שאל את הרב

איזו השפעה יש לקריאת תהילים

חדשות כיפה חברים מקשיבים 04/03/06 19:43 ד באדר התשסו

שאלה

אהלן! מה משמעות התהילים? למה זה כ"כ חשוב,כי זה נראה די מצחיק שיש לזה השפעה גדולה כי לפעמים פשוט מסופר על חייו של דוד ולא איזו תפילה או משהו..וגם שמעתי פעם שיש בעיה לקרוא בלילה שעדיף לא לקרוא בלילה, אשמח לדעת אם באמת יש בזה בעיה ואם כן אז מהי..תודה!!

תשובה

לשואלת היקרה שלום,
ספר תהילים הינו ספר המורכב ממזמורים רבים שעוסקים בנושאים שונים, אך הציר המרכזי שחורז כבריח התיכון את כל המזמורים הוא עבודת ה´. התהילים הוא ספר עבודת ה´ של דוד המלך, זהו ספר שכולו דיבור עם הקב"ה, בכל מצביו השונים של האדם. ממצבי ההתעלות, ועד למצבי הנפילה שלאחר החטא, בו מרגיש האדם ריחוק עצום מרבש"ע. לכן גם אם מסופר על חייו של דוד אין זה אלא לימוד של פרק חשוב בעבודת ה´ דרך החיים של אותה דמות כבירה שנקראת דוד המלך. (רק נזכיר כי כל התנ"ך הוא סיפור חיים של אנשים ושל האומה הישראלית האם נגיד שסיפור האתונות של שאול למשל, הוא סתם סיפור ?! דווקא בנקודות אלו יש ללמוד ולהעמיק מה ראתה התורה ללמד אותנו דרך אותם סיפורים, שהרי לא יעלה על הדעת שבתורה בה לומדים הלכות מכל יתור של אות ומילה יהיו פרשיות שלמות מיותרות, לפעמים דרך אותם סיפורים פשוטים מתגלות אמיתות גדולות שלא היו יכולות להילמד אלא דווקא דרך המפגש הבלתי אמצעי עם הדמות התנכית) .לכן, ישנה חשיבות גדולה לקריאת ספר תהילים בו שפכו ישראל קדושים את דמעותיהם על כל צרה ומועקה שניקרה בדרכם וראו בו כספר דרכו אפשר לפנות לרבש"ע בצורה הטובה ביותר, כמובן שככל שמבינים את הנאמר הקריאה פועלת יותר אך גם אם לא הבנו את שקראנו עצם העובדה שקראנו את הספר מתוך רצון להתקרב לה´ או לפנות אליו בבבקשה כלשהיא היא זו שפועלת את הפעולה הרצויה, ודווקא הספר הזה נבחר כי כל עניינו כפי שכבר הזכרנו פרקי עבודת ה´ והתקרבות לקב"ה.
לגבי קריאה בלילה, על פי הקבלה אין לקרוא תהילים בלילה אך אם מדובר בחולה מסוכן או מצב קשה של עם ישראל – מותר, כמו כן, כל האיסור הוא רק עד חצות הלילה וכמובן שיש להביא בחשבון מה עושים במקום אמירת התהילים...
לסיום, אני רק רוצה להעיר הערה חשובה, הרבה פעמים כאשר אנו רואים אנשים שאומרים תהילים באדיקות אנו מזלזלים בהם מכיוון שהם כלל לא מבינים מה הם קוראים. ברור שאם אדם יכול לעסוק בתורה בעמקות עליו לעשות זאת ואסור לו להסתפק בהבנה שטחית של דבר ה´, אך מצד שני אם אדם אינו מסוגל להבין את דבר ה´ בצורה של למידה אינטנסיבית שאורכת שעות רבות, התהילים יכולים להיות פסגת השגותיו וזוהי דרכו של אותו אדם להתחבר לקב"ה אין לזלזל בו, כפי שסביר להניח שאם הגאון מוילנא היה רואה את הדרך שבה אנו לומדים הלכה או אמונה הוא היה יכול בקלות לזלזל בהשגותינו הנמוכות והמוטעות. כל אדם מצווה לעסוק בתורה כמיטב יכולתו ואין לזלזל באף אדם ובאף צורה של התחברות לקב"ה, ולפעמים נגלה שדווקא אותם אנשים שקוראים תהילים באדיקות יכולים ללמד אותנו פרק או שניים באמונה שאף ספר לא לימד אותנו עד כה. בנוסף לכך, גם אצל אנשים שלומדים תורה בעמקות ובעיון ישנו צורך גם להתחברות בלתי אמצעית אל הקב"ה ברגעים קשים ואז אנו מגלים את ספר התהילים וכמה מתוק הוא אז, גם אם אין אנו מבינים את כל המילים לאשורם.
קיצרתי רבות, אך אני מפנה אותך למספר תשובות שעוסקות בשאלה למה אומרים תהילים,

https://www.kipa.co.il/ask/show.asp?id=27216 – הרב שמואל אליהו

https://www.kipa.co.il/ask/show.asp?id=81196 – חברים מקשיבים.

בהצלחה ושתזכה להעמיק ולהתמיד באמירת תהילים,

עמיחי


כתבות נוספות