שאל את הרב

אוהבת לראות סרטים רומנטיים, מה לעשות?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 21/03/20 20:28 כה באדר התשפ

שאלה

שלום, אני בת 17 ואוהבת לראות סרטים רומנטיים.

אף פעם לא ראיתי יותר מידי, וב"ה בהרבה מקרים עד עכשיו ידעתי להתגבר ולעצור.

אבל בכל זאת ראיתי וזה מבאס אותי, כי אני יודעת שזה פוגע בי!

אני רוצה להפסיק כי זה באמת סתם פוגע בי, אבל אני לא יודעת איך להפסיק. אשמח לעצות.

דבר נוסף, אני מפחדת שזה ישפיע לי בעתיד על החיים (עם בעלי בעז"ה) אני רוצה שבעז"ה עוד כמה שנים כשאני אתחתן הקשר שלי ושל בעלי יהיה שלנו ולפי מה שנכון לנו, ואיך שאנחנו. ולא לפי כל מיני דמויות פנטזיה או סרטים.

אבל מה שראיתי כבר ראיתי (לצערי).. מה עושים? איך אני יכולה היום "לדאוג" לזה שבעתיד האהבה והקשר שלי ושל בעלי תהיה באמת שלנו?

תשובה

היי יקרה,

תודה לך שפנית אלינו. אני ממש מקווה שבע"ה התשובה שלי תתן לך את המענה שחיפשת.

אין זה חידוש שאנחנו מושפעים מהסביבה שלנו. החידוש בעיני הוא לזהות ולהיות רגישים להשפעות השליליות (או החיוביות) של דברים עלינו תוך כדי מעשה. זה דורש הרבה בגרות וערנות לשים לב כבר בהווה שיש משהו בחייך שיכול להיראות תמים ובכל זאת להזיק. אשרייך על כך.

הזיהוי הוא צעד ראשוני גדול ומשמעותי, כי ההתמודדות שאת מתארת רלוונטית לכולנו, גם בתחומים שאנחנו לא שמים לב אליהם. ההתפתחות הטכנולוגית של העולם נוגעת בכל הצדדים של חיינו. פרץ החכמה שירד לעולם משפר את חיינו פלאים, רובנו נסכים שלא היינו רוצים לחזור אחורה בזמן לחמור ועגלה וכדומה. ועם כל הטוב הזה, הטכנולוגיה גם הביאה לפתחנו אתגרים וסוגיות שונות ומגוונות שדורשות התייחסות ובירור. סוגיית התרבות היא סוגיה גדולה שכמובן לא מצומצמת רק למה שאנחנו צורכים במודע ובבחירה דרך סרטים, אבל בגלל השאלה שלך נתייחס בעיקר לפן הזה של הדבר.

שמות וכותרות שונים ניתנו לוויכוח הפנימי שמתנהל כשעולה לנו קונפליקט בבחירה בין דבר טוב לטווח הארוך לבין משהו שמספק צורך מיידי לטווח הקצר. נראה שהמטרה שלך ברורה, את לא רוצה לראות סרטים רומנטיים כי יש לך הבנה שזה משפיע עלייך. המטרה ברורה, אז איך עושים את זה למרות הפיתוי?

1. לגלות מתי נקודות החולשה והחוזק שלך – מה קרה בפעמים שבהן הצלחת להתגבר על הרצון לפתוח סרט כזה. תנסי לחשוב מה נתן לך כוח ותעשי את הפעולות הדרושות כדי לשחזר את ההצלחה. במקביל כדאי גם לעשות בירור מה הוביל אותך לראות סרט כזה על אף שידעת שבאמת בתוכך את לא רוצה. שווה לעשות את הבירור הזה. אם תצליחי לעלות על הצורך הנפשי שהסרט מספק לך (סתם דוגמאות לסיבות שאנשים רואים סרטים - שיעמום, בריחה מהיומיום, רצון להפעיל את הדמיון והרגשות) אולי יהיה אפשר עם מעט מחשבה לחשוב על דרך אחרת לספק את אותו הצורך.

2. להקשות על עצמך – כדי לעשות שינוי אנחנו צריכים לדאוג שהסביבה תהיה הכי מיטיבה למטרה שלנו. כמו שההמלצה לאדם שעושה דיאטה זה כבר בשלב הקניות לא לקנות דברים לא בריאים כדי שברגע חולשה הוא לא יצטרך לעמוד בפיתוי – כך במקרה הזה אפשר לחשוב על דברים שיעזרו. איפה את רואה סרטים? אם במחשב אז תנסי לחסום אתרים של סרטים, אם זה בפלאפון אז כשאת לבד תשימי אותו בחדר אחר. דבר נוסף שאפשר לעשות זה לעשות חסימה במכשירים אלקטרונים שיגבילו את זמן השימוש בהם (יש כל מיני אפליקציות כאלה, בדרך כלל כדי שהורים יגבילו את זמן המסך של הילדים). את יכולה להתקין אפליקציה כזאת ולתת את הסיסמא לאחד ההורים או לחברה טובה. ככה גם ברגע של חולשה תאלצי להפסיק באמצע.

3. ידע זה כוח. ככל שתחדדי את ההבנה ותבססי את העמדה שלך למה את חושבת שזה מזיק לך ככה יהיה לך יותר קל להימנע מזה. קצת כמו שיש פחות סיכוי שרופא ייעשן כי הוא הכי מבין את הנזק שהעישון גורם לגוף. תחפשי ספרים, שיעורים, תשאלי מחנכת או דמות אחרת שאת מעריכה. זה עוזר.

מקווה שמה שהצעתי ייתן לך השראה ויועיל לך. אבל עם כמה שהפרקטיקה חשובה, אני בטוחה שבסוף את תמצאי את הדרך שלך להתקדם ולהשיג את המטרות שלך. כרגע אשמח להתמקד טיפה בחלק השני של השאלה שלך. איך לדאוג שהאהבה והקשר שיהיו לך עם בעלך בע"ה יהיו שלכם, ולא לפי דמויות מהסרטים.

תשובה מאהבה

מה הקשר בין השאלה שלך לבין תשובה? באמת באמת, הכל קשור לתשובה. "התשובה היא תופסת את החלק היותר גדול בתורה ובחיים..." (הרב קוק, אורות התשובה). התשובה היא מרכז החיים, כי כל עניינה של הבריאה זה התשובה. כשהקב"ה ברא את העולם הוא יצר ריחוק, פתאום יש יצירה שהיא לא הקב"ה. הקב"ה יצר את הריחוק בשביל ההתקרבות שתבוא אחר כך. אז דבר ראשון יש בזה משהו מנחם, שבכל ריחוק שלנו מעצמנו, מהמטרות שלנו, מהמסלול שלנו בעבודת ה' שלנו יש כוח גדול יותר שאולי בשבילו באה הנפילה הזאת מלכתחילה – ההתקרבות שתבוא אחריה. כל החיים אנחנו בעבודה לנקות את העיקר מהטפל, להשתחרר מהשפעות חיצוניות אלינו ולא להיות מנוהלים על ידן. ההשפעות לא מתחילות ונגמרות בסרטים, כל אדם שאת פוגשת, כל ספר, כתבה, מודעה ברחוב לוקחת חלק בבניית האישיות שלך והעמדות שלך. לטוב ולמוטב, כי ככה הקב"ה ברא אותנו, שכל הזמן נלמד ונתפתח ונתקדם ונהיה עם היד על הדופק לדברים שאנחנו רוצים להכניס ללב שלנו ולדברים שאנחנו רוצים להשאיר בחוץ. מה שאני מנסה להגיד זה שאי אפשר להילחם בהשפעות, זה חלק מהחיים. צריך לסנן אותן ולעשות חשבון נפש ולבחון איפה אנחנו עומדים ביחס לשאיפות שלנו, ולזכור שגם אם סטינו מהדרך תמיד תמיד אפשר לחזור.

ובע"ה לא משנה מה, הקשר שלך ושל בעלך יהיה אמיתי, וכשר וטהור ורק שלכם. מפגש בין כל שני אנשים הוא ייחודי ואין שני לו. ובע"ה וכשתפגשי את אותו אחד שאיתו תקימי את הבית שלך אני מאחלת לך שתזהו את החלקים האמיתיים וטהורים אחד של השני ותעצימו אותם. ובכל מקרה אל תשכחי שהבסיס שלך הוא הנשמה שלך, שהיא שלמה וטהורה ולא יכולה להיפגע.

הצעתי כבר קודם להיעזר במישהו נוסף, וארחיב את ההמלצה לבחור דמות קרובה ומשמעותית אלייך שאת סומכת עליה שתוכל ללוות אותך במחשבות ובתהליך שלך.

המון בהצלחה! מקווה שעזרתי,

נעמה

כתבות נוספות