אגדת שטח בגרסה המודרנית |מבחן דרכים – לנדרובר דיפנדר

בהחלפת דור בתעשיית הרכב, המתבצעת כל 5-7 עובר הרכב שדרוג ושיפור ניכרים. הדיפנדר הראשון שמר על תצורתו המקורית כשבעה עשורים, דור חדש שהוצג לאחר תקופה כה ארוכה כולל הרבה מעבר לשדרוג ושיפור – הוא עבר מהפכה

חדשות כיפה מוטי שטרן 19/05/21 13:11 ח בסיון התשפא

אגדת שטח בגרסה המודרנית |מבחן דרכים – לנדרובר דיפנדר
לנדרובר דיפנדר, צילום: מוטי שטרן

הדיפנדר המקורי היה רכב המיועד לשטח, כמעט לכל שטח, חוץ מהכביש. קהל היעד שלו היה אנשים הנוסעים בשטח: חקלאים, מדריכי טיולים, מטיילים וכמובן גם כוחות הבטחון. בשטח הוא הצטיין ולא היה מקום שאליו לא יכול היה להגיע. בכביש התמונה היתה שונה – הוא היה רועש, חלש ורשימת האבזור שלו לא היתה ארוכה. תקנות הבטיחות וזיהום האוויר, הכריעו את הדיפנדר הקשיש בסוף העשור הקודם ולפני שנה הגיע המחליף המודרני שלו. מבחן הדרכים הוא הזדמנות לראות איך הדיפנדר מתנהג מחוץ לשטח...

צילום: מוטי שטרן

את הדיפנדר תוכלו לקבל באחת התצורות הבאות:

90 S200 –498,000 ₪, 3 דלתות, 5 מקומות ישיבה, דיזל 200 כ"ס

90 SE250 – 545,000 ₪, 3 דלתות, 5 מקומות ישיבה, דיזל 250 כ"ס

90 Se400 –615,000 ₪, 3 דלתות, 5 מקומות ישיבה, בנזין 200 כ"ס

110 S200 –508,000 ₪, 5 דלתות, 5 מקומות ישיבה, דיזל 200 כ"ס

110 SE250 – 598,000 ₪, 5 דלתות, 7 מקומות ישיבה, דיזל 250 כ"ס (רכב המבחן)

110 Se400 –698,000 ₪, 5 דלתות, 7 מקומות ישיבה, בנזין 200 כ"ס

הדיפנדר המקורי הפך לאייקון מוטורי ובדומה לדגמים מחודשים אחרים של אייקונים מוטוריים כמו החיפושית והמיני, בפני המעצבים נותר אתגר של עיצוב דגם חדש עם עיצוב עדכני המשמר את מאפייני הדגם המקורי.

מפגש עם הדיפנדר החדש, מוכיח שמעצביו הצליחו לעמוד במשימה. העיצוב הרבוע התמתן אך משמר מאפייני עיצוב עם פרשנות מודרנית ביחידות התאורה הקדמיות והאחוריות, בגלגל הרזרבי על הדלת האחורית ועם החלונות האלפיניים הצרים המתעגלים במפגש בין קו החלונות לגג.

 העיצוב המודרני משלב אלמנטים של הדיפנדר המקורי ביחידות התאורה, בברגים החשופים ובמכסה המנוע הרבוע עם "משטחי דריכה"

 העיצוב המודרני משלב אלמנטים של הדיפנדר המקורי ביחידות התאורה, בברגים החשופים ובמכסה המנוע הרבוע עם "משטחי דריכה"צילום: מוטי שטרן

רכב המבחן בצבע ירוק זית מטאלי בשילוב גג בצבע שחור, המידות המאוד נדיבות שלו (קצת יותר מ-5 מטר אורך, 2 מטר רוחב וכמעט 2 מטר גובה) יוצרים נוכחות שקשה להתעלם ממנה וביחד עם קשתות גלגלים מאסיביות ומושחרות, צמיגים בחתך גבוה העוטפים חישוקי 20 אינץ' ומכסה מנוע רבוע עם משטחים מחוספסים (המזכירים את משטחי הדריכה בדגם המקורי) משדרים את התדמית של רכב הרפתקאות.
ברכב המבחן הותקנו שנורקל, מזוודת צד וסולם צד המחזקים את התדמית ההרפתקנית (אני הייתי מוותר על המזוודה והסולם משום שהם מסתירים את חלונות הצד האחוריים והופכים את שורת המושבים השלישית לחשוכה והשימוש בהם המתבצע עם מפתחות מתכת פשוטים מאכזב).

 העיצוב מצליח לשלב חדש עם ישן והממדים הנדיבים תורמים לנוכחות

 העיצוב מצליח לשלב חדש עם ישן והממדים הנדיבים תורמים לנוכחותצילום: מוטי שטרן

המידות הנדיבות מוצאות ביטוי בתא הנוסעים עם מרווח ראש עצום בכל השורות, ממד רוחב נדיב המאפשר לשלושה מבוגרים לשבת בנוחות בשורת המושבים השנייה (שנהנים גם מבקרת אקלים עצמאית, שקעי טעינה ואפילו שקע חשמל 220V. שורת המושבים השלישית תתאים בעיקר לילדים או למתבגרים וכאשר היא בשימוש, נפח תא המטען קטן מאוד ועומד על 157 ליטר (מזל שיש מזוודת צד...), קיפול השורה השלישית יוצר תא מטען עצום שהדלת הפתיחה שלו נפתחת לצד ומצויידת בבוכנה וממתנת את עוצמת פתיחתה.
החלונות הגדולים מכניסים שפע של אור לתא הנוסעים וביחד עם ריפוד העור והדיפון הבהירים הופכים את השהות בו  למאוד נעימה.

בזכות המידות הנדיבות המרווח בתא הנוסעים מעולה, האבזור והאיכות, כצפוי ברמה גבוהה

בזכות המידות הנדיבות המרווח בתא הנוסעים מעולה, האבזור והאיכות, כצפוי ברמה גבוההצילום: מוטי שטרן

הספרטניות של הדיפנדר המקורי מפנה את מקומו להידור ורשימת אבזור ארוכה, אך גם כאן נשמרו מאפיינים של הדור הראשון: ברגי מתכת בולטים מסביב לדיפון הדלתות, החלונות האלפיניים שהוזכרו וכמובן תנוחת הישיבה הגבוהה. כצפוי, הנהג והנוסע לצידו נהנים משפע של מקום ובשילוב של תנוחת ישיבה גבוהה וחלונות גדולים מאפשרים ראות טובה קדימה ולצדדים.

תאי אחסון לא חסרים, מלבד המקומות הסטנדרטיים ובתא העצום שבין המושבים, יש תא אחסון עצום מתחת קונסולת ההילוכים ואפילו בדלת תא המטען. שני פסים רוחביים נמתחים מול הנהג והנוסע וביניהם שטח אחסון ופס אנכים בצדדים משמש כידיות להקלת הכניסה לרכב. למרות המראה הקשוח בתא הנוסעים, הוא עשוי מחומרים משובחים והפלסטיק הקשוח עטוף בעור איכותי ונעים.

כל דגמי הדיפנדר מצויידים בשש כריות אוויר, בלימת חירום אוטונומית, בקרה ותיקון סטייה מנתיב ועוד. ברמת האבזור SE כוללת בנוסף: בקרת שיוט אדפטיבית, בקרת שטח "מת" במראות הצד, בקרת תנועה חוצה מאחור ומערכת התראת פתיחה לדלתות הצד כאשר נוסע רכב לצד הדיפנדר. אבזור הנוחות עשיר וכולל בין היתר: מושבי עור, בקרת אקלים עם 4 אזורים, מולטימדיה עם מסך 10 אינץ' הכולל אפשרות שיקוף לטלפונים ועוד.

אבזור הנוחות עשיר וכולל בין היתר: מושבי עור, בקרת אקלים עם 4 אזורים, מולטימדיה עם מסך 10 אינץ' איכותית מאוד המאפשרת שיקוף הטלפון ובנוסף, אין ספור תפריטים להגדרות הרכב וכמובן את מאפייני הנסיעה בשטח ואת "מכסה המנוע השקוף" המציג לנהג מה קורה מתחת מכסה המנוע והיכן הגלגלים הקדמיים.

באמצעות מסך המולטימדיה ניתן לשלוט ולהתאים את הרכב למגוון רחב של תוואי שטח ומערך המצלמות מסייע להבין מה קורה מסביב

באמצעות מסך המולטימדיה ניתן לשלוט ולהתאים את הרכב למגוון רחב של תוואי שטח ומערך המצלמות מסייע להבין מה קורה מסביבצילום: מוטי שטרן

מנועי 6 צילינדרים עם יחידה היברידית מתונה נמצאים בכל יחידות ההנעה (דיזל 200 ו- 250 כ"ס ובנזין 400 כ"ס) והכוח העצום הזה עובר לגלגלים באמצעות תיבת 8 הילוכים.

רכב המבחן צויד במנוע הבנזין החזק עם הספק של 250 כ"ס ו-58.1 קג"מ סל"ד. למרות משקל עצמי של כ-2.4 טון, יחידת ההנעה החזקה מספקת ביצועים טובים בכל מצב. מתלי האוויר מאפשרים נסיעה נינוחה ורגועה בכביש המהיר וגם בעיר. אבל לא לשם התכנסנו. עם מרווח גחון הנע בין 17.6 עד 36.1 ס"מ – אין צורך לומר שנסיעה בשבילים נעשית ללא חשש. יתירה מזאת, נוחות הנסיעה הבוהה נשמרת גם בתוואי זה ובעיקר, מרווח הגחון הנדיב ומבנה הרכב המוצק – נוסכים בנהג בטחון רב.

מבחן הדרכים שבצעתי לא היווה אתגר של ממש לדיפנדר (בהשקה ניתנה הזדמנות לראות שיכולות השטח האגדיות של הדיפנדר נשמרו). יכולות הטכנולוגיה מרשימות בשטח, יש כמובן, מגוון רחב של מצבי נסיעה לבחירה, ביניהם מצב צליחת מכשול מים עד מפלס מרבי של 90 ס"מ, נעילת דיפרנציאל אוטומטית ובנוסף, "מכסה מנוע שקוף" ומצלמות 360 מעלות יסייעו לתמרן את הדיפנדר במקומות מאתגרים וצרים. מאות הקילומטרים שעברתי במבחן הדרכים עברו עליי בנוחות ובנינוחות. צריכת הדלק הממוצעת עמדה על כ- 9 ק"מ לליטר.

הדיפנדר הוא רכב שילובים: ישן וחדש, מצטיין בשטח ומחוץ לשטח, או בקיצור, סופסוף הדרך לטיול כבר איננה עונש

הדיפנדר הוא רכב שילובים: ישן וחדש, מצטיין בשטח ומחוץ לשטח, או בקיצור, סופסוף הדרך לטיול כבר איננה עונשצילום: מוטי שטרן

את הדיפנדר החדש ניתן להגדיר כרכב של שילובים, בניגוד לדיפנדר המקורי שנועד לשטח והעניש את הנהג מחוץ לשטח – דיפנדר החדש מצליח לשלב היטב בין נסיעה בכביש ומחוצה לו. הוא יכול לשמש את בעליו בלי פשרות גם בהתנהלות היומיומית ושומר על מוניטין העבירות בשטח מבלי לוותר על איכות והידור בתא הנוסעים תוך קריצה ואזכור לאייקון המוטורי אותו הוא ממשיך.