שאל את הרב

עוגיות החמץ של פפושדו וגטניו -המכונות ''מצה עשירה''

הרב שלמה בן אליהו 28/03/12 14:50 ה בניסן התשעב

שאלה

שלום וברכה בכל שנה עולה השאלה בנוגע לעוגיות של פפושדו וגטניו בקשר אם מותרים הם או אסורים לאכילה והם חמץ ????

מה עושים? איך רבנות חולון נותנת עליהם כשרות?

תשובה

בס"ד

שלום רב.

היות ולאחרונה התגלה כי החומר "ביסיפלוט "- הנימצא ביין מפריש מים במגעו עם קמח,

וכן ישנם ביין חומרים נוספים מלבד יין טהור..

[לכן אין לדון עוגיות אלה כמצה עשירה אלא הם חמץ גמור ]..לפחות ל[דעתו של מורנו ורבנו עטרת ראשנו מרן הרב מרדכי אליהו זיע"א.]

עיין בקישור כאן.. בדברי מרן מו"ר הרב מרדכי אליהו זיע"א




ועיין עוד בקישור כאן בדברי בנו, בן דודי הגאון הרב יוסף אליהו שליט"א
http://www.inn.co.il/News/News.aspx/218557


[וכידוע החמירו מאוד מאוד בחמץ בפסח..] (עיין שו"ת הרדב"ז סימן תקע"ו, שמחת הרג"ל להגאון החיד"א זיע"א לימוד א´, ועיין עוד בספרו לב דוד פרק ל´.. [והטעם בחומרות החמץ כי הוא רומז ליצר הרע..)]

וכן דעת הגאון הגדול [הרב יעקב יוסף זצ"ל] [שעוגיות אלו הם חמץ גמור].

ולפני כשלוש -ארבע שנים העביר הגאון הרב יעקב יוסף זיע"א שיעור בכולל בני דוד בירושלים ושם אמר שעוגיות אלה של [מצה עשירה של פפושדו ועוגיות היין של גטניו - הינן חמץ גמור], ואמר שהן אסורות גם משום [יין נסך],

וסיפר שביקר לאחרונה במפעל שם- וראה שלא היה משגיח במשך כמה שעות, ועשה שם סיור במפעל - ועם תוצאות הסיור הלך לאביו זצ"ל, וסיפר לו את כל התהליך שראה במו עיניו, ו[שלדעתו אסורות העוגיות הללו הן משם חמץ בפסח, והן כל השנה -מדין יין נסך ](כי עובדים שם במפעל פועלים שאינם יהודיים.... וקרה כמה פעמים ששתו מהיין ...)

ואמר לו אביו מרן הרב עובדיה יוסף זצ"ל: יש לנו שם משגיח שלנו, הרב מאיה.. והוא אומר שזה כשר? אמר לו הרב יעקב : זה מה שראיתי בעיני.. אני הייתי שם.. אז יש מחלוקת במציאות ביני לבין הרב מאיה.. [אני ראיתי את כל התהליך..זה חמץ!... ושתק מרן הרב עבדיה יוסף זצ"ל] , מצורף בזה קישור:

http://www.inn.co.il/News/News.aspx/236089

(ובשיעור ששמעתי מפי מו"ר הרב יעקב יוסף זצ"ל- שאלוהו איך זה יכול להיות שאחיו- רב העיר חולון נותן לזה כשרות?
וענה: שנותן הכשרות פסול לעדות היות ויש לו אינטרס כספי...)

וכן נפסק להלכה בספר[ "מצה עשירה" ]בהוצאת רבני מכון חברון של הרב עידו אלבה, קרית ארבע תשס"ג (בספר זה מובאים מחקרים ופסקי הלכה מאת רבני דורנו שליט"א על עניין המצה עשירה, ומסקנתו ההלכתית היא כי זה חמץ .. (עיין במיוחד שם בעמודים 271-272)


(בעבר הבאתי קישור לתמצית הספר של הרב עידו אלבה שליט"א, אך זה הורד מהאינטרנט, אז מי שרוצה לראות את הדיון ההלכתי הארוך והמרתק יקנה ויראה בספר הנ"ל, וגם שם יש חוות דעת של כימאים כדוגמת ד"ר ליכט ואחרים.

מצורף בזה קישור לספר פניני הלכה פסח המסביר בתמצית את סוגיה זו http://ph.yhb.org.il/04-08-01/)


על כן - [עוגיות אלו הן חמץ! , ואם עבר עליהם הפסח- חייבים לבערם כדין חמץ שעבר עליהם הפסח!, ובערב פסח- יש לשורפם כדין חמץ !],

[ולדעתו של מרן מלכא הראשון לציון הרב מרדכי אליהו זיע"א- אסור לקנות כל השנה ממפעל זה- מדין מסייע לעוברי עבירה!,

והוסיף הרב שנקראים העוגיות שלהם בשם מצה עשירה- על שם שמעשירים את מי שקונה ואוכל אותם- בעוונות!!, (השם יצילנו) שהרי חמץ בפסח זה כרת!!] (ועיין עוד בספר פקודת אלעזר בחלק ג´ או"ח סימן תס"ב).

[ידע הציבור וישמר!!
ושומר נפשו ירחק מהן !]

בברכה

כתבות נוספות

המשך באמצעות
שכחתי סיסמה
אין לך שם משתמש באתר? צור חשבון
יצירת חשבון חדש

אני מאשר את תנאי השימוש באתר