שאל את הרב

האם דוד המלך חטא?

חדשות כיפה הרב שמואל אליהו 29/12/02 21:13 כד בטבת התשסג

שאלה

בס"ד

כתוב בתורה על מספר אישים שחטאו כמו עם תמר ויהודה ודוד ובת שבע. ואילו בפירוש כותבים שזה לא חטא אלא רק מעשה לא ראוי. מדוע להוציא מקרה מידי פשוטו? אם כתוב שחטא - סימן שחטא!

במקרא כתוב על הרבה אנשים שראו נשים וישר ''באו'' עליהם ואילו כיום אסור אפילו לגעת בנשים וגם דיבור לא מומלץ? (למשל שמשון)

תשובה

בס"ד

א - אינני מכיר מקום שכתוב על יהודה ותמר שזה לא לפי פשוטו של מקרא.

ב- במקרה של דוד ובת שבע אין הכוונה שאין פה חטא כלל אלא שאין כאן חטא של אשת איש. כיון שהיוצא למלחמת בית דוד היה כותב גט כריתות לפני היציאה לקרב, לפטור בעית עגונות.
ולכן רש"י מסביר על הכתוב "כל האומר דוד חטא אינו אלא טועה" "כל האומר דוד חטא - באשת איש - אינו אלא טועה". ומכאן יובן למה דוד מבקש מחילה בכל ספר תהילים. ולמה הנביא מוכיח אותו על חטאו בסיפור "כבשת הרש" כי יש פה חטא - אבל לא של אשת איש.

ג- אני לא מכיר סיפור שבאו על נשים סתם כך. רק שהתורה לא מתארת את כל התהליך של החיזור והקידושין וכד' רק את הענין של הנישואין וזהו.

ד- במקרה של שמשון יש הרבה דברים שהוא עשה והם תמוהים. כמו לקחת אשה פלשתית וזה הרבה יותר חמור ממה שאתה שואל. אבל כבר הנביא מעיד עליו שזה לא היה מתאוה זולה. זה היה דרך של מלחמת יחיד בעם שלם - בפלישתים. וראה את הפסוק בספר שופטים פרק יד

(א) וַיֵּרֶד שִׁמְשׁוֹן תִּמְנָתָה וַיַּרְא אִשָּׁה בְּתִמְנָתָה מִבְּנוֹת פְּלִשְׁתִּים: (ב) וַיַּעַל וַיַּגֵּד לְאָבִיו וּלְאִמּוֹ וַיֹּאמֶר אִשָּׁה רָאִיתִי בְתִמְנָתָה מִבְּנוֹת פְּלִשְׁתִּים וְעַתָּה קְחוּ אוֹתָהּ לִּי לְאִשָּׁה: (ג) וַיֹּאמֶר לוֹ אָבִיו וְאִמּוֹ הַאֵין בִּבְנוֹת אַחֶיךָ וּבְכָל עַמִּי אִשָּׁה כִּי אַתָּה הוֹלֵךְ לָקַחַת אִשָּׁה מִפְּלִשְׁתִּים הָעֲרֵלִים וַיֹּאמֶר שִׁמְשׁוֹן אֶל אָבִיו אוֹתָהּ קַח לִי כִּי הִיא יָשְׁרָה בְעֵינָי: (ד) וְאָבִיו וְאִמּוֹ לֹא יָדְעוּ [כִּי מֵיְהֹוָה הִיא כִּי תֹאֲנָה הוּא מְבַקֵּשׁ מִפְּלִשְׁתִּים] וּבָעֵת הַהִיא פְּלִשְׁתִּים משְׁלִים בְּיִשְׂרָאֵל:


אם התירו לו לקחת פלשתית כדי להלחם עם הפלישתים שמושלים בעת ההיא בישראל - מה נקשה על דיבור עם נשים וכד'

אני מקווה שעניתי למה שהיה לך קשה. אם משהו עדין לא מובן אתה מוזמן לחזור ולשאול.

בהצלחה

כתבות נוספות