דוד ואלחנן בן יערי

שלום כבוד הרב

האם יש תירוצים ל"סתירה" (כביכול) מי הרג את גלית?

דוד או אלחנן בן יערי

תוכן התשובה:

בס"ד
שלום רב,

השאלה שלך מבוססת על הכתוב בשמואל ב' פרק כא פסוק יט: "ותהי עוד המלחמה בגוב עם פלשתים ויך אלחנן בן יערי ארגים בית הלחמי את גלית הגתי ועץ חניתו כמנור
ארגים:"
לכאורה את דוד הרג 'אלחנן בן יערי'?

תשובה פשוטה נמצאת ברש"י = "אלחנן - דוד"

לצערנו, תשובות פשוטות כאלה נתקלות לעיתים בהתנגדות:
היתכן שלדוד יש שם נוסף?
דוד הוא בן 'ישי' ואלחנן בן 'יערי'!
מענין למצוא שדברי רש"י מקבלים תמיכה במאמר מדעי שמנתח את אותיות שם האב: 'ישי' ו-'יערי' -
" ...אלחנן בן יערי איננו אלא דוד בן ישי בכבודו ובעצמו. הסבר זה... יפתור באחת את השאלה מי הרג את גלית. זהו אותו האיש עצמו, שנשא כנראה שני שמות. שמו האמיתי, בו כונה עם היוולדו, היה אלחנן – שם פרטי לגבר שהיה שגור בבית לחם ביהודה (זה גם שמו הפרטי של אחד מגיבורי דוד), ואילו כינויו – דוד, ניתן לו כשעלה למלוכה. כינוי זה הוא יחידאי במקרא, וניתן רק למלך ישראל, מקים השושלת.

תאמרו, שקריאת הטקסטים כפשוטם תגלה בעליל שמדובר באנשים שונים, שהרי שמות אבותיהם שונים: ישי (אבי דוד) מול יערי (אבי אלחנן). אבל כבר הסבו חוקרים את תשומת הלב לצורה המיוחדת של השם יערי. תארו לכם שבשעת עריכת הטקסט של קטעים 2 ו-3, העתיק העורך קטע מסויים ושיבש את אחת האותיות. אם הדבר נעשה בתקופת שיבת ציון (המאה ה-6 לפנה"ס ואילך), או זמן מועט אחר-כך, כאשר הכתב המרובע (המכונה בפי החוקרים בשם הכתב היהודי) כבר היה בשימוש (הוא למעשה אבי הכתב המצוי בשימוש עד ימינו ואשר בו נדפסות שורות אלה), אזי העתקתה המשובשת של האות שי"ן עשויה ליצור שתי אותיות חדשות. שלושת הענפים שממנה מורכבת האות שי"ן עלולים להיקטע כך ששני הענפים הימניים יתנתקו מן הענף השמאלי. וכך מן האות שי"ן – ש – יווצרו שני סימנים שהימני מביניהם דומה לאות עי"ן, והשמאלי – לאות רי"ש – ער, והרי לכם כיצד השם ישי (אבי דוד) עלול היה להשתבש לשם יערי (אבי אלחנן). על-פי השערה זו נמצאנו למדים שהטקסט המקראי מכיר, כנראה, ארוע אחד בלבד שבו השתתפו אלחנן-דוד בן ישי (ששובש בהעתקה ליערי) מול גלית הגתי."

מתוך
http://lib.cet.ac.il/pages/item.asp?item=9529

התשובה התקבלה מהרב גלעד שטראוס, ר"מ באולפנת כפר פינס
ל בשבט התשעג
,
10 בפברואר, 2013
18.02.2013

1. תודה (danieltr)

דווח על תגובה לא ראויה
19.02.2013

2. הערות (דורון)

הערה א´:
"ואילו כינויו – דוד, ניתן לו כשעלה למלוכה"
לא כך. גם כנער נקרא דוד. ראה שמואל א´ פרק י"ז, בסיפור הרג גולית:
וַיֹּאמֶר אֵלָיו שָׁאוּל בֶּן-מִי אַתָּה הַנָּעַר וַיֹּאמֶר דָּוִד בֶּן-עַבְדְּךָ יִשַׁי בֵּית הַלַּחְמִי.

הערה ב´:
בשלב מאוחר יותר בחיי דוד הוא היה בן חסותו של אכיש מלך גת. הייתכן שאכיש היה פורס עליו את חסותו אילו באמת היה מדובר במחסלו המפורסם של גוליית? יש לזכור שגוליית מוצאו מגת!

הערה ג´:
לפי שמואל ב´ פרק כ"א אלחנן היכה את גולית כשדוד היה מלך, ולא רק זאת - אחרי שכבר התקבלה ההחלטה שדוד המלך לא יצא יותר לחזית:

וַתְּהִי-עוֹד מִלְחָמָה לַפְּלִשְׁתִּים אֶת-יִשְׂרָאֵל וַיֵּרֶד דָּוִד וַעֲבָדָיו עִמּוֹ וַיִּלָּחֲמוּ אֶת-פְּלִשְׁתִּים וַיָּעַף דָּוִד. טז וישבו (וְיִשְׁבִּי) בְּנֹב אֲשֶׁר בִּילִידֵי הָרָפָה וּמִשְׁקַל קֵינוֹ שְׁלֹשׁ מֵאוֹת מִשְׁקַל נְחֹשֶׁת וְהוּא חָגוּר חֲדָשָׁה וַיֹּאמֶר לְהַכּוֹת אֶת-דָּוִד. יז וַיַּעֲזָר-לוֹ אֲבִישַׁי בֶּן-צְרוּיָה וַיַּךְ אֶת-הַפְּלִשְׁתִּי וַיְמִתֵהוּ אָז נִשְׁבְּעוּ אַנְשֵׁי-דָוִד לוֹ לֵאמֹר לֹא-תֵצֵא עוֹד אִתָּנוּ לַמִּלְחָמָה וְלֹא תְכַבֶּה אֶת-נֵר יִשְׂרָאֵל.
...
יט וַתְּהִי-עוֹד הַמִּלְחָמָה בְּגוֹב עִם-פְּלִשְׁתִּים וַיַּךְ אֶלְחָנָן בֶּן-יַעְרֵי אֹרְגִים בֵּית הַלַּחְמִי אֵת גָּלְיָת הַגִּתִּי וְעֵץ חֲנִיתוֹ כִּמְנוֹר אֹרְגִים.
תגובת הרב
חלק מההערות שלך לא מביאות בחשבון את העקרון ש-´אין מוקדם ומאוחר´:
א. מכיון שהוא מכונה ´דוד´ משתמשים בכינוי זה גם בתאורו בתקופת צעירותו.
ב. דוד היה האויב של שאול וזה היה הדבר הכי חשוב לאכיש - לחזק את מי שמערער על כוחו של שאול.
ג. כאמור: ´אין מוקדם ומאוחר´ - בפרקים אלו יש סיכום של מלחמות דוד וגיבוריו הדברים לא בהכרח מתוארים בסדר כרונולוגי.

דווח על תגובה לא ראויה
20.02.2013

3. הערות2 (דורון)

הערה א:
שני הסיפורים על הרג גולית התרחשו לא רק בזמן אחר אלא גם במקום אחר.
בסיפור הרג גולית בידי דוד נערכו שני הצבאות משני צידי עמק האלה.
בסיפור השני המלחמה היתה בגוב.
הערה ב´:
"העיקרון שאין מוקדם ומאוחר" לא מסביר מדוע מצוטט דוד בגוף ראשון כאומר לשאול "שמי דוד".
הערה ג´:
הטענה שקיים "עיקרון שאין מוקדם ומאוחר" אינה נכונה, והיא ניסיון דחוק ביותר ליישב סתירות. בתנ"ך יש סדר כרונולוגי ברור. יכול להיות שפה ושם הסדר הכרונולוגי אינו ברור. אך זה איננו בגדר "עיקרון". אם היה עיקרון כזה לא היה ניתן להבין דבר.
הערה ד´: נכון מאוד שדוד היה חשוב לאכיש כמערער על שלטונו של שאול. אך יש לשים לב שמשמעות הדבר שדוד היה בוגד בעמו. ואכן דוד היה מיועד להילחם בצד הפלישתים באותה מלחמה בגלבוע בה נפל שאול.
בסופו של דבר הוא שהה בעת המלחמה הזאת בצקלג, בשטחו של אכיש, אך כתרו של שאול ההרוג נשלח לדוד. זאת אומרת דוד נהנה משלל מלחמת הפלישתים.

תגובת הרב
אפשר לומר שגוב הוא שם אזור מדויק יותר בתוך תחום רחב שנקרא עמק האלה.

ואם תרצה לעמוד על דבריך, אפשר לומר שגלית הנזכר כאן הוא גלית אחר שאותו לא הרג דוד אלא אלחנן בן יערי - וההרוג הוא גיבור פלשתי חדש שנקרא על שם גלית הראשון שהרג דוד בצעירותו.
את שתי האפשרויות מציע פירוש ´דעת מקרא´ עיין שמואל ב´ פרק כא

דווח על תגובה לא ראויה
20.02.2013

4. שני גוליתים נפרדים (דורון)

הדמיון בתיאור גולית בין שני הסיפורים רב מדי מכדי להאמין שמדובר בשני גוליתים נפרדים:

א) שניהם פלישתים מגת בשם גולית.
ב) לשניהם חנית שעצה כמנור אורגים.

מעבר לכך, מדוע שהפלישתים יקראו לגיבור חדש על שם הגיבור הקודם שהכזיב באופן כה מביש, נגד נער רועה צאן?


תגובת הרב
עיין ב-´דעת מקרא´ במקום שציינתי - שם הם מנמקים את עמדתם.

דווח על תגובה לא ראויה
06.09.2013

5. אחי גלית (יצחק)

דווח על תגובה לא ראויה
כתבו תגובה

המשך באמצעות

שכחתי סיסמה
אין לך שם משתמש באתר? צור חשבון

יצירת חשבון חדש

אני מאשר את תנאי השימוש באתר

יסגרו בימים הקרובים? הרב פרץ ובנט צילום: פלאש 90, יונתן סינדל

גורם בבית היהודי לכיפה: "מעריך שנסגור עם הימין החדש בימים הקרובים"

קרא עוד