר.

ד-ה. בסעודות שבת צריך לכתחילה לאכול כביצה פת בכל אחת משלושת הסעודות. אם אינו יכול אז יאכל כזית פת.

מזונות זה רק בשעת דחק מאד גדולה, בסעודה שלישית בלבד ורק למי שאינו חכם ואין עיניו בראשו (כלשון השו"ע).

כתבות נוספות