שאל את הרב

מנגל גז בחג

הרב חנן שוקרון הרב חנן שוקרון 06/09/20 14:30 יז באלול התשפ

שאלה

שלום כבוד הרב.

כיצד ניתן להשתמש במנגל גז בחג המחובר עם חגז ?

כאשר מסובבים את ברז הגז בכדי לאפשר את מעבר הגז נוצר ניצוץ חשמלי פנימי (המנגל לא מחובר לחשמל).

כלומר אין לי צורך בניצוץ היות ואני מדליק מאש קיימת.

תודה.

תשובה

לשואל שלום

יישר כח על השאלה החשובה. רבות המשפחות הנוהגות לענג את החג בתבשילים ומאכלים טריים בכלל, ובפרט בשרים 'על האש' מתוך עונג יום טוב.

שני דגשים חשובים בעת שימוש במנגל-גז ביום טוב:

א. ההבערה נעשית כמובן *מאש קיימת*. ידועה ההלכה שאין לכבות את הלהבה באופן ישיר בחג, משום שאין זה צורך האוכל אלא צרכי חיסכון. ישנן דרכים מגוונות לכבות להבה דולקת באופן עקיף-'גרמא' המותרת בחג. במקרה של מנגל גז, האפשרות היחידה שיכולה להתאים באופן קבוע היא על ידי שעון קפיץ. ישנו מוצר כזה המשווק בשם 'חגז' (הלחם של המילים 'חג' וְ'גז').

לפני שמתחילים בבישול מפעילים את השעון המכני על מספר הדקות שרוצים שהלהבה תדלק, לוקחים אש מנר שהוכן מערב יום טוב ומדליקים את הלהבה, וכאשר יעבור הזמן שנקבע מתחילה, שעון הגז ינתק את אספקת הגז.

(מקורות: שו"ע תקיד, ג | רמ"א, מג"א וט"ז שם | יביע אומר חלק ג, ל)

ב. במנגלים החדישים, ישנו מנגנון המצית אש חדשה בעת סיבוב כפתור הויסות של הגז. ההצתה נעשית מסיבוב שלם של הכפתור מכיבוי להדלקה. הצתה זו אסורה בחג, גם כשאין לך שום עניין בה.

לכן, כדי להתמודד עם אתגר זה אני מציע לפעול כך:

בערב החג, סגור את ברז הגז בראש הצינור המעביר גז למנגל, לאחר מכן סובב את כפתור הויסות במנגל עצמו למקסימום. בחג, כשתרצה להשתמש - פתח את ברז הגז שבקיר, ואל תתעסק בכפתור שעל המנגל. כך תימנע מהצתת המצית האוטומטי.

מועדים לשמחה!

כתבות נוספות