שאל את הרב

לגבי עבירת גזל

הרב גלעד שטראוס הרב גלעד שטראוס 21/07/19 21:34 יח בתמוז התשעט

שאלה

שלום וברכה לכבוד הרב,

לצערי אני נאלץ לשאול שאלה שקשה לי באופן אישי לשאול אותה ואני בוש ונכלם על המעשה הנ"ל שנקלעתי אליו כביכול, אשמח לתשובה מכבודו,

בעקבות משבר בזוגיות בין הורי ואבי (בהן אמי חשבה שאבי מנהל חשבון בנק ללא ידיעתה במשך תקופת זמן ארוכה, מה שייתכן אך אין סימוכין לעניין זה) אמי לקחה מאבי סכום גדולי יחסית (5 ספרות לכיוון מטה) ומהכסף הזה בוצע לנו טיול בחו"ל על כל הוצאותיו. יצא שאחרי זה כרבע מהסכום הופקד לחשבוני האישי בבנק,

זה יושב לי הרבה זמן על הלב..

השאלה האם מחובת הדין אני צריך להחזיר את רבע הסכום שנמצא אצלי בחשבון, ואם כן אין לי מושג איך לעשות את זה מבלי לחשוף את התקרית.. (שלא ידוע לאבי עד היום, בראשו הסכום נלקח ממקור אחר) .

או האם אני מחויב להחזיר יותר מכך שכן חוויתי טיול על חשבון כספים שאינם בהיתר? (על אף שלא אני לקחתי בפועל את הדמים). (בגדול אבי מפרנס, לכן גם לאמי יש בעיה להחזיר סכום זה שכן היא עדיין לא מוכנה לסלוח לצערי הרב לדבר עניין שמא הוא לא משתף איתה את ממונו יותר..

אשמח אם תוכל לייעץ לי איך אני מוריד מגבי את הסיטואציה הזו, לפחות לבינתיים, במידה ויום אחד יוחלט לספר את המקרה ולקבל מחילה, או שבעתיד הסכום יוחזר איכשהו אבל בינתיים מציק לי.

תודה רבה על ההבנה מראש.

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן

תשובה

בס"ד

שלום רב,

לא ברור מדוע אתה מציין שזהו 'כסף של אביך'. אמנם אביך מפרנס, אבל אמך מנהלת את הבית. מן הדין, כספים שייכים גם לאמך שהרי היא עמלה על קיום הבית: מטפלת בילדים של אביך, מכבסת לו, מבשלת לו, מנקה את ביתו, וכד'

צריך לבחון גם מה הנוהג הכספי בין הוריך: אני מבין שיש חשבון משותף של אביך ואמך, האם מוסכם עליו שאמך תשתמש בכספים לפי הבנתה? אם כן - אין כאן שום גזל.

באותה מידה צריך לבדוק: אם אביך מנהל חשבון ללא ידיעתה של אמך, האם אין כאן הונאה כלפיה? האם אביך לא מחויב למסור את כל הכנסתו לחשבון המשותף של שניהם? שמא הוא גוזל מאמך? וגם ממך! מהכספים הללו אתם לא תהינו לעולם!

אלו מקצת מהדברים שצריכים להתברר לפני שאפשר יהיה להכריע בשאלה שלך.

מכל מקום, לשאלתך כפי שהוצגה כאן, שתי תשובות: אחד מלאה ואחת חלקית.

התשובה המלאה: צריך במשפחה שלכם תיקון גדול. לחזור אל היושר והאמון. ההורים שלך צריכים למצוא מסגרת שבה יפתחו את כל הסודות וינקו את כל מה שצריך לנקות. פעולה זו לא צריכה להיות חלילה בהקשר משפטי - לא פעולה שמעורבים בה עורכי דין (שם זה סוף הדרך) אלא בהקשר טיפולי: בסיוע של יועצ\ת זוגי\ת, צריך לחזק את הזוגיות של הוריך, להחזיר את האהבה - מתוך כך להחזיר את האמון והשיתוף.

התשובה החלקית מתחשבת בכך שאתה לא חלק מהזוגיות, אתה לא צריך להתערב (אולי גם לא יכול להתערב) כדי להביא לתיקון המלא. כאן המקום שלך לומר בצדק: אני מבקש למלט את עצמי מהמערבולת הזאת - לדעת שאני נקי ומצפוני נקי.

זו עמדה יפה והוגנת כלפי שני הוריך. אבל לדעתי, בשו"ת אינטרנט אי אפשר להציע פתרון למציאות מורכבת כזאת. עליך להגיע לרב פוסק הלכה, לפגוש אותו כדי שילמד את התמונה לרוחב ולעומק ומתוך כך יפסוק לך את הדין.

מברך אותך בבשורות טובות ישועות ונחמות

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן

כתבות נוספות