לפני היות האינטרנט

רבים מאיתנו משתמשים בפורומים מידי יום,אבל מי יודע מה זה בכלל פורום? מהי קבוצת דיון ? ומאיפה זה הגיע ?

חדשות כיפה שייקה כץ 31/12/02 00:00 כו בטבת התשסג



אני מניח שאין צורך לספר על אתר האינטרנט "כיפה", ועל פורום "לא כלה דרכנו" הקיים בו, שהוקם עקב המדור בעיתון. אבל מי יודע מה זה בכלל פורום? מהי קבוצת דיון?


רבים מכירים את ההיסטוריה של האינטרנט, הרשת הכלל עולמית, שנבנתה על בסיס רשת תקשורת מחשבים של משרד ההגנה האמריקאי בתחילת שנות ה- 70. במקור, רשת זו הוקמה כמענה ליצירת תקשורת בין מחשבים בין סוכנויות הגנה ומחקר. רשת זו נבנתה בעצם על בסיס רשתות נסיוניות שהוקמו בין האוניברסיטאות בארה"ב ואח"כ גם בעולם. בהמשך הומצא האימייל, והונחו היסודות למה שכולנו מכירים היום כ WWW, ה world wide web, או בפשטות האינטרנט.


הרשתות שבין האוניברסיטאות לא היו דומות כלל למה שמוכר היום בכל בית. הכל התחיל במעין לוח מודעות אלקטרוני (שנקרא BBS Bulletin Board Service), שבו כל אחד יכול היה לפרסם הודעות לציבור. כל אחד יכול היה לקרוא את ההודעות ולהגיב, וכך נוצר מעין דיון ווירטואלי מתמשך.


כמובן שהרשת של משרד ההגנה (שכונתה Arpanet) לא הייתה פתוחה לציבור, ולוחות ה- BBS היו הנסיון הציבורי הראשון ליצירת קהילה ווירטואלית. בסוף שנות ה 70 היחידים שהיו ברשותם מחשבים ומודמים, או שידעו כיצד להשתמש בהם, היו מדענים וחובבי מחשבים, ולכן בתחילה היו רוב הדיונים בנושאי מחשבים ותקשורת אלקטרונית, אך לבסוף התרחב הדיון. לוחות ה- BBS יצרו מהפכה בתקשורת האלקטרונית, והם צצו בכל מקום. הלוחות נתנו אפשרות לכל משתמש מחשב בעולם לדבר עם אחרים על כל נושא שהוא, ומאוחר יותר אף לשחק משחקים ביחד, או לחלוק קבצים ותוכניות ביניהם, וכל זאת בחינם.


כיום לוחות אלו מוכרים בשם "קבוצות דיון" (Newsgroups). ניתן להתחבר לקבוצות דיון אלו בעזרת כל תוכנת דואר אלקטרוני כמו Outlook Express ודומותיה, או אפילו דרך מנוע החיפוש הפופולארי Google. תוכלו למצוא קבוצות על כל נושא אפשרי כמעט החל במחשבים, פוליטיקה ותחביבים, דרך תכניות טלוויזיה, דיונים אקדמיים, קבוצות תמיכה בכל נושא, וכלה בקבוצות בהן מחליפים קבצים ותמונות. אנשים רבים מצאו כי תחביב זה מרחיב את הידע שלהם באופן כללי ובפרט במחשבים. כאשר מנסים לקרוא הודעות ולענות עליהן, להוריד ולשלוח קבצים, ועוד - בעצם מתנסים במגוון תוכנות וטכניקות המוסיפות נסיון רב. "מכורים" רבים נמצאים בקבוצות הדיון והם תמיד שמחים לענות על שאלות ולפתור בעיות המועלות בקבוצת הדיון.


ניתן למצוא הרבה אתרים שכל מהותם היא קבוצות דיון, או פורומים בנושאים שונים. כבר אין צורך בתוכנת "חדשות" כדי להשתתף בהם, והמגוון גדול– ישנם אתרים ישראלים בהם יש עשרות פורומים, שחלקם אף התפרסם בתקשורת. מספר דוגמאות: www.rotter.net, www.fresh.co.il, www.hydepark.co.il, www.kipa.co.il ועוד רבים. לכל פורטל עברי כמו Ynet, או Walla יש אתר קהילות או פורומים משל עצמו. במהלך השנים התפתחה תרבות דיון ענפה בפורומים, ונוצרו כללים שונים להשתתפות. למי שמעוניין כדאי לשים לב למתרחש בפורום לפני שמתחילים להשתתף, אבל בהחלט שווה להציץ – אפשר ללמוד הרבה, ואפילו לפגוש חברים חדשים.