שאל את הרב

גיוס כשההורים מתנגדים

הרב חנן שוקרון הרב חנן שוקרון 11/06/20 15:25 יט בסיון התשפ

שאלה

שלום כבוד הרב,

אני בן 18 ואני גר בגרמניה ,ובשנים האחרונות הייתי במריבות וויכוחים עם ההורים שלי על חילוקי דעות גדולות ביננו. ולצערי גם לא כיבדתי וזילזלתי בהם הרבה פעמיים,אבל גם אחרי הסליחה זה לא ממש עבד.

אני למדתי בישיבה באנגליה,וברצוני החלטתי להתגייס לצבא, אני אישית רוצה להתגייס ליחידת מודיעין (דובר 6 שפות) ולתת ולהציל ולשמור על מדינתנו. למרות זאת הוריי רוצים שאלמד מקצוע ומאיימים עליי שאם אתגייס הם ינתקו איתי קשר, ולא ארצו שאחזור הבייתה, ואני אהיה מחוק בעיניהם. הם סוברים שאין לי כיבוד הורים בכך שאני רוצה להתגייס, ועוד הם אומרים שלכל מקום בו אני אלך זאת תיהיה יחידה מעורבת עם בנות וזה כאילו אסור.

האם זה נכון מה שההורים עושים בזה שהם מאיימים עליי? מה כבוד הרב היה עושה במקומי (מה היית עושה אם היה לך בן כזה?)הוריי גם חושבים שצבא זה בזבוז זמן,האם לרב יש סיבות טובות כדי להוכיח שצבא זה הכי טוב שיש?

והאם יהיה לי מותר להתגייס? עם מי הצדק?

בברכה ! אני מחכה לתשובה מפורטת, ואם זו שאל קשה נא להעביר לרב אחר ! תודה

תשובה

לשואל שלום,

יישר כחך על הרצון להגן על גבולותיה של ארצנו האהובה, ברוך תהיה.

חשוב לדעת, בחיים בכלל, שלכל אדם יש 'סט' ערכים. נושאים מסויימים שבהם יש לו דעה מוצקה, אידיאל שבו הוא מאמין ואותו הוא מבקש להגשים.

דוגמאות: חשיבות לימוד תורה, כיבוד הורים, שירות בצבא, עליה לארץ, עזרה לחלש, חסד, ועוד.

וגם בעולם החול: שאיפה למצויינות, צמחונות, הרחבת אופקים, ועוד.

לכל ערך יש חשיבות רבה בפני עצמו, אך בחיים, כל אדם בונה סדרי עדיפויות בהתאם לאמונתו ולהדרכת רבותיו.

לדוגמא, יש אדם שמאוד חשוב לו להצליח בלימודים. להצטיין. יש לו מבחן מחר, ופתאום בשמונה בערב לא עלינו הוא מקבל טלפון מחבר שנתקע עם ברכב וזקוק לחילוץ. יש כאן שני ערכים, בדרגות שונות, שמתנגשים, והאדם יעדיף לפי אמונתו האם לעזור לחבר, או לדבוק ברצון למצויינות.

דבר דומה קורה כאן. אתה רוצה לשרת בצבא בישראל, אך הוריך חוששים. לא רק חוששים, אלא ממש מתנים את הקשר עימך בעניין. הדבר הזה יושב על עבר של אי כבוד שלך כלפיהם, ויוצר מערכת מורכבת. שאלת מה אני הייתי עושה כאבא, זה בכלל לא רלוונטי. אנחנו לא מחנכים את ההורים שלנו. השאלה הנכונה היא מה אני צריך לעשות.

בשאלה זו אני חושב שעליך להעדיף את עיקרון מצוות כיבוד אב ואם על פני שירות בצבא. נכון הדבר שאם אבא אומר לבנו לעבור על דבר ה' הוא לא מחוייב לשמוע בקולו, אך שירות בצבא אינו בדרגה זו של מצווה חיובית על האדם.

אני חושב שנדרשת פה עבודה מאומצת מול ההורים, לרכך את העמדות, מתוך כבוד שלך כלפיהם, והשבת האמון שלהם בך. אולי אחרי כמה חודשים של רכות ונועם, השיחה תבוא ממקום יותר בריא והם יוכלו לסמוך עליך בבחירותיך.

בהצלחה!

כתבות נוספות