רכב נוח לפרשת נח: מבחן דרכים – סיטרואן C5 AirCross

השבוע נקרא את פרשת נח, וזה הזמן המתאים ביותר לפרסום מבחן דרכים לסיטרואן C5 AirCross רכב שנוחות הוא הערך עליו ניתן דגש רב בתכנון ובייצור שלו

חדשות כיפה מוטי שטרן 29/10/19 09:48 ל בתשרי התשפ

רכב נוח לפרשת נח: מבחן דרכים – סיטרואן C5 AirCross
צילום: מוטי שטרן

יצרני הרכב הצרפתים בכלל וסיטרואן בפרט צברו מוניטין רב בתחום נוחות הנסיעה. דה-שבו, DS ודגמי סיטרואן רבים הצטיינו בנוחות נסיעה מצוינת.
שמות הדגמים "C5" ושילוב המילה "Cross" בשם הדגם אינם חדשים ברשימת השמות של דגמי סיטרואן.
C5 היתה המשפחתית הגדולה של סיטרואן ושני הדורות שלה נמכרו פה בשנים 2005-2015 ובזכות מערכת מתלים הידרו-פנאומטיים היתה מאוד נוחה.
ה- C Crosser היה מיצובישי אאוטלנדר (דור שני) עם סמל סיטרואן וכיול מתלים רך מוכוון נוחות (ותואמו פג'ו 4008 שלא הגיע לארץ) ושווק בשנים 2008-2010 במספרים נמוכים מאוד.
סיטרואן C5 CrossOver מהווה שילוב בין השניים, מרכב של ג'יפון C Crosser ואיכות נסיעה מצטיינת של C5.
ה- C5 AirCross משווק עם שתי יחדות הנעה: טורבו דיזל  בנפח 1.5 ליטר המספק 130 כ"ס ומנוע טורבו בנזין בנפח 1.6 ליטר המספק 180 כ"ס. שניהם מעבירים את הכוח לגלגלים הקדמיים באמצעות תיבת 8 הילוכים ובשתי רמות גימור: FEEL ו- SHINE PK:
דיזל FEEL – 148,990 ₪
דיזל SHINE PK – 174,990 ₪
בנזין FELL – 159,990 ₪
בנזין SHINE PK – 179,990 ₪ (רכב המבחן)

C5 AirCross משלב את הנוחות של C5 והשימושיות של C Crosser

C5 AirCross משלב את הנוחות של C5 והשימושיות של C Crosserצילום: מוטי שטרן


עיצוב חיצוני
בדור הראשון של הקקטוס יצרה סיטרואן סגנון עיצוב חדש המלווה את כל הדגמים ששווקו אחריו ה- C5 AirCross ממשיך בקו העיצובי של ה- C3 AirCross באופן מוקפד יותר ועם פרופורציות טובות יותר בזכות ממד האורך הנדיב העומד על 4.5 מטר בדיוק וממד רוחב נדיב העומד על 186 ס"מ.
בחזית הרכב פס כרום אורכי כפול המשולב עם סמל סיטרואן ובקצותיו תאורת LED ואיתות צרים, מתחתיו גריל קדמי צר התחום בפנסים ראשיים צרים גם הם ובתחתית שני כונסי אוויר עם מסגרת בצבע חבילת הצבע. בצד הרכב בולטת קורה כסופה מאחורי הדלת האחורית השוברת את קו החלונות השחור היוצר "גג צף". בתחתית הדלתות משולבות כריות Air  Bump  כשהקדמית צבועה בצבע חבילת העיצוב. פריט נוסף הצבוע בצבע חבילת העיצוב הוא החלק התחתון של מסילות הגגון.
מאחור, יחידות תאורה גדולות המחולקות לארבעה מלבנים ותחתית פגוש אחורי שחורה מאסיבית שמתחתיה שני פתחי דמה רבועים של מפלט.

רכב המבחן בצבע לבן ברמת האבזור SHINE PK מצוייד בחישוקי 19 אינץ' נאים התחומים קשתות גלגלים עם מסגרת שחורה נראה נהדר והפריטים צבועים בצבע הכתום של חבילת הצבע מהווים תוספת עיצובית מבורכת.
 

הקו העיצובי של הקקטוס באופן מוקפד עם פרופורציות טובות

הקו העיצובי של הקקטוס באופן מוקפד עם פרופורציות טובותצילום: מוטי שטרן


תא נוסעים ואבזור
כשנכנסים ל- C5 AirCross מתקבל רושם של רכב מרווח וגדול. ואכן עם רוחב של כמעט 186 ס"מ, כמעט 170 ס"מ גובה ובסיס גלגלים של 273 ס"מ – מתקבל תא נוסעים מרווח בשתי שורות המושבים ובתא המטען עצום בנפח של 580-720 ליטר (המשתנה לפי מיקום שורת המושבים האחוריים). עיצוב תא הנוסעים ממשיך בקו העיצוב של הקקטוס וה- C3 AirCross עם תבנית ה- Air Bump בדיפון הדלתות, מושבי הכורסא הרחבים עם ריפוד המורכב מריבועים ופתחי מיזוג כפולים, אך בניגוד לאחיו הקטנים – תא הנוסעים משודרג ומזכיר את בן דודו המאובזר – פג'ו 3008 עם ידית הילוכים המזכירה מצערת מטוס ותא האחסון בין המושבים העצום, המקורר עם פתיחה מפוצלת.

ברכב המבחן שצויד בגג פנוראמי וריפודים בהירים – תא הנוסעים היה נעים לשהיה.
איכות החומרים מאכזבת, הפלסטיק מחוספס ולא נעים למגע, אך איכות ההרכבה מצויינת.
אבזור הבטיחות מרשים כבר ברמת הבסיס FEEL וכולל: התראה על רכב בשטח "מת" במראות הצד (שנדיר למצוא בגרסאות בסיס), 6 כריות אוויר, תיקון סטייה מנתיב, בלימת חירום אוטונומית, זיהוי תמרורים והמלצה להתאמת מהירות בקרת השיוט, חיישני חניה מקוריים קדמיים ואחוריים ומצלמת רוורס עם "מבט על". גרסת SHINE PK מוסיפה גם: בקרת שיוט אדפטיבית הכוללת שמירת הרכב במרכז הנתיב ומעבר אוטומטי בין אור דרך לגבוה.

אבזור הנוחות מרשים כבר בגרסת FEEL וכולל: בקרת שיוט (לא אדפטיבית), קיפול חשמלי למראות הצד, חיישני גשם ותאורה, פנסי ערפל, בקרת אקלים מפוצלת עם פתחים למושב האחורי, בלם יד חשמלי ומערכת מולטימדיה מקורית עם Android Auto / Apple CarPlay ולוח שעונים דיגיטלי עם אפשרויות תצוגה מגוונות בעברית. רמת האבזור SHINE PK מוסיפה: גג פנוראמי חשמלי נפתח, פתיחת תא מטען חשמלית באמצעות הרגל, כניסה והנעה ללא מפתח, תאורת LED ראשית, חניה אוטומטית ומשטח טעינה אלחוטי לטלפון.
 

תא הנוסעים מרווח ורשימת אבזור הנוחות והבטיחות ארוכה 

תא הנוסעים מרווח ורשימת אבזור הנוחות והבטיחות ארוכה צילום: מוטי שטרן


יוצאים לדרך
Citroen Advanced Comfort – היא גורם מנחה בתכנון ה- C5 AirCross ולפי תפיסה זו מתוכננים רכיבים שונים ברכב לשיפור הנוחות. זה כולל מושבי כורסא נוחים עם 3 שכבות ריפוד להתאמה מרבית לגוף הנוסע, חלונות כפולים לבידוד רעשים וכמובן בולמי זעזועים עם פעולה הידראולית פרוגרסיבית כפולה. או במילים פשוטות יותר בולמי זעזועים כפולים, רכיב אחד מטפל בצורה רכה בטיפול במהמורות רגילות ורכיב שני מטפל במפגעי כביש קשים ומחזיר את מתלי הרכב למצבם הרגיל בקצב איטי ומרוסן שתורמים רבות לאיכות נסיעה גבוהה. לרכות זו יש מחיר, רכינה ניכרת בסיבובים המפחיתה את יציבות הרכב.
תא הנוסעים מרווח מאוד והחלונות הגדולים ביחד עם הגג הפנוראמי הופכים אותו את השהייה בו לנעימה מאוד. הרכב מצויד בתאי אחסון רבים וביום המבחן החם, התא המקורר בין המושבים הקדמיים התגלה כיעיל מאוד לשמירת 2 בקבוקי ליטר וחצי קרים.
הדבר העיקרי שהפריע לי הוא המכלול של משענת היד ותא האחסון בדלת הנהג שפגע במרחב לרגל שמאל שלי.
ה- C5 AirCross מוצע עם שתי יחידות הנעה דיזל ובנזין המשמשות דגמים רבים של קונצרן PSA. רכב המבחן צויד במנוע הבנזין עם הספק מכובד של 180 כ"ס ומומנט נדיב של 25.5 קג"מ ותיבת 8 הילוכים פלנטארית שכצפוי סיפקו ביצועים מצוינים בכל תוואי דרך עם צריכת דלק על 12 ק"מ לליטר (ברכב עם מנוע דיזל, צריכת הדלק טובה יותר). 
תפעול מערכות הרכב דורש הסתגלות. כמו ברכבי קבוצת PSA ידית בקרת השיוט האדפטיבית נמצאת מאחורי ההגה ולא נוחה לתפעול, אך בקרת השיוט עובדת נהדר. ברכב המבחן הותקנה מערכת המולטימדיה CONNECT IT של קבוצת לובינסקי, ה- WAZE נוח מאוד לתפעול, הפקודות הקוליות מושמעות ברמקול חיצוני וזה מצוין, אך גם אפליקציות המוזיקה של המערכת מושמעות ברמקול החיצוני ולא ברמקולים של הרכב. מתחת המסך יש שורה של לחצני Touch למעבר בין הפונקציות השונות, אך הם דורשים הסתת מבט לכיוונם ופחות נוחים מכפתורים פיזיים.

 נוחות הנסיעה של ה- C5 AirCross מתעלה בכביש ובשביל

נוחות הנסיעה של ה- C5 AirCross מתעלה בכביש ובשבילצילום: מוטי שטרן

סיכום
עד לפני מספר שנים, פלח השוק המרכזי בארץ היה רכב 1,600 סמ"ק סדאן קומפקטי. לסיטרואן לא היה בישראל רכב סדאן כזה (היו לה בעיקר גרסאות 5 דתות או סטיישן שימושיות). עתה, בעידן בו רכבי הפנאי הקומפקטיים (C-SUV) הם פלח השוק הגדול – C5 AirCross מציב את סיטרואן סופסוף בפלח השוק העיקרי במחיר אטרקטיבי כשהוא מציג יתרונות נוספים כמו מרחב ונוחות נסיעה טובה, יחידות הנעה חזקות, אבזור עשיר ובעיקר אבזור בטיחות נדיב כבר ברמת האבזור הבסיסית ועם אחריות מורחת לחמש שנים או 120,000 ק"מ.
לדעתי, גרסת FEEL עם מנוע דיזל במחיר 148,990 ₪ מציעה תמורה מעולה למחיר והפשרה העיקרית בבחירה בה היא הוויתור על בקרת שיוט אדפטיבית.
 

למבחני דרכים נוספים