הפרשת חלה – כל מה שחשוב לדעת

רוצה לבצע הפרשת חלה אבל לא מכירה את התהליך? הגעת למקום הנכון. ריכזנו עבורך את כל המידע שאת צריכה לדעת על הפרשת חלה במקום אחד

12/04/24 15:50 ד בניסן התשפד

הפרשת חלה – כל מה שחשוב לדעת
הפרשת חלה אפשר גם עם הילדים, צילום: shutterstock

מה זה הפרשת חלה?

מצווה מהתורה להקדיש לה' את החלק הראשון שנוטלים מעיסת הבצק ממנה מכינים מאפים. כשבית המקדש היה קיים היו נותנים לכוהנים את תרומת החלה והם היו אוכלים אותה בטהרה.
היום כולנו טמאי מתים ולכן אף אחד לא יכול לאכול את התרומה של הפרשת החלה, ולכן נהוג לשרוף את תרומת החלה.
למעשה, מי שמכין בצק עם יותר מ1.200 ק"ג קמח מפריש חלה ללא ברכה, ומעל 1.600 ק"ג (ויש אומרים 2.250 ק"ג) מפריש חלה עם ברכה.

סדר הפרשת חלה

עם השנים נקשרו להפרשת החלה סגולות רבות, ומלבד הברכה עצמה נהגו לאמר מספר יהי רצונים ופרקי תהלים

מִזְמוֹר לְתוֹדָה: הָרִיעוּ לַיהוָה, כָּל-הָאָרֶץ: עִבְדוּ אֶת-יְהוָה בְּשִׂמְחָה; בֹּאוּ לְפָנָיו, בִּרְנָנָה: דְּעוּ כִּי יְהוָה, הוּא אֱלֹהִים: הוּא-עָשָׂנוּ, ולא (וְלוֹ) אֲנַחְנוּ עַמּוֹ, וְצֹאן מַרְעִיתוֹ: בֹּאוּ שְׁעָרָיו, בְּתוֹדָה חֲצֵרֹתָיו בִּתְהִלָּה; הוֹדוּ-לוֹ, בָּרְכוּ שְׁמוֹ: כִּי-טוֹב יְהוָה, לְעוֹלָם חַסְדּוֹ; וְעַד-דֹּר וָדֹר, אֱמוּנָתוֹ:

תפילה לפני הפרשת חלה

יהי רצון מלפניך ה' אלוקינו ואלוקי אבותינו שבזכות מצווה זו ובזכות הפרשת התרומה יתוקן עוון חוה אם כל חי שסבבה מיתתו לאדם הראשון שהוא עיסתו של עולם ובזכות מצווה זו תבטל המוות מן העולם ותמחה דמעה מעל פנים ותשלח ברכה בביתנו אמן כן יהיה רצון. וכן יהי רצון מלפניך שתברך עיסותינו כמו ששלחת בה ברכה בעיסות אימותינו שרה, רבקה, רחל ולאה ויקוים בנו הפסוק "ראשית עריסותיכם תתנו לכהן להניח ברכה אל ביתך" אמן כן יהי רצון. הריני באה לקיים מצות הפרשת חלה לתקן שורשה במקום עליון לעשות נחת רוח ליוצרנו ולעשות רצון בוראנו. ויהי נועם ה' א- להינו עלינו ומעשה ידינו כוננה עלינו ומעשה ידינו כוננהו.

 

מברכים את ברכת הפרשת חלה

ברוך אתה ה' אלוהינו מלך העולם אשר קדשנו במצוותיו וצוונו להפריש חלה תרומה (לאשכנזים: חלה מן העיסה)

לוקחים חתיכה קטנה מן העיסה, מרימים אותה ואומרים:"הֲרֵי זוֹ חַלָּה"

 

צפו: סרטון הפרשת חלה

 

ברכה להפרשת חלה

את הברכה יש לברך רק לאחר עירוב הקמח והמים, ועדיף בסוף לישת הבצק
לאחר שמברכים לוקחים (מפרישים) חתיכה כלשהי מהבצק ואומרים: "הרי זו חלה".
את החתיכה שהופרשה יש לשרוף או לעטוף בשתי עטיפות ולהשליך לפח.

ברכת הפרשת חלה נוסח עדות המזרח

ברוך אתה ה' אלוהינו מלך העולם אשר קדשנו במצוותיו וצוונו להפריש חלה תרומה

ברכת הפרשת חלה נוסח אשכנז

ברוך אתה ה' אלוהינו מלך העולם אשר קדשנו במצוותיו וצוונו להפריש חלה מן העיסה

ברכת הפרשת חלה נוסח תימן

ברוך אתה ה' אלוהינו מלך העולם אשר קדשנו במצוותיו וצוונו להפריש חלה

תפילה לאחר הפרשת החלה

"יְהִי רָצוֹן מִלְּפָנֶיךָ שֶׁבִּזְכוּת מִצְוַת הַפְרָשַׁת חַלָּה, תֵּחָשֵׁב כְּאִלּוּ קִיַּמְתִּיהָ בְּכָל פְּרָטֶיהָ וְדִקְדּוּקֶיהָ, וְתֵחָשֵׁב הֲרָמַת הַחַלָּה שֶׁאֲנִי מְרִימָהּ, כְּמוֹ הַקָּרְבָּן שֶׁהֻקְרַב עַל הַמִּזְבֵּחַ שֶׁנִּתְקַבֵּל בְּרָצוֹן, וּכְשֵׁם שֶׁאֲנִי מְקַיֶּמֶת מִצְוַת חַלָּה בְּכָל לֵב, כָּךְ יִתְעוֹרְרוּ רַחֲמָיו שֶׁל הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא לְשָׁמְרֵנִי מִצַּעַר וּמִמַּכְאוֹבִים כָּל הַיָּמִים. אָמֵן. רִבּוֹנוֹ שֶׁל עוֹלָם שֶׁתְּרַחֵם עַל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל, עַל חַיָּלֵי צָבָא הֲגַנָּה לְיִשְׂרָאֵל, כּוֹחוֹת הַבִּטָּחוֹן וְהַהַצָּלָה, וְשֶׁתִּשְׁלַח לָהֶם רְפוּאָה שְׁלֵמָה וְהַצְלָחָה בְּמַעֲשֵׂי יְדֵיהֶם, וְעֵינֵנוּ לְךָ נְשׂוּאוֹת שֶׁתְּרַחֵם עַל הַחֲטוּפִים וּתְשִׁיבֵם לְחֵיק מִשְׁפְּחוֹתֵיהֶם בְּחֵן בְּחֶסֶד וְחֶמְלָה, בְּרִיאִים וּשְׁלֵמִים בְּגוּפָם וּבְנַפְשָׁם וְכָל אֲשֶׁר לָהֶם, וּבוֹרֵא רְפוּאוֹת יְרַפֵּא אֶת כָּל הַפְּצוּעִים, הַחֲיָלִים וְהָאֶזְרָחִים בִּרְפוּאָה שְׁלֵמָה, רְפוּאַת הַנֶּפֶשׁ וּרְפוּאַת הַגּוּף וְיַחְזְרוּ לְאֵיתָנָם וְשִׂמְחַת עוֹלָם עַל רֹאשָׁם וְתִגְאָלֵנוּ גְּאֻלָּה שְׁלֵמָה לְמַעַן שְׁמֶךָ, כַּכָּתוּב: "וְהָיָה ה' לְמֶלֶךְ עַל כָּל הָאָרֶץ, בַּיּוֹם הַהוּא יִהְיֶה ה' אֶחָד וּשְׁמוֹ אֶחָד".

 

מתכון לחלת מפתח

חלת מפתח

חלת מפתח צילום: חנה פנט

הפרשת חלה מתכון

מצרכים לחלות

  • 1 ק"ג קמח
  • 1.5 כוסות מים חמימים (קרוב לודאי שיהיה צורך להוסיף עוד מים)
  • 2 ביצים
  • 2/3 כוס שמן (3/4 חבילת מחמאה)
  • 2/3 כוס סוכר
  • 1 כף מלח
  • 2 כפות שמרים יבשים
  • אפשר להוסיף משפר אפיה לפי ההוראות שעל הקופסה.

הוראות הכנה

  1. שמים בקערה או במיקסר את השמרים, קצת סוכר וקצת מים חמימים מערבבים בכף וממתינים כמה דקות עד שהתערובת תוססת מעט.
  2. מוסיפים את יתר החומרים ולשים עד לקבלת בצק אחיד ומעט דביק.
  3. (אם מעבדים במיקסר, ממשיכים לישה ותוספת של מעט מאוד מים בכל פעם. עד שהבצק רך וכמעט לא נצמד כולו לוו הלישה)
  4. לאחר מכן מתפיחים את הבצק במשך שעה (הכפלת נפח)
  5. קולעים את החלות (בצורה רופפת)
  6. מורחים את החלות בביצה טרופה. מפזרים שומשום, מלח בישול/ פרג/ קצח.
  7. ממתינים להתפחה שניה במשך חצי שעה.
  8. אופים את החלות במשך 15-20 דקות בחום של 180 מעלות. עד לצבע זהוב חום. מקררים על רשת.

המתכון הכי טוב לחלות, באדיבות "חלות הרבנית״ (מיכל הריס)

חלות לשבת

חלות לשבת צילום: לירן מימון

סגולות בהפרשת חלה

בניפוי הקמח: אנא ה' עזור לי להוציא את הרע, ועזור לי לעשות בירור ולנפות בין הטוב לרע, ולהוציא את כל המשפטים וכל הדברים שלא מקדמים אותי בעבודת ה'. עזור לי לעשות בירור בין האסור למותר.

בהוספת הסוכר: מסמן את החסד לחוש מתוק ולהתפלל. אנא ה' עזור לי להיות בעלת חסד, שאהיה אימא ורעיה טובה, אוהבת, רכה, נחמדה וחמה. להשתמש רק במילים טובות, שתהיה לי תורת חסד על לשוני, לברך את בעלי וילדי ולעודדם. עזור לי בוראי לתקן את מידותיי במתיקות.

בהוספת המלח: המלח מסמל את הגבולות. אנא ה', עזור לי שיהיה לי גבולות לעבודתך, להציב גבולות נכונים לילדי-אבל באהבה, שיהיה להם איזון בנפש, עזור לי ללמד אותם להתמודד עם הלא ולקבל באהבה. עזור לי בוראי להיות בעלת חכמה, תפילה ומידות.

בהוספת השמרים: עזור לי שתהיה לי התלהבות בעבודת ה' בצניעות, להיות תוססת בתוך ביתי, אישה פעילה לשם שמים, שתהיה לי שמחת חיים ושמחה בלב. אנא בוראי, עזור לי להעביר לילדי ולכל מי שיביט בי שחיים של תורה זה חיים של שמחה.

בהוספת המים: מסמל את החיים ואת התורה. אנא ה׳ עזור לגדל ולחנך בתורה בבריאות הגוף והנפש את ילדיי, לתת להם שמחת חיים, כדי שתהיה להם אהבת חינם.

בהוספת השמן: שמן זה ברכה. אנא ה׳ שתהיה לנו פרנסה טובה, אושר וברכה בביתנו, ברכה בחינוך ילדינו, ברכה בכל מעשי ידינו.

בלישה: אנא ה' עזור לי שיהיה לי רכות וגמישות בעבודת ה', שכל מי שיאכל מין הלחם שיצא מזה - תהיה לו בריאות הגוף והנפש לעבודת ה'.

לאחר כיסוי הבצק: אנא ה' עזור לי שיהיה בבצק הזה הברכה כמו שברכת את עיסות אימהותנו הקדושות שרה, רבקה רחל ולאה. ותן לנו פרנסה טובה אושר ושמחה ברכה בכל מעשה ידינו.

 

הפרשת חלה- שאלות נפוצות:

  • למה עושים הפרשת חלה?

    מצווה מהתורה להפריש מכל מאפה מחמשת מיני דגן - חלק שיינתן לכהן על מנת שיאכל אותו בטהרה, בדומה לתרומה. מצווה זו מתקיימת רק בארץ ישראל ורק בזמן שבית המקדש קיים, אבל חכמים תיקנו שהיא תקויים גם בחו"ל וגם לאחר חורבן בית המקדש. זמן הפרשת חלה נחשב לשעת רצון.

  • מהי הכמות הנדרשת לצורך הפרשת חלה?

    לדעת האשכנזים - עיסה שיש בה 1.2 ק"ג קמח יש להפריש בלא ברכה, ומ-1.66 ק"ג יש להפריש בברכה. לדעת הגר"ע יוסף - יש להפריש בלא ברכה מ-1.2 ק"ג, ומ-1.55 ק"ג יש להפריש בברכה. לדעת הגר"מ אליהו - יש להפריש בלא ברכה מ-1.66 ק"ג, ומ-2.486 ק"ג יש להפריש בברכה.

  • מתי עושים הפרשת חלה עם ברכה ומתי בלי ברכה?

    כאשר ישנו ספר האם הכמות מצריכה הפרשת חלה או לא, מפרישים חלה אך בגלל הספק לא מברכים עליה, תוכלו לקרוא על הכמויות עליהם מפרישים בברכה בשאלה הקודמת

  • מה אפשר לעשות עם בצק של הפרשת חלה?

    התורה צוותה לתת את החלה לכהן כדי שיאכלה בטהרה. בימינו כולם טמאי מתים, ולכן אין נותנים את החלה לכהן. לכתחילה יש לשרוף את החלה, ויש מקילים לעוטפה בשתי עטיפות ולהשליכה לאשפה.

 

שאלות בנושא הפרשת חלה בשאל את הרב

כתבות נוספות