מהן מערכות המיגון מפני גניבה לרכב?

גניבת רכב בישראל היא לא דבר נדיר במיוחד, זו חוויה מאד כואבת שפוגעת בראש ובראשונה בביטחון של בעל הרכב, אך גם חשבון הבנק שלו יכול להיפגע, ומאד. מה ניתן לעשות כדי למנוע את זה?

חדשות כיפה תוכן שיווקי 25/12/18 14:35 יז בטבת התשעט

מהן מערכות המיגון מפני גניבה לרכב?
צילום: shutterstock

ההיסטוריה מלמדת כי עוד מהשחר שלה, כשבני האדם למדו לסגור את המערות שלהם בדלתות, פרימיטיביות ככל שהיו – הם החלו מיד בשימוש של מנגנון אבטחה. באותה תקופה היה מדובר בחבלים מאולתרים שנקשרו בכניסה למערה, כך שאם מישהו פרם אותם – הייתה בעצם אינדיקציה לכך שהוא נכנס. המנעול המכני הראשון הומצא במצרים לפני כ-6,000 שנה, ומאז טכנולוגיות נעילה ובטחון רק משתכללות ומשתפרות, כשבצדן השקעה כספית מכובדת. הן אמורות לשמור על הדברים היקרים לנו, נכסים רגשיים וחומריים.

רכבים, גנבים, והחבר'ה הטובים

אחד התחומים הנמצאים בהתפתחות אינסופית של מיגון הוא הרכב. אין זה סוד כי בעבר הלא רחוק הייתה מכת מדינה של ממש בכל הקשור לגניבות רכבים, ולנוכח המיקום האסטרטגי ופוליטי של ישראל – מכוניות היו נגנבות באישון לילה ותוך שעות בודדות נמכרות בחלקים באזור יהודה ושומרון. הסיבה לירידה המשמעותית בגניבות הרכב נעוצה באמצעי המיגון והאבטחה ברכב, ההופכים את הגניבה למורכבת ביותר ומסוכנת לעבריינים. מיגון טוב מהווה היום דרישה, ואם תבצעו השוואת מחירי ביטוח רכב תוכלו למצוא בקלות כי חברות הביטוח דורשות אמצעי מיגון כתנאי לרכישת פוליסה. יתרה מזו – ככל שהרכב מאובזר יותר באמצעי מיגון -מחיר הפוליסה יורד.

לשמור לכם על האוטו?

באופן אבסורדי, גנבי רכב מתייחסים לעיסוקם ברצינות, ולומדים את הטכנולוגיות והשכלולים הבאים לעצור אותם. פעם היה די בלחבר שני חוטים מקצרים בתא הנהג, הרכב היה מניע וכל אדם היה יכול להסתלק עמו. היום כבר נעשה שימוש באמצעים דיגיטליים מורכבים יותר שהופכים את מלאכת הגניבה למלאכת מקצוע, שהידע הנדרש עבורה הוא לא פחות טכנולוגי מפיזי. ככל שהרכב יקר יותר או שיש עבורו ביקוש רב – יידרשו עבורו אמצעי מיגון מתקדמים יותר, ובדרך כלל מרובים יותר.

מי בהגנה?

שוק הרכב מזמין אליו עוד ועוד שחקנים מעולם האבטחה, וכולם רוצים חלק מהעוגה הזו. במקביל חברות אבטחה מבוססות אינן מפסיקות לפתח ולשכלל את המוצרים שלהן. בשורה התחתונה כולנו מקבלים אמצעי מיגון טובים יותר, כשהתחרות שומרת על מחירים טובים. עיקר הפתרונות בהם אנו משתמשים היום הן:

  • קודנית – קודנית היא התקן חשמלי הישוב על מערכת התנעה של הרכב, ובו יש קוד שרק על ידי הפעלה שלו ניתן יהיה לסגור מעגל ולהניע את הרכב, במידה ונעשו מספר ניסיונות כושלים היא נועלת את עצמה למספר דקות, כך שמאד קשה לעקוף אותה. מדובר במערכת ותיקה יחסית אך היא עדיין שימושית ונפוצה מאד.
  • אימובילייזר – נכון להיום זו מערכת המותקנת בכל רכב חדש, והיא מוכיחה את עצמה כמצוינת ופשוטה. בסך הכל מדובר בשני רכיבים: משבת המנוע, הממוקם במחשב הרכב ואחראי הפעלתו וכפועל יוצא להנעת הרכב, ושבב דיגיטלי המושתל במפתח הרכב. כאשר המפתח מוכנס למקומו הוא שולח אות למשבת המנוע ומפעיל אותו. בזמן האחרון נכנסה טכנולוגיה המאפשרת התנעה של הרכב בלחיצת כפתור וללא שימוש במפתח, אך מדובר במערכת בעלת אות מורכבת יותר ובפתרון יקר משמעותית.
  • מערכת איתור – כלי רכב רבים, בעיקר רכבים מסחריים שנוסף על שווים הם בדרך כלל גם מכילים סחורה יקרה, נעזרים בטכנולוגיית ניטור המאפשר מעקב אחר רכב בזמן אמת, איסוף ושליחת נתונים אליו ואפילו שליטה מרחוק על מערכות מחשוב בו, בפתרונות המשוכללים ביותר ניתן אף לדומם את המנוע מרחוק.
  • מיגונים פיזיים – למרות שהן הולכות ונעלמות מהעולם, ניתן עדיין למצוא רכבים בעלי מערכות אזעקה מבוססות מגע, מנעולי הגה וכדומה.

לפני  שתרכשו פוליסת ביטוח מקיף, בדקו עם חברת הביטוח שתציע לכם אותה מהן אמצעי המיגון שהם דורשים, ובדקו אם הם קיימים ברכב, או שיש דרך להתקינם, ומה העלות למקרה זה.

סיפור לקינוח

מיאמי תמיד הייתה מקום של זוהר, מכוניות מהירות ונשים יפות, בשנות ה-90, בנוסף לעשירים שהתגודדו בעיר, גנבי הרכב חגגו והפגינו מיומנויות מרשימות בהעלמת מכוניות יחידות מסוגן בעולם. אחד מתושבי העיר, שהייתה בבעלותו "קורבט" נדירה, היה מחנה את המכונית בין שני עצי דקל, כשלכל עץ היה רותם שרשרת ברזל כבדה שהייתה קשורה לעוגנים ברכבו. בוקר אחד התעורר אותו אדם ולתדהמתו מצא את ה"קורבט" באותו מקום, עם השרשראות קשורות אליה, אבל מסובבת ב-180 מעלות. בתוך המכונית חיכה לו פתק בו היה רשום "כשנרצה אותה – נבוא לקחת אותה".

המסקנה היחידה מהסיפור היא שלא משנה כמה הטכנולוגיה תהיה טובה – הגנבים ימצאו דרך טובה יותר להשיג את מבוקשם. אבל זה לחלוטין לא אומר שצריך לאפשר להם לעשות זאת.

 

התוכן נכתב ע"י: זאב נחמנזון