שאל את הרב

האם להסכים לסעודת אמנים ולטקס הפרשת חלה

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 27/08/15 07:48 יב באלול התשעה

שאלה

שלום לרב שרלו שליט"א

אני רב צעיר, מכהן בקהילה יחסית גדולה, התייעצתי אתך בעבר ואני רוצה לבקש שוב את עזרתך מהניסיון שלך.

פנו אלי כמה נשים שרוצות לעשות ערב גדול לפני ראש השנה כדי שזה יהיה חויה רוחנית. במרכז הערב הם רוצות להביא את טקס "הפרשת חלה" ואחר כך "ברכות" למיניהן כדי להתקרב לקב"ה וכדו'. הם גם ביקשו שאני אבוא.

כל העניין נראה לי עוד פעם הליכה מחדש למה שהנביאים אמרו על הקורבנות. הנשים האלה אינם מהמקפידות במצוות ובהגעה לבית הכנסת. גם כל העניין של לעשות בצק כדי להפריש חלה או לאכול משהו מוזר כדי לברך ברכה מוזרה הוא נראה לי נטע זר בכל התפיסה היהודית. אמנם לא למדתי אצלך אבל אני מכיר את התפישה שלך על הקורבנות ועל הצדק החברתי וכו', ועל כן אני מבקש בעצתך מה לעשות ובעיקר האם לנצל את ההזדמנות "ולנתץ את הפסילים" או שלהסכים.

תודה, ואודה לך על תשובה מהירה כדי שהיא תהיה רלוונטית.

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן

תשובה



שלום וברכה לרב הי"ו,
אני מעריך כי לפני שלושים שנה הייתי עונה לך אחרת מהיום. אז הייתי עונה לך שזו הזדמנות מצוינת אכן "לנתץ את הפסילים", לדרוש דרשות חדות ונוקבות על התפישה הרעה הזו, שזו חזרה על "למה לי רוב זבחכם", שאם רוצים לעשות משהו לפני ראש השנה הוא צריך להיות רחוק מטקסים וקרוב לשינוי רוחני פנימי, ועוד ועוד, ולא זו בלבד שבוודאי שלא הייתי מוכן לדרוך ולשים את רגלי במקום כזה, אלא שגם הייתי מנסה למנוע את האירוע הזה, שכן הוא אירוע מזיק מאוד.

היום אני נוהג אחרת, וזאת בלי לשנות דבר מעמדותיי. רק להוסיף להם.
כל מה שכתבת הוא תלוי קונטקסט, גם לדבריך. הלוא הנביאים בוודאי שלא יצאו נגד הקורבנות. הם יצאו נגד תפיסה מעוותת של הקורבנות, בשעה שאין תשתית של צדקה ומשפט, של תיקון חברתי, ושל עיוות במידות ומשקלות. מטרתם לא הייתה לנתק את העם מעילוי הקודש ומבית המקדש. מטרתם הייתה לבנות סולם נכון.
למה אפוא שלא תלך בעקבותיהם ? למה שלא תהיה חלק מחוויה רוחנית שנשים חשות קרובות אליה, בלי ביקורתיות ובלי ניסיון לשפוט מי ירא שמיים ומי לא ? למה שלא תהיה חלק גם מהתקרבות כזו לקב"ה, בדרכן שלהן ?
אולם, אם ברצוננו ללכת אכן בעקבות הנביאים – הצע להן, ואפילו דרוש מהן, לקיים את האירוע לאחר תיקון מהותי בתחום הצדקה ובתחום המשפט. לאמור: נצל את ההזדמנות ולמד איתן ביחד את תפישת הנביאים; דבר על הצורך לבנות תשתית משמעותית קודם שבאים בשערי הפרשת חלה וברכות על פירות אקזוטיים; על ידי כך אכן תבנה קומה מלאה.
תאר לך ערב כזה: בחלקו הראשון – מביאים לכך שכל המשתתפות חותמות על כרטיס אד"י, אחד התיקונים שצריך לעשות. החלטת הרבנות הראשית משנת תשמ"ז הכירה במוות המוחי; היא הותירה את בעיית האמון ברופאים, שנפתרה על ידי חוק קביעת המוות המוחי; לא זו בלבד, אלא שגם כיום ישנה אפשרות לרב המוסמך הן על ידי הרבנות הראשית והן על ידי משרד הבריאות ללוות משפחות בהחלטתן הקשה. עתה אין סיבה מוצדקת שלא להירתם לאחת המצוות החשובות ביותר – הצלת חיים. זו אפוא דוגמה למה שניתן לעשות, לא כניגוד לקורבנות ("הפרשת חלה" ו"ברכות") אלא כתשתית היסוד.
אפשרות נוספת היא החלטה כי הקהילה שלך פותחת במבצע גדול להנגשת בית הכנסת למי שבית הכנסת אינו מונגש לו: בין אם מדובר בבעלי מוגבלויות פיזיות שאינם יכולים לבוא או אינם יכולים לעלות לתורה; בין אם מדובר בנשים עם עגלות ובמדרגות בלתי עבירות לעזרת נשים; בין אם מדובר בשיפור השמיעה; בין אם מדובר בחוסר נגישות במובן הרוחני של הדבר- בית הכנסת פותח את שעריו לצורך בר מצווה לציבור הכללי וכדו'. ואז לפנות ל"הפרשת חלה" ו"סעודת אמנים".
וכן על זה הדרך.

האם לא נראה לך שזה יביא בכנפיו תועלת מרובה יותר, ותנועה רוחנית משמעותית שיותר ?

כל טוב, ואשמח להמשיך ולדון בעניין.

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן

כתבות נוספות