שאל את הרב

מקרר בשבת

חדשות כיפה רבני ישיבת הר ברכה 03/10/10 09:52 כה בתשרי התשעא

שאלה

ב"ה

שלום כבוד הרב,

בשבת המקרר אצלי בבית עם חושך, אפילו הכפתורים שמשנים את הקול ועושים צליל ששוכחים לסגור את המקרר, אני לא יודעת אם עובד מנוע הקירור אבל כמעט בטוח שכן...

אני לא מבינה אם מותר להחזיר למקרר חזרה את האוכל שהוצאתי, זאת אומרת אם אני רוצה לסעודות להוציא אוכל מהמקרר ואני לוקחת חצי מהאוכל שהוצאתי אבל נשאר עוד ואני לא יכולה הכל לאכול אז מותר לי להחזיר למקרר? שמא יתקלל וגם אם אין סיכוי שיתקלקל נוח לי להחזיר למקום שממנו לקחתי את האוכל אז מותר?

תודה רבה מראש וסליחה על האריכות.. שבוע טוב..

תשובה

שלום
במקררים הישנים מעיקר הדין הדבר מותר ויש מחמירים אבל במקררים החדישים (דיגיטליים ) ישנם חיישנים ממוחשבים המפעילים מערכות שונות ולכן צריך לברר בחברה שבה קניתם את המקרר האם יש בו התקן שבת ועד אז אפשר להפעיל את המקרר עם שעון שבת כך שבזמן הארוחות הוא יהיה מכובה ותוכלי להוציא מאכלים ולהחזירם בגמר הסעודה ולהלן הרחבה בנושא

פתיחת מקרר
כאשר פתיחת דלת המקרר מחוללת פעילות חשמלית, אסור לפתוח אותה בשבת. למשל, ברוב המקררים ישנה נורה חשמלית שנדלקת בעת פתיחת הדלת, ואם לא ניתקו אותה לפני שבת, אסור לפתוח את דלת המקרר בשבת. וכן ישנם מקררים שפתיחת הדלת שלהם מפעילה או מפסיקה את פעולת המאוורר שבתוכם, וגם אותם אסור לפתוח בשבת.
אבל אם דאגו שפתיחת המקרר לא תדליק או תכבה דבר, מותר לפתוח את דלת המקרר בשבת. ואמנם יש שהתירו לפתוח את המקרר רק בעת שהמנוע שלו עובד, אבל כשאינו עובד אסור לדעתם לפותחו, משום שפתיחתו גורמת לכניסת אוויר חם למקרר, וכיוון שהמנוע מופעל על ידי תרמוסטט פנימי, נמצא שפתיחת המקרר עלולה לגרום להפעלה מיידית של המנוע או לכל הפחות לקירוב זמן תחילת פעולתו.
אולם להלכה, מותר לפתוח את המקרר גם כאשר המנוע אינו עובד, מפני שזה שפותח את דלת המקרר אינו מתכוון להפעיל את המנוע, וספק אם הפתיחה תגרום להפעלת המנוע, כי אולי ממילא המנוע כבר היה צריך להתחיל לפעול. ואף אם פתיחת הדלת תגרום להפעלת המנוע, יהיה זה בדרך עקיפה הנקראת 'גרמא', שכן פתיחת הדלת עצמה אינה מפעילה את המנוע, אלא רק גורמת לכניסת אוויר חם שמשפיע אח"כ על הפעלת המנוע. לפיכך, אין לחוש לספק 'גרמא' שנעשה בלא כוונה.

המקררים החדשים מאופיינים בשימוש בחיישנים המעדכנים את המחשב לגבי המציאות המשתנה ומאפשרים ניצול מירבי של אנרגיה וחיסכון בחשמל. חלקם בולטים לעין - כפי שציינת - ישנם חיישני טמפרטורה המפעילים תרמוסטאט דיגיטאלי, וחלקם בולטים פחות כגון חיישן המזהה דלת פתוחה (כמו ברכב) ומשמיע קול ציפצוף או מדליק נורה אדומה להתרעה על מקרר הפתוח זמן רב מדי. גם כאשר הנורה נשארת כחולה, נסגר מעגל חשמלי, היות ומופעל טיימר לצורך חישוב הזמן שהדלת פתוחה.
ברוב המקררים ישנם מערכות איוורור (במקפיא ובתא הקירור) הנקראים בשמות שונים כגון מולטי איר פלו וכד´ שתפקידם לפזר קור ואויר לח בצורה אחידה בחלל המקרר, ופעולתם נפסקת עם פתיחת הדלת כדי לחסוך בחשמל. בחלק מהמקררים הלחצן בולט בדופן המקרר וניתן לקבע אותו כך שיפעל תדיר אך לעיתים הוא נמצא בתוך דופן המקרר ויש צורך להצמיד מגנט כך שהלחצן יחוש תמיד שדלת המקרר סגורה, לא תמיד ניתן לזהות את מקום הלחצן ולכן צריך לשאול את הטכנאי שמספק את המקרר.
בעבר רוב מנגנוני ה"הקפאה היבשה" מה שנקרא NO FROST לא הגיעו לרתיחה ולכן גם אם האדם גרם להפעלתם הרי שזה היה כרוך באיסור קל יותר "מדרבנן" אך כיום ישנם כאלו עם גוף חימום לוהט להפשרה הפועל על ידי טיימר
באופן פשוט החברות מודעות לכח הצריכה של שומרי השבת וכך עם הזמן נכנסים לשוק יותר ויותר התקני שבת - כנראה שאנו נמצאים בשלב ביניים שבו החברות לומדות את הדרישות של השוק (חלקם יותר וחלקם פחות) ובינתיים לא תמיד הטכנאים בארץ מכירים את מיקום החיישנים ולא ניתן לנטרל אותם באופן פשוט ולכן הקונה מקרר חדש צריך לברר את אופן הפעלתו. ישנם חברות (כגון שארפ, תדיראן, קלינטון-סמסונג, ווסטינגהאוז) המתקינות "כרטיס חכם" המתאים את המקרר לשימוש בשבת אך לא בכל הדגמים

ישנם מערכות (למשל במקררי Westinghouse) הסופרות את מספר הפעמים שבהם נפתחה דלת המקרר וע"פ זה מקציבות זמן לפעילות הפשרה וכתב בספר מאור השבת (עמ´ שכב הע´ קפט) בשם הריש"א שבמקרה ולא הספיקו לנטרל מערכת זו ע"י טכנאי בשעה"ד יהיה מותר לפתוח את המקרר בשינוי וכ"כ בשם הגר"ש מילר (בעמ´ שלה הע´ רו) לגבי מד הטמפ´ המופיע בחזית המקרר והוסיף שיכסה מער"ש את המספרים שכך תהיה וודאות שלא אכפת ליה ויוכל לפתוח את המקרר בשינוי - אך לכתחילה אין לקנות מקררים כאלו

וכך סיכמו את העניין במכון צומת "מקררים הקרויים ´דיגיטליים´ לא מומלצים! הם מצוידים ב´מיני מחשב´; פתיחת הדלת מפעילה קוצב זמן וכעבור שתי דקות מופעלים זמזם ונורית להתריע כי הדלת פתוחה. כמו כן, לעיתים יש גם צג המושפע מפתיחת הדלת במישרין. ניתוק של הצג בלבד או נוריות הבקרה והזמזם, איננו פותר את בעיית מתג-הדלת השולח את המידע למחשב, בכל מקרה.
ברוב המקררים, החיישן המזין את המחשב בנתונים אודות מצב הדלת, הוא אותו מתג/לחצן האחראי על כיבוי/הדלקת האור והמאווררים. במקרה כזה ניטרול מתג התאורה על ידי לחיצה ממשוכת במשך כל השבת (ע"י פקק או סרט דביק) ´ירמה´ את המחשב וישדר לו נתונים כאילו הדלת סגורה – גם כאשר הדלת תהיה פתוחה. במצב כזה נפתרת גם בעיית הבקרה הדיגיטלית. אכן ישנם כמה דגמים של מקררים בהם המחשב מקבל נתונים על מצב הדלת מחיישן נפרד. פעמים רבות חיישן זה הוא מגנטי (הוא חש בקירבת הדלת וסוגר מתג), והוא אינו ניכר כלפי חוץ (הוא מוצמד למשקוף הדלת מצידו הפנימי). במקרה כזה לחיצה ממושכת על מתג/לחצן הדלת לא תפתור את הבעיה!
ישנן חברות שמספקות למעוניינים בכך מגנט חיצוני שאותו יש להצמיד למשקוף דלת המקרר כנגד המקום של חיישן הדלת המגנטי. מגנט זה ´מרמה´ את חיישן הדלת וגורם לו ´לחשוב´ שהדלת סגורה. למעשה לא כל החברות מספקות שירות זה, ולא כל טכנאי החברות מוכנים למסור מידע מפורט בעניין, ולכן מומלץ שלא לרכוש מקררים דיגיטליים מבלי לוודא מראש את ´כשרותו´ של המקרר לשבת."
בברכה
אייל משה
 

כתבות נוספות